گزارش اختصاصی نصر/

آیا "ایلان ماسک" در چند قدمی تبدیل انسان به ربات قرار دارد؟

1399/06/12 - 07:59 - کد خبر: 26141 نسخه چاپی

نصر: "ایلان ماسک" که گفته می شود چهارمین فرد ثروتمند دنیاست، مالک شرکت هایی مثل "اسپیس ایکس" (SpaceX) و "نورالینک" (Neuralink) می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل نصر، اخیراً شرکت "اسپیس ایکس" بر روی پروژه‌ اینترنت ماهواره ای که قرار است اینترنت پر سرعت بدون محدودیت به سراسر دنیا ارائه دهد کار می کند. فعالیت اصلی شرکت "نورالینک" نیز درباره‌ جمع آوری داده های مغز انسان با کاشت تراشه ای کوچک یا همان میکروچیپ در درون مغز و اتصال آن به کامپیوتر به صورت بی سیم و به دنبال آن احتمالاً کنترل انسان ها توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی است.یهودی بودن "ایلان ماسک" و ارتباط آن با دیگر خانواده های ثروتمند یهودی در جهان و مشغول بودن شرکت های وی با پروژه های بلندپروازانه و مخوف و رفتارهای نامتعارف وی حتی در زندگی شخصی خود، بر کسی پوشیده نیست تا جایی که وی چند ماه پیش اعلام کرد برای پسر نوزاد خود نام "XÆA-12" را انتخاب کرده است که شگفتی همگان را بر انگیخت.

"ایلان ماسک" در روزهای اخیر هم از ابعاد جدید پروژه "نورالینک" که گفته می شود در آینده ای نه چندان دور توسط تمامی انسان ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت رونمایی کرد.
 

پروژه "نورالینک" چیست؟
به گفته "ماسک" در پروژه "نورالینک" یک میکروچیپ شبیه یک سمعک که تقریبا به اندازه یک سکه کوچک است، در درون مغز انسان کاشته می شود تا امکان ارتباط مغز با کامپیوتر به صورت بی سیم فراهم شود.
این میکروچیپ که دارای بیش از هزار الکترود است می تواند یک روز کامل بدون شارژ کردن با باطری خود کار کند. کابل های این الکترودها که به مغز متصل می شوند نیز بسیار نازک و تقریبا به اندازه‌ی یک چهارم یک تار موی انسان است.
 
 
"نورالینک" چگونه به مغز انسان متصل می شود؟
"ایلان ماسک" در رابطه با چگونگی ارتباط اولیه این تراشه کوچک با مغز انسان نیز گفت: برای برقراری ارتباط اولیه تراشه با انسان باید میکروچیپ در درون مغز کاشته شود. برای کاشت این تراشه کوچک نیز باید یک عمل جراحی سرپایی بدون بیهوشی که بیشتر شبیه به جراحی های ساده چشم است انجام شود.
به گفته "ماسک" این میکروچیپ هرگز عفونتی را در بدن ایجاد نمی کند و از نظر پزشکی نیز هیچ عوارضی برای فرد ندارد‌ و تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را هم اخذ کرده است.
 

اهداف "نورالینک" و موارد استفاده از آن
به گفته "ایلان ماسک" این پروژه قرار است ابتدا برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. "ماسک" معتقد است "نورالینک" در ابتدا برای درمان افرادی که از بیماری های مغزی و نخاعی مثل پارکینسون یا آلزایمر رنج می‌برند استفاده خواهد شد.
"ماسک" در معرفی این پروژه همچنین از «تله پاتی ذهنی» نیز سخن گفت که در آن انسان ها می توانند بدون نوشتن و صحبت کردن باهم ارتباط برقرار کنند.
"ماسک" همچنین گفت: با این میکروچیپ می‌توان از خاطرات انسان فایل پشتیبان یا بکاپ تهیه و بعداً آن را به یک انسان دیگر و حتی ربات منتقل کرد.
به گفته وی با این تکنولوژی حتی می توان تفکرات یک شخص را که در درون مغز خود به آن فکر می کند و هنوز به آن عمل نکرده است را هم کنترل کرد.
 

پروژه "نورالینک" از چه سیستم هایی استفاده می کند؟
به گفته "ماسک" یکی از سیستم های مورد استفاده در "نورالینک" بلوتوث است که امروزه در بیشتر گوشی ها، تبلت ها و ساعت های هوشمند هم کاربرد دارد. همچنین "نورالینک" قادر است تمامی کارهای ساعت های هوشمند از جمله اندازه گیری درجه حرارت بدن و فشار خون را نیز انجام دهد.
 
 
"نورالینک" در روی حیوانات هم آزمایش شده است
"ماسک" هنگام ارائه توضیحات در ارتباط با پروژه "نورالینک" خوکی را هم نشان داد که در مغز آن تراشه کوچکی کار گذاشته شده بود و سیگنال های مغزش به کامپیوتر منتقل می شد.
ماسک حین توضیح درباره پروژه "نورالینک"، خودش هم اعتراف کرد که صحبت‌های او بیشتر شبیه به سریال "Black Mirror" یا همان "آیینه سیاه" است که این موضوع باعث شگفتی شد.
 

نگرانی از پروژه های "ایلان ماسک"
این که پروژه های مخوف شرکت های منتسب به "ایلان ماسک" با بودجه های میلیارد دلاری زندگی تمامی انسان ها را در آینده ای نه چندان دور تحت تاثیر قرار داده و احتمال تبدیل انسان به ربات و کنترل تمام تفکرات و رفتار انسان ها توسط یک مرکز به وجود خواهد آمد موضوعی است که توجه همگان را بیش از پیش به خود جلب کرده و همه را نگران می کند.
انتهای پیام/
آیا آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار