نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر :

تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل نافرجام می‌ماند

1399/06/11 - 09:53 - کد خبر: 26117 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادعای وزیر امورخارجه مبنی بر بازگشت تحریم‌ها از ۳۰ شهریور را مردود ودانست و گفت: آمریکا در مسیر اعمال مکانیسم ماشه به اندازه‌ای تنها است که حتی توان کشیدن ماشه را هم ندارد.

به گزارش نصر، احمد علیرضابیگی روز سه شنبه در یک گفت و گویی خبری افزود: همان طور که توسط جامعه بین الملل نیز گوشزد شده است، مکانیسم بازگشت خودکار تحریم ها موسوم به مکانیسم ماشه در سند برجام  را کشوری می‌تواند فعال کند که جزو طرف‌های اجرای کننده مفاد برجام باشد و  ایالات متحده طرف برجام نیست؛ واشنگتن به رغم غیرقانونی بودن سعی کرد در شورای امنیت نیز این مکانیسم را با ادبیات و شکل دیگری فعال کند، اما شکست خورد و بر این اساس مشخص است که تعیین زمان برای بازگشت تحریم ها توسط پمپئو خیال بافی است.
وی با بیان این که جنگ روانی تنها ابزار موجود در دست ترامپ و دولت او بعد از شکست در شورای امنیت است، اظهار کرد: آمریکا با خروج از برجام، حق فعال کردن این مکانیزم را از دست داده است و نمی‌تواند خواستار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود؛ در حقیقت آمریکا به این علت که بعد از خروج از برجام دیگر طرف مشارکت‌کننده در توافق هسته ای نیست، نمی‌تواند از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن اشاره شده است، استفاده کند.
وی اضافه کرد: ادعای پمپئو مبنی بر بازگشت تحریم ها از ۳۰ شهریور نیز ممکن نیست، زیرا جامعه جهانی، آمریکا را در بازگشت تحریم ها علیه ایران همراهی نمی کند.
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ترامپ نیز مدعی شده در صورت پیروزی طی یک هفته با ایران توافق می کند، گفت: تقویم این آقایان ایراد دارد، به این معنا که هم در ارتباط با تعیین تاریخ برای اعمال تحریم و هم درباره رویا بافی برای توافق با ایران، زمان های غیرواقعی تعیین می کنند.
علیرضا بیگی با بیان این که در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران خواستار  حفظ استقلال شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: جمهوری اسلامی از تمامی اعضای این شورا می‌خواهد از انجام اقداماتی که تنها به اختلافات در شورا دامن می زند، اجتناب کند و دولت و وزارت امورخارجه نیز باید در این خصوص رایزنی های لازم را با شورای امنیت داشته باشند و تذکرات و هشدارهای لازم را در این خصوص بدهند.
وی اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا درباره  بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را مضحک و ناشی از اشتباه محاسباتی دولت ترامپ از توان بین المللی فعلی آمریکا توصیف و تشریح کرد: چنین اقدامی هیچ پایه و اساس قانونی یا سیاسی نداشته و مایه تأسف است.
وی ادامه داد: برداشتن چنین گامی غیرمسئولانه از سوی آمریکا به ایجاد بحرانی جدی در شورای امنیت سازمان ملل منجر خواهد شد، از همین رو انتظار می رود کشورهای عضو سازمان ملل مقابل این گردن کشی بایستند و نشان دهند که دارای حاکمیت های مستقل هستند، این اتفاق آزمونی بزرگ برای کشورهای مدعی استقلال در سازمان ملل است.
انتهای پیام/
تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل نافرجام می‌ماند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار