عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز تشریح کرد

توصیه‌هایی به دانشجویان برای سازگاری با روزهای کرونایی

1399/06/11 - 09:46 - کد خبر: 26115 نسخه چاپی

نصر: عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه هر تغییری، استرس ایجاد می‌کند، اظهار کرد: شیوع کووید۱۹ نیز باعث ایجاد استرس و تغییر سبک زندگی بسیاری از افراد مانند تغییر در برنامه خواب و بیداری، خوراک و تحصیلات شد.

به گزارش نصر، مصطفی زارعان در گفت‌وگویی اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان و افراد می‌خواهند کامل باشند و اصلا شکست نخورند، اما سخت‌گیری در شکست نخوردن، افراد را نسبت به تغییر مقاوم می‌کند.
وی با تاکید بر ضرورت سازگاری با استرس و سبک جدید زندگی، ادامه داد: به عنوان مثال، گذراندن کلاس‌های درسی در قالب آموزش آنلاین استرس‌هایی را نیز به همراه داشت، باید توجه کنیم که در صورت سازگار نشدن با استرس، آن‌ها بر ما مستولی شده و به ما آسیب خواهند زد، از این رو خوگیری با عادت‌های جدید مهم است.
وی، انعطاف پذیری ذهنی را از راه‌های سازگاری با سبک جدید زندگی عنوان و خاطرنشان کرد: تعصبات سفت و سخت در مقابل سبک جدید زندگی سبب مقاومت در برابر تغییرات می‌شود.
زارعان اضافه کرد: انعطاف پذیری ذهنی به این معنی است که می‌توانیم به گونه‌ای دیگر فکر کرده و به گونه‌ای دیگر زندگی کنیم.
وی اظهار کرد: باید بپذیریم که ایرادها، مشکلات و شکست‌ها مختص زندگی بشر بوده و با توجه به محدودیت‌هایمان، ایرادها و شکست‌هایی هم خواهیم داشت.
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تاکید کرد: آنچه که مهم است، شکست نیست، بلکه طی کردن دوباره مسیر موفقیت پس از شکست و حرکت در آن است.
وی با تاکید بر پایش مداوم رفتارها از سوی خود انسان اظهار کرد: همواره باید از خودمان بپرسیم که امروز من چگونه گذشت و چه کارهایی در طول یک ساعت گذشته انجام دادم؟.
وی بیان کرد: رصد و پایش مداوم رفتار در دوران کرونایی نیز اهمیت زیادی دارد و باید ببینیم رفتارهایمان در این دوره منجر به سلامتی و شادی می‌شود یا نه؟. پایش رفتار منجر به افزایش خودآگاهی و در نهایت تغییر سبک زندگی و سازگاری سریع‌تر و بهتر با تغییرات می‌شود.
زارعان اظهار کرد: پرداختن به تحصیل و خودانگیختگی از راهکارهای مورد توصیه به دانشجویان در دورانی است که مدیر گروه، ریاست دانشکده و اساتید در کنار دانشجویان قرار نداشته و دانشجویان باید جور همه‌ی آن‌ها را خودشان بکشند.
وی متذکر شد: دانشجویان با یادآوری‌ها و هشدارهای مکرر باید پیروی از برنامه‌ی منظم تحصیلی را به خودشان گوشزد کنند.
وی در خاتمه، مراقبه، ورزش و انجام فعالیت‌های مذهبی را از راه‌های کنترل استرس در روزهای کرونایی عنوان کرد.
انتهای پیام/
توصیه‌هایی به دانشجویان برای سازگاری با روزهای کرونایی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار