گزارش اختصاصی نصر/

فاصله کرونا و مرکز پلاک گذاری خودروی تبریز!

1399/06/10 - 12:45 - کد خبر: 26071 نسخه چاپی

نصر: در این ایامی که همه جا از فاصله گذاری اجتماعی سخن می گویند و بر آن تاکید دارند، اما به نظر می رسد اوضاع در شهرک آزمایش تبریز کمی متفاوت است.

به گزارش نصر، مرکز تعویض پلاک خودرو جزء اماکنی محسوب می شود که خریداران و فروشندگان وسایل نقلیه اعم از ماشین، موتور و ... مجبور به رفت و آمد به آن هستند؛ اما از آنجایی که تنها یک مرکز تعویض پلاک در این کلانشهر وجود دارد و تعداد آن متناسب با جمعیت این شهر و انبوه خودروهای موجود در آن نیست، مشکلاتی را برای شهروندان تبریزی ایجاد کرده است؛ به طوری که هرگاه وارد سالن تعویض پلاک شهرک آزمایش تبریز می شوید، با انبوه جمعیتی مواجه هستید که یا مقابل باجه های مربوطه تجمع کرده اند یا روی صندلی به انتظار نشسته اند. جمعیتی که در دست هر کدام یک پلاک دیده می شود که در انتظار فرارسیدن نوبتشان هستند. در این سالن، ازدحام جمعیت به حدی است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این ایام کرونا را به شدت کمرنگ کرده است.

منیژه سبک بار، شهروندی که به گفته خودش یک هفته است کار هر روزش شده رفت و آمد در مسیر شهرک آزمایش، در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: من و همسرم بعد از یک هفته رفت و آمد، امروز که از ساعت 7 صبح اینجا هستیم بالاخره توانستیم نوبت بگیرم و اقدام به تعویض پلاک خودروی مان نماییم.
سبک بار با ابراز نگرانی از ازدحام زیاد جمعیت در سالن  تعویض پلاک، به خاطر بیماری کرونا، اظهار داشت: از مسئولین تقاضا دارم یک فکری به حال وضعیت این سالن بکنند تا این همه جمعیت با این ازدحام بالا در سالن تجمع نکنند.

وی با بیان اینکه از کل استان و حتی بعضا استان های اطراف هم به این مرکز مراجعه می کنند، تصریح کرد: تنها مرکز تعویض پلاک در کل استان فقط همین شهرک آزمایش است که بهتر است چند شعبه برای مرکز تعویض پلاک ایجاد نمایند تا اهالی هر منطقه به شعبه خود مراجعه نمایند.
این شهروند تبریزی ضمن تشکر از نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: اگر اموری که امکان انجام دادنشان در دفترخانه ها وجود دارد، را در دفترخانه ها انجام دهند، شاید اندکی از تراکم این سالن کم شود.


نوبت دهی مرکز تعویض پلاک به صورت اینترنتی شود
مرتضی علی نژاد شهروند دیگری که برای تعویض پلاک ماشینش به مرکز تعویض پلاک تبریز مراجعه نموده است، به خبرنگار نصر گفت: دیروز که ساعت 11 آمدم، نتوانستم نوبت بگیرم و آخر سر هم مجبور شدم برگردم.
وی ادامه داد: به خاطر اینکه امروز هم از نوبت دهی جا نمانم، از صبح ساعت 6 اینجا هستم و الان که ساعت 1 بعد از ظهر است، هنوز هم کارم تمام نشده است و منتظر هستم تا باجه مربوطه نامم را فرا بخواند.
علی نژاد برخورد کارکنان را بسیار خوب توصیف کرد و اذعان داشت: ازدحام جمعیت در این سالن به حدی زیاد است که فاصله گذاری یک متری که سهل است، اصلا فاصله گذاری یک سانتی متری هم رعایت نمی شود و همه جلوی باجه ها تجمع می کنند.

یکی دیگر از شهروندان که نخواست نامش فاش شود، صف های منتهی به مرکز تعویض پلاک را بسیار طولانی خواند و تصریح کرد: من وقتی صبح که ساعت 5:30 به اینجا آمده ام، انتهای صف تا اتوبان شهید کسائی کشیده شده بود و من هم از اتوبان وارد صف شدم و منتظر ایستادم تا نوبتم فرا برسد.
وی از مسئولین تقاضای رسیدگی کرد و اذعان داشت: اگر امکان نوبت دهی این مرکز به صورت اینترنتی فراهم شود، دیگر مجبور نخواهیم بود مدت طولانی را در صف منتظر بایستیم و این همه ازدحام را تحمل نماییم.

 
زیاد شدن متقاضی خرید خودرو علت اصلی ازدحام سالن تعویض پلاک
سرهنگ "یونس منفرد" رییس پلیس راهور آذربایجان شرقی، با اشاره به ازدحام بیش از حد جمعیت در سالن تعویض پلاک تبریز، در گفتگو با خبرنگار نصرگفت: به دلیل تعطیلی مرکز شماره گذاری بعد از شیوع ویروس کرونا، ما مجبور به افزایش ساعات کاری مرکز تعویض پلاک برای جبران تعطیلی مذکور شدیم؛ اما در حال حاضر زیاد شدن متقاضی خرید خودرو از یک طرف و انتقال مالکیت از طرف  دیگر، باعث شلوغی و ازدحام سالن تعویض پلاک شده است.

وی به صف های طولانی ایجاد شده در مقابل ساختمان ورودی به شهرک آزمایش اشاره کرد و افزود: این صف ها در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی است که هر شخصی در داخل ماشینش منتظر باشد و از ازدحام دور بماند.
منفرد با بیان اینکه اصلا لزومی ندارد شهروندان از ساعت 5 صبح مراجعه نمایند، تصریح کرد: شهروندان هر زمان که برای گرفتن خدمات مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایند، به آنان خدمات ارئه می دهیم و تا آخرین نفرشان خدمات نگیرند، سالن را تعطیل نخواهیم کرد.
رییس پلیس راهور استان، در خصوص ایجاد شعبه برای مرکز تعویض پلاک تبریز خاطرنشان کرد: تصمیم اینکه در هر استان و در هر شهر چه اندازه مرکز تعو.یض پلاک وجود داشته باشد، بر عهده تهران است که بر اساس تعداد جمعیت هر شهر و استان تعیین می شود.

وی به مدارک لازم برای شماره گذاری خودرو اشاره کرد و اذعان داشت: مدارک مالکیت خودرو و یا وکالت نامه، مدارک مربوط به محل سکونت فرد، که بر اساس آن شماره پلاک تعیین می شود، از جمله مدارک لازم برای شماره گذاری خودرو محسوب می شوند و خودروهایی که اصالت فردی که شامل شماره موتور، شماره شاسی، شماره پلاک و... نداشته باشند، شماره گذاری نخواهند شد.


خدمات گیری روزانه بیش از 800 دستگاه خودرو از مرکز تعویض پلاک
این مقام انتظامی، با اشاره به اینکه روزانه به بیش از 800 دستگاه خودرو خدمات رائه می دهیم، تصریح کرد: اگر همه این افراد به یک باره وارد مجموعه شوند، پروتکل های بهداشتی معنای خود را از دست می دهند؛ اما از آنجایی که سلامت شهروندان اولویت اول کاریه ما محسوب می شود، در "یک ساعت" فقط به "60" ماشین خدمات می دهیم و با توجه به 15 غرفه ای که داریم، این 60 نفر بین 15 غرفه تقسیم می شوند.
وی به امکان نوبت دهی اینترنتی مرکز تعویض پلاک خودرو اشاره کرد و اذعان داشت: نوبت دهی اینترنتی مرکز تعویض پلاک خودرو در تهران ایجاد شده است و در آینده بسیار نزدیک در استان ما نیز عملی خواهد شد.
منفرد با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک تبریز، تصریح کرد: به هیچ عنوان به افراد بدون ماسک خدمات ارئه نمی دهیم و شهروندان هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک، ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.


اخذ آزمون "گواهی نامه" بر عهده پلیس است
رییس پلیس راهور آذربایجان شرقی، در ادامه به آموزشگاه های رانندگی اشاره کرد و اذعان داشت: برابر قانون، وظیفه آموزشگاه ها فقط ارائه "آموزش" است و اخذ آزمون بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی می باشد.
وی ادامه داد: شاید شهروندان گلایه داشته باشند چرا در این وضعیت کرونایی، پلیس خود اقدام به اخذ آزمون می کند، اما باید گفت که این یک قانون است که در همه کشورها هم اجرا می شود و ما فقط بر اساس قانون عمل می کنیم.
منفرد با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر 400 نفر امتحان "اخذ گواهی نامه رانندگی" می دهند، تصریح کرد: هفته گذشته دو هزار و 726 نفر در این آزمون راهنمایی و رانندگی شرکت کردند.

گزارش نصر حاکی از آن است که طبق اعلام سازمان ثبت احوال آذربایجان شرقی، کلانشهر تبریز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 799 هزار نفر، به عنوان ششمین شهر پرجمعیت ایران و همچنین بزرگترین شهر منطقه شمال غرب کشور محسوب می شود. بدیهی است برای این همه جمعیت و این حجم از خودرو و موتورسیکلت، تنها یک مرکز تعویض پلاک پاسخگو نخواهد بود و لازم است مسئولین امر ضمن چاره اندیشی برای بهبود اوضاع سالن تعویض پلاک تبریز، به فکر افزایش تعداد شعبات آن  باشند؛ تا شهروندان محترم ضمن بهره مندی از خدمات آن، مجبور به تحمل صف های طولانی و سالن پرازدحام آن در این ایام کرونایی نباشند.
انتهای پیام/
فاصله کرونا و مرکز پلاک گذاری خودروی تبریز! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار