آخرین وضعیت سند آمایش آذربایجان شرقی؛

استقرار 80 درصد جمعیت در نیمه غربی آذربایجان شرقی

1399/06/10 - 11:30 - کد خبر: 26056 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: 80 درصد جمعیت ما در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی که جمعیت کمتری دارد قابلیت های اقتصادی بزرگی دارد.

به گزارش نصر، داود بهبودی در گفت و گو با خبرنگاران، با تشریح اهداف و آخرین وضعیت سند آمایش استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سند آمایش استان یکی از اسناد بالادستی فضائی است که فعالیت های اقتصادی، سکونتگاهی و توزیع جمعیت را در شهرهای بزرگ و کوچک بازآرایی می کند.
وی افزود: در آرایش فضایی موجود چه در عرصه ملی و چه در عرصه استانی تعارضات و عدم توازن هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال 45 درصد از جمعیت استان در شهر تبریز و 55 درصد در سایر شهرستان های استان مستقر هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: همچنین 80 درصد از جمعیت استان در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی جمعیت کمتر ولی قابلیت های اقتصادی بزرگی دارد؛ این تمرکزها حاکی از نامتعادل بودن توزیع آمایشی است.
بهبودی تصریح کرد: برای افق آینده باید تصویر جدیدی داشته باشیم. چشم اندازی که برای استان قابل مشاهده است نشان می دهد آذربایجان مهد تحول خواهی اجتماعی است که این برند باید در ملاحظات آینده برنامه ریزی لحاظ شود.
این اقتصاددان همچنین توضیح داد: آذربایجان همواره به لحاظ اقتصادی مطرح بوده و به عنوان بازارگاه اقتصادی کشور شناخته می شود؛ از طرف دیگر ما باید به یک محیط زیست پایدار برسیم. در مجموع همه این ملاحظات در سند آمایش استان آذربایجان شرقی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: در کنار همه این موارد باید کلان روندهای دنیا و سمت و سوی حرکت های جهانی را نیز ببینیم.
بهبودی متذکر شد: در خصوص الگوی توزیع جمعیت باید جاذبه جمعیتی را در نیمه شرقی استان هم ایجاد کنیم و برخی از فعالیت ها را به این سمت ببریم.


استقرار کل زیرساخت های راه استان در نیمه غربی
وی ادامه داد: کل زیرساخت های راه ما در نیمه غربی قرار دارد و برای نیمه شرقی هم باید فکری کرد. برای مثال راه آهن بستان آباد- سراب یکی از پیش بینی های صورت گرفته در این مورد است. در آینده اگر احداث آزادراه تبریز - اهر که به مرز آذربایجان وصل شود نیز می تواند در این تحلیل بگنجد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: برخی از مناطق ما از همه زیرساخت های راه، راه آهن و فرودگاه محروم هستند و در برخی از مناطق همه این امکانات وجود دارند؛ در آینده می توان یک افق 20 ساله پیش بینی کرد که دو فرودگاه کوچک نیز به مناطق محروم استان اضافه شود.


سهم اشتغال 20 درصدی و ارزش افزوده 10 درصدی کشاورزی استان
بهبودی اعلام کرد: در خصوص کشاورزی تغییر الگوی کشت به سمت کشت های گلخانه ای و محصولات با ارزش افزوده بالا است.
وی گفت: یکی از عارضه های کشاورزی آبی و دیم ما سنتی بودن است و با اینکه 20 درصد از جمعیت ما در عرصه های کشاورزی فعالیت می کنند، تنها 10 درصد ارزش افزوده را ایجاد می کنند؛ یعنی سهم کشاورزی ما در ایجاد اشتغال 20 درصد ولی در ایجاد ارزش افزوده 10 درصد است و در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم کشاورزی توسعه یابد.
این مسوول ادامه داد: برای اینکه یک روستایی در روستا بماند و به کشاورزی بپردازد باید فعالیت او مولد بوده و ارزش افزوده ایجاد کند و این هدف با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است.


تمرکززدایی صنعت از حاشیه تبریز سخت، لازم و ضروری است
بهبودی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت: در مورد آب باید الگوهای جدید آبیاری را تحقق بخشیم. در صنعت، تمرکززدایی از حاشیه تبریز سخت ولی لازم و ضروری است. صنایع آلاینده و آب برِ ما نباید در کنار تبریز واقع شوند و سازمان های مجوزدهنده این مسائل را باید به عنوان الزامات آمایشی لحاظ کنند.
وی با بیان اینکه سند آمایش استان به لحاظ فرایندی در کارگروه تخصصی شورای عالی آمایش کشور تصویب شده است، افزود: در چند ماه اخیر سند آمایش ملی در دستور کار شورای عالی آمایش کشور قرار داشت و انتظار داریم بلافاصله بعد از تائید و نهایی شدن این سند، اسناد آمایش استان ها هم در دستور کار شورا قرار گیرد.
انتهای پیام/
استقرار 80 درصد جمعیت در نیمه غربی آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار