تلفات سیل در افغانستان به ۱۶۳ نفر رسید / احتمال افزایش تلفات وجود دارد

1399/06/08 - 17:24 - کد خبر: 26007 نسخه چاپی

نصر: آخرین آمار تلفات سیل در افغانستان حاکی از کشته شدن ۱۶۳ نفر و مصدوم شدن ۲۵۰ تن دیگر در ۱۳ استان این کشور است که مصدومان به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و طبق آخرین گزارش ها امکان افزایش تلفات نیز وجود دارد.

به گزارش نصر، «وحیده شهکار» سخنگوی استاندار «پروان» افغانستان روز شنبه در گفت و گویی گفت که تاکنون ۱۱۶ جسد از زیر آوارها و منازل ویران بیرون کشیده شده و همچنین ۱۲۶ مصدوم دیگر نیز راهی بیمارستان ها شده‌اند.
وی افزود: آمار کشته شدگان هر لحظه در حال تغیر است و تیم‌های نجات در تلاشند تا باقی مانده افرادی که احتمالا در زیر آوار مانده اند را در صورت زنده بودن از زیر آوار خارج کنند.
خانم شهکار اضافه کرد که بر اثر سیل اخیر حدود یکهزار منزل مسکونی تخریب شده و کمک‌های موسسات داخلی و خارجی در این استان برای افراد بی‌خانمان ادامه دارد.
به گفته سخنگوی استاندار پروان، دیروز بیش از ۴۰۰ خانواده کمک‌های غذایی دریافت کرده اند و امروز نیز قرار است به ۴۱۹ خانواده دیگر کمک‌های غذایی و دارو توزیع شود.
وزارت امور حوادث طبیعی افغانستان هم از کشته شدن ۴۷ تن دیگر در استان‌های کابل، پکتیا، ننگرهار، پنجشیر، میدان وردک و کاپیسا خبر داده و طی اطلاعیه ای افزوده است که در این استان‌ها نیز صدها تن مصدوم و صدها منازل تخریب و هزاران هکتار زمین‌ه کشاورزی نیز از بین رفته است.
در کنار دولت افغانستان، موسسات داخلی و خارجی و نیز شماری از افراد و بازرگانان هم به صورت شخصی به کمک آسیب دیدگان این حادثه شتافته و طی سه روز گذشته با طبخ و توزیع غذای گرم در ظروف یکبار مصرف تلاش کرده اند تا با سیل زدگان همکاری و ابراز همدردی کنند.
همچنین عزاداران حسینی (ع) نذورات و خیرات خود را در این شبانه روز در شهرهای افغانستان جمع‌آوری کرده و آن را برای آسیب دیدگان حادثه سیل در پروان افغانستان ارسال می کنند.
در کنار موسسات داخلی و خارجی از کشورهای خارجی تاکنون تنها کشور چین برای کمک به سیل زدگان استان پروان اعلام آمادگی کرده است.
اما اعضای خانواده‌ها و نزدیکان قربانیان سیلاب‌ در پروان، با انتقاد از کُندی عملیات نجات و بیرون آوردن جسد قربانیان از زیر آوار، می‌گویند که به‌علت کمبود تیم‌های نجات با گذشت سه روز، هنوز هم شماری از اجساد ناپدید هستند.
«خان شیرین»، یکی از نزدیکان قربانیان سیل در پروان مدعی شده است که اجساد بسیاری از مردم هنوز زیر آوارها مانده‌ و متاسفانه وسایلی برای بیرون کشیدن آنها وجود ندارد.
غلام بهاءالدین جیلانی، نامزد وزارت امور رسیدگی به‌حوادث اما از تلاش‌ها برای نجات گرفتاران و رسیدگی به آسیب‌دیدگان اطمینان داد و می گوید که برای خانواده‌های قربانیان روند انتقال کمک های نقدی به میزان هر خانواده پنجاه هزار افغانی و برای هر مصدوم ۲۵هزار افغانی آغاز شده است.
ساعت ۳ بامداد پنجم شهریور ماه بر اثر بارش سنگین در ۱۳ استان افغانستان از جمله شهر «چاریکار» مرکز استان پروان سیل ویرانگر جاری شد که تلفات و خسارات سنگین را بر مردم این شهر وارد کرد.
انتهای پیام/
تلفات سیل در افغانستان به ۱۶۳ نفر رسید / احتمال افزایش تلفات وجود دارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار