خبر/

نمادسازی محرم با آیین عزاداری "شمع پایلاما"

1399/06/08 - 15:51 - کد خبر: 26005 نسخه چاپی

نصر: آیین شمع گذاری با نام محلی «شمع پای لاما» یکی از هفت آیین عاشورایی آذربایجان شرقی است که به ثبت ملی رسیده و عزاداران حسینی در این مراسم، بعد از هشت روز عزاداری اقدام به روشن کردن ۴۱ شمع در ۴۱ مسجد به یاد قافله کربلا می‌کنند.

به گزارش نصر، آیین‌های عزاداری ماه محرم همه‌ساله در تبریز و آذربایجان شرقی با شور و شوق خاص مردم برگزار می‌شود و عاشقان آن حضرت، ارادت و تجدید میثاق خود را مستحکم‌تر می‌کنند؛ امسال نیز در شرایط کرونایی، عزاداران حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دادند.
تبریز، خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور است و بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیین‌های تجلی یافته به شمار می‌رود.
آیین های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی (شاه حسین-وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه خوانی شهر بخشایش ، علم بندی و الله الله حسینای شهرستان مراغه و شمع گذاری (شمع پایلاما) از جمله آیین های عاشورایی هستند که تاکنون از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
بنا بر روایتی امام حسین (ع) و یارانش از مکه تا کربلا در ۴۱ منزل اتراق‌ می‌کنند و عزاداران شهر تبریز به تاسی از این روایت در روز تاسوعا، مراسم پخش و روشن کردن ۴۱ شمع در ۴۱ مسجد شهر را برپا می‌کنند.
در این آئین که از بعد از نماز ظهر تاسوعا آغاز شده و تا غروب ادامه می یابد، عزاداران در مساجد مختلف با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود، عشق و ارادت خود را نشان می‌دهند.
در این روز برخی از عاشقان اباعبداله الحسین (ع) که نذرشان برآورده شده، نیز با پای پیاده این آیین شمع گذاری را برگزار می کنند.
برخی خانواده ها نیز به نیت های مختلف برای نوزادانشان نذر شمع می گویند و هر سال تا ۷ سالگی فرزندشان به اندازه قد او شمع روشن می کنند.
انتهای پیام/
نمادسازی محرم با آیین عزاداری خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار