شکست کرونا با جهش صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

1399/06/06 - 11:29 - کد خبر: 25905 نسخه چاپی

نصر: تضمین و تامین امنیت غذایی با تولید محصولات کشاورزی با کیفیت امکان پذیر است که به رغم سختی های کرونا با صادرات این محصولات در آذربایجان شرقی همراه شده است.

به گزارش نصر، کرونا که چهره منحوس خود را از اول اسفند ماه در ایران و از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی نشان داد، بسیاری از کارشناسان از کمبود مواد غذایی و حتی قحطی در آینده نزدیک سخن گفتند، اما تلاشگران عرصه بخش کشاورزی در سال جهش تولید نشان دادند که با قوت تمام اجازه ایجاد خلاء در تامین مواد غذایی را نمی دهند.
در تمام روزهای کرونایی هیچ قفسه ای در فروشگاه ها خالی نبود و کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم به وفور در بازار مصرف 
بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی آذربایحان شرقی، میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان در بیشتر بخش ها صعودی بوده به طوری که مازاد آنها به سایر استان ها و ۵۴ کشور جهان صادر شده است که در دوران کرونا تحسین برانگیز است و می تواند الگوی سایر بخش ها باشد. 
خشکبار، تولیدات گلخانه ای، صیفی جات، کشمش، رب، آب میوه، انگور، فرآورده های لبنی و محصولات زراعی از جمله محصولات کشاورزی هستند که به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر شده اند و این امر نمایانگر جهش صادراتی و تولیدات بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی است. 
افزایش تولید محصولاتی مثل گندم، گوجه فرنگی، کلزا، کشمش از دیگر نمونه های افزایش تولید و حرکت به سمت جهش در سال جاری است که برخی منجر به صادرات شده و این موفقیت، نوید سالی پررونق را می دهد. 

صادرات ۸۰۰ میلیارد تومانی جهادکشاورزی به ۵۴ کشور جهان 
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: در چهار ماهه امسال ۸۰۰ میلیارد تومان صادرات محصولات کشاورزی از استان به ۵۴ کشور جهان انجام شده است. 
اکبر فتحی اظهار کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۲درصد افزایش ارزش صادراتی را نشان می دهد که شامل ۶۰هزار تن تولیدات و محصولات کشاورزی است. 
وی یادآور شد: امسال تاکنون کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، افغانستان، آذربایجان، امارات متحده عربی و ترکیه بیشترین وارد کننده محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی هستند امسال تاکنون کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، افغانستان، آذربایجان، امارات متحده عربی و ترکیه بیشترین وارد کننده محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی هستند. 
وی با بیان اینکه به لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی ۱۱درصد افزایش دارد، گفت: بیشترین محصول کشاورزی صادراتی آذربایجان شرقی با ۴۶ درصد مربوط به کشمش است. 
وی افزود: در کل صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی ۶۷درصد محصولات باغی مثل انگور تازه و خشک شده، ۱۵درصد صنایع تبدیلی مثل رب و آب میوه، ۱۳تا۱۴ درصد محصولات دامی و فرآورده های لبنی و ۶درصد محصولات زراعی به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است. 

پیش بینی خرید ۶۰۰هزار تن گندم در آذربایجان شرقی/ ۱۰درصد افزایش خرید گندم از گندمکاران آذربایجان شرقی 
فتحی همچنین میزان خرید تضمینی گندم را بیش از ۲۳۰هزار تن و خرید توافقی از گندمکاران آذربایجان شرقی را بیش از ۱۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این مقدار گندم خریداری شده به صورت تضمینی و توافقی در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۰درصدی داشته که به مرور زمان این افزایش خرید بیشتر می‌شود.  
وی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز خرید در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی آماده تحویل گرفتن گندم کشاورزان هستند، گفت: اکنون ۷۶ مرکز خرید گندم تضمینی یعنی پنج سیلوی اداره کل غله، ۳۵ سیلو و کارخانجات بخش خصوصی، ۳۶ مرکز خرید موقت اتحادیه خرید تعاونی‌های روستایی و هشت مرکز خرید توافقی در استان محصولات گندم کاران را تحویل می‌گیرند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان به گندم کاران استان پرداخت شده، افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد از پول گندم‌های تحویلی به مراکز خرید تسویه شده استرئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان به گندم کاران استان پرداخت شده، افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد از پول گندم‌های تحویلی به مراکز خرید تسویه شده است.
فتحی گفت: پیش بینی می شود که امسال ۶۰۰هزار تن گندم از گندمکاران استان خریداری شود. 
وی همچنین با اشاره مجدد به شیوع ویروس کرونا و بیان وضعیت موجود کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: شیوع این ویروس و قرمز بودن وضعیت استان شرایط را برای تمام بخش‌ها سخت کرد، این مشکل در بخش کشاورزی و برای تأمین امنیت غذایی و غذای مورد نیاز جامعه بسیار سخت‌تر بود اما با تمام این وجود، باید به فعالیت خود ادامه می ‌دادیم و به هر حال اجازه ندادیم کمبودی در سفره مردم احساس شود. 
وی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت های کشاورزی در هیچ دوره ای تعطیل بردار نیست، افزود: به طور نمونه واحد مرغداری نمی‌تواند تلاش خود را متوقف کند چون که این واحد، یک واحد دارای موجود زنده است و قطع حیات آن امکان پذیر نیست و اینکه این تولیدات باید بر سر سفره‌ها نمود پیدا کرده و غذای مورد نیاز افراد را تأمین کند؛ پس بنابراین امکان تعطیل بخش کشاورزی در هیچ شرایطی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: ثمره تلاش شبانه روزی کشاورزان آذربایجان شرقی افزایش تولید و در نتیجه صادرات از استان است که ۹۲درصد افزایش یافت طوری که می توان گفت که امسال تاکنون جهش تولید در بخش کشاورزی اتفاق افتاده است. 
وی ادامه داد: کارشناسان برای افزایش عملکرد در واحد سطح و انتقال دانش جدید به واحدهای دیگر، مجبور به حضور در کنار کشاورزان هستند و تفکیک این ۲ مورد از همدیگر، امکان پذیر نیست؛ کشاورزان از تجربه دانش بومی برخوردار هستند و انتقال تجربه و دانش جدید بر عهده کارشناسان این سازمان است.
 
آذربایجان شرقی در تولید میوه در کشور رتبه پنجم را دارد
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این استان ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر دارد که معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور است، گفت: استان از نظر سطح زیر کشت باغ های میوه رتبه ششم و از لحاظ تولید محصول رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم.
محمدباقر بی پروا اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، محصولات عمده استان شامل سیب با سطح باروری ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار،  انگور با سطح باروری ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار،  زردآلو با سطح باروری ۱۱ هزار و ۱۱۸ هکتار،  بادام با سطح باروری ۹ هزار و ۲۶۱ هکتار و گردو با سطح باروری هشت هزار و ۹۰۴ هکتار است.
وی افزود: آذربایجان شرقی در تولید زردآلو رتبه اول،  سیب، بادام، گوجه، آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم و تولید انگور و گلابی رتبه سوم را دارد آذربایجان شرقی در تولید زردآلو رتبه اول،  سیب، بادام، گوجه، آلو، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم و تولید انگور و گلابی رتبه سوم را دارد.  
بی پروا همچنین اضافه کرد: آذربایجان شرقی در تولید گردو، گیلاس، فندق و گل محمدی نیز رتبه پنجم کشور را دارد.  
وی در خصوص وضع باغ های  گوجه و آلو در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت باغ های گوجه و آلو سه هزار و ۹۴ هکتار  بوده و با تولید بیش از ۲۵هزار و ۶۸۹ تن رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.  
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: حدود ۷۰ درصد گوجه و آلو معادل ۱۸ هزار تن به صورت  خشکباری در صنایع غذائی استان  فرآوری و برای مصرف به استان های همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود و حدود ۳۰ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری در داخل  استان و استان های همجوار مصرف می شود.  
کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است، از این سطح ۲۵۰ هزار هکتار جزو اراضی آبی است که ۷۴ هکتار آن به باغات اختصاص دارد.
آذربایجان شرقی سالیانه نزدیک به ۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.
انتهای پیام/
شکست کرونا با جهش صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار