خبر/

پای دلالان به بازار آلوچه قرمز مراغه باز شد؛ چانه‌زنی برای کاهش قیمت‌ها و نارضایتی کشاورزان

1399/06/05 - 15:57 - کد خبر: 25883 نسخه چاپی

نصر: شهرستان مراغه که همواره به عنوان یکی از مهم ترین قطب های تولید آلوچه در کشور است و امسال ۱۸هزارتن انواع آلوچه از اراضی کشاورزی شهرستان تولید شده واین روزها با برخی مکشلات همچون تلاش دلالان برای کاهش قیمت خرید روبرو شده است.

به گزارش نصر، شهرستان مراغه که به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید آلوچه در کشور مطرح است این روزها با برخی مشکلات همچون نارضایتی باغداران از بازار فروش و حضور دلالان در این بازار دست و پنجه نرم می‌کنند.
این شهرستان که مستعد بودنِ باغات و زمین‌های کشاورزی آن سبب شده محصولات تولیدی آن، حتی به کشورهای خارجی صادر شود و از همین حیث این محصول کشاورزی را می‌توان یکی از محصولاتی دانست که قدرت ارز آوری بسیاربالایی برای استان و نیز کشور دارد.
اما شاید دیگر قدرت تولید سیب در این شهرستان را نتوان همانند سال‌های نه چندان دور دانست، سالیانی که هر کجای شهرستان مراغه پر از درختان سیب بود، درختانی که امروز کمتر اثری از آن‌ها در این شهرستان دیده می‌شود.
باغداران مراغه‌ای امروزه بیش از همه چیز از قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب خود ناراضی هستند و قیمت فروش این محصول را برای زحمات سالیانه‌ای که برای پرورش آلوچه در باغات خود می‌کشند، کافی نمی‌دانند.


 
پای صحبت کشاورزان و باغداران سیب مراغه که بنشینی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند از نقش بالای دلالان در بازار خرید و فروش آلوچه قرمز تا قیمت ناعادلانه خریداران از این باغداران.
شهرستان مراغه به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید آلوچه  در کشور، امسال 18 هزار تن آلوچه از باغات آن برداشت خواهد شد، اما این روزها با برخی مشکلاتی همچون تلاش دلالان برای کاهش قیمت خرید روبه‌رو شده است.

تولید 18 هزارتن آلوچه  مرغوب و صادراتی در مراغه
اسماعیل کریمی اصل در گفت‌وگویی با اشاره به تولید محصول برتر و صادراتی آلوچه در این شهرستان، اظهارداشت: امسال 18 هزارتن انواع آلوچه در اراضی باغی این شهرستان تولید شده است که می توان با راه اندازی صنایع تبدیلی برای بسته بندی،  این محصولات را به کشورهای همسایه صادر کرد.
وی افزود: این میزان آلوچه از یک هزار و 500 هکتار اراضی زیرکشت این محصول در این شهرستان برداشت شده است.
مدیرجهاد کشاورزی مراغه در ادامه با اشاره به تولید محصولات کشاورزی مرغوب در این شهرستان، اظهارداشت: بیشتر آلوچه‌های تولیدی در این شهرستان شامل ارقام قره شلی، فنری، شلی، شرشلی، گوجه سلطان، سیدآلچاسی، ساری آلچا و زر آلچاسی است.
کریمی گفت: بیش از 90 درصد آلوچه‌های برداشت شده از باغات مراغه به صورت خشکبار درآمده و روانه بازار های داخلی و خارجی می‌شود.


 
وی در ادامه با اشاره به مساعد بودن وضعیت باغ‌های این شهرستان برای تولید بیشتر محصولات باغی، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جوی و بارندگی‌های مناسب در فصل بهار و نیز رعایت اصول کشاورزی توسط باغداران، میزان برداشت این محصول باغی نسبت به سال قبل حدود 20 تا 25 درصد افزایش یافته است.
مدیرجهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات کشاورزان در این شهرستان،گفت: هم اکنون قیمت محصولات آلوچه برداشت و فرآوری شده در این شهرستان در مقایسه با قیمت سال‌های گذشته کاهش شدیدی دارد.
به گزارش تسنیم، در این میان، فریاد باغداران مراغه‌ای از دست دلالان بر آمده، چراکه با قیمت بسیار پایین از آنها خریداری کرده و با قیمت چند برابر خرید در میدان میوه تره‌بار و مغازه‌ها عرضه می‌شود.
اکنون مراغه به عنوان قطب آلوچه قرمز ایران گرفتار دلالان شده و می‌توان گفت که اکنون دست دلالان دراز است و حمایت مسئولین کوتاه و امید است مسئولان جهاد کشاورزی تمهیداتی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های دلالان از بازار خرید آلوچه در این شهرستان انجام دهند.

مسئولان برای جلوگیری از دلالان به بازار آلوچه ورود کنند
حسین مظاهری یکی از کشاورزان مراغه ای در گفت‌وگویی با اشاره به ضرورت بریدن دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی در این شهرستان، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی کشاورزان این شهرستان نبود نظارت و حمایت از کشاورزان بوده که ورود مسئولان بر رفع مشکلات موجود کشاورزی  ضروری است.
وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی‌های لازم و ایجاد فرصتهای لازم در این شهرستان، زمینه را برای توسعه کشاورزی در مراغه فراهم کند.
مظاهری یکی دیگر از مشکلات کشاورزان در این شهرستان نبود کارگاه های بسته بندی عنوان کرد و گفت: ضروری است برای بسته بندی محصولات کشاورزی اقدام لازم از سوی مدیران جهاد کشاورزی انجام شود.

گزارش از علی جعفرزاده
انتهای پیام/
پای دلالان به بازار آلوچه قرمز مراغه باز شد؛ چانه‌زنی برای کاهش قیمت‌ها و نارضایتی کشاورزان خبرگزاری تسنیم


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار