گزارش اختصاصی نصر/

تبریز؛ شهری ناامن برای عابران پیاده!

1399/06/05 - 12:50 - کد خبر: 25809 نسخه چاپی

نصر: مرگ کارگر شهرداری تبریز در محدوده میدان بسیج؛ حادثه ی تلخی بود که صبح روز شنبه 28 تیر ماه امسال اتفاق افتاد.

به گزارش نصر، "مالک جوادزاده" از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه 5 تبریز که در حین انجام وظیفه هنگام عبور از عرض بلوار در محدوده میدان بسیج، جان خود را از دست داد. آمار تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی هر سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش همراه می شود. اما آنچه که در این میان مهم است، این است که طبق شواهد این آمار در تبریز هر ساله رو به افزایش است؛ طوری که به گفته دکتر رضا صادق پور، معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی، آمار تصادفات و فوتی ها در کلانشهر تبریز، نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 40 درصد افزایش یافته است که این افزایش در محدوده ی شهرداری منطقه 5 تبریز بیش از سایر مناطق بوده  است.
رضاپور با اعلام این آمار در گفتگو با خبرنگار نصر افزود: متاسفانه ما هر ساله شاهد افزایش آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی هستیم که این امر توجه سازمان های مربوطه به ویژه شهرداری تبریز را می طلبد.
گزارش نصر حاکی از آن است که شاید یکی از دلایل افزایش این آمار، عدم اجرای پروژه هایی است که  شهروندان به آن نیاز مبرم دارند. از بین این پروژه ها می توان به عملیاتی نشدن احداث چهار پل عابر پیاده در محدوده جاده تهران، که بیش از پنج سال است که از تاریخ تصویب آن می گذرد، ولی هنوز عملیاتی نشده است، اشاره کرد!
 

بودجه کافی برای احداث پل عابر پیاده را نداریم
برای پیگیری موضوع سراغ علی اصغر نساج، شهردار منطقه پنج تبریز، رفتیم تا علت عملیاتی نشدن احداث این پل ها را که ضرورت منطقه است از زبان شهردار منطقه پنج جویا شوم.
نساج در گفتگو با خبرنگار نصر، علت عملیاتی نشدن احداث پل های عابر پیاده در محدوده جاده تهران را عدم وجود بودجه کافی در شهرداری منطقه پنج خواند و خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری منطقه پنج تبریز کفاف این همه هزینه را نمی دهد، ما در بودجه شهرداری احداث آن را از سوی سرمایه گذار پیش بینی کرده بودیم.
وی مواد اولیه لازم برای احداث پل را بسیار زیاد خواند و تصریح کرد: برای احداث هر پل عابر پیاده به صورت ساده، نه مکانیزه، 30 میلیارد ریال اعتبار لازم است که با این حساب هزینه احداث چهار پل عابر پیاده، مبلغی بالغ بر 120 میلیارد ریال است.
نساج بودجه شهرداری را بودجه مشارکتی خواند و اذعان داشت: اگر احداث پل ها و سایر پروژه های عمرانی شهرداری تبریز بر عهده بخش خصوصی باشد، خیلی عالی است و در این صورت پروژه ها با سرعت بیشتری پیش می روند.
شهردار منطقه پنج تبریز، تردد در منطقه جاده تهران را متناوب خواند و تصریح کرد: با اینکه میدان بسیج تا سه راهی اهر منطقه صنعتی کارگری است، اما تردد در آن منطقه به صورت متناوب است ولی متداول نیست؛ اما با این وجود احداث پل در آن منطقه ضروری به نظر می رسد.

 
پلی برای ایمنی عابرین پیاده
 در این میان سرهنگ "یونس منفرد" رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی نگرانی خود را از ایمنی عابرین پیاده در منطقه جاده تهران اعلام داشت و به خبرنگار نصر گفت: منطقه جاده تهران یک منطقه صنعتی کارگری است که روزانه صدها کارگر، به دلیل موقعیت قرارگیری کارخانه ها مجبور به عبور از عرض خیابان هستند.
وی ادامه داد: با اینکه سرعت تعریف شده برای منطقه مذکور 70 کیلومتر بر ساعت است، اما ممکن است رانندگان سرعت مذکور را رعایت نکرده و با سرعت بالاتر تردد نمایند که این امر ایمنی کارگران را موقع عبور از عرض خیابان به خطر می اندازد.
منفرد افزود: برای تامین ایمنی کارگران منطقه و سایر عابران پیاده در جاده تهران، احداث چهار پل عابر پیاده در منطقه مذکور لازم و ضروری است.
رییس پلیس راهور استان، ضمن تشکر از شهرداری تبریز به خاطر باندگذاری و ساماندهی ترافیکی منطقه مذکور، خاطرنشان کرد: از شهرداری محترم کلانشهر تبریز تقاضا دارم احداث پل های عابر پیاده را در اولویت کاری خود قرار دهد.

 
عدم جذب سرمایه گذار از سوی شهرداری مانع احداث پل های عابر پیاده
معاون حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی هم ضمن تاکید بر احداث پل عابر پیاده در منطقه مذکور، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده و بعد از بررسی کلیه عوامل، مشخص شد که نیاز مبرم منطقه است که هر چه زودتر پل های عابر پیاده احداث شوند.
رضاپور افزود: اما به دلیل عدم جذب سرمایه گذار از سوی شهرداری تبریز و از طرفی نبود بودجه در سازمان شهرداری برای احداث پل های عابر پیاده، این پروژه همچنان معوق مانده است!
وی تنها پل های عابر پیاده را جزء پروژه های معوق شهرداری ندانست و گفت: تنها این پل ها نیستند که بلاتکلیف مانده اند، بلکه زیرگذری که بیش از 10 سال است که تصویب شده است و قرار است در جاده تهران احداث شود، اما هنوز هم احداث نشده است یا چندین پل عابر پیاده که در اتوبان پاسداران، سربالایی ولیعصر و... قرار است احداث شوند، اما همچنان عملیاتی نشده است!
رضاپور افزود: در هر منطقه که بنا بر تشخیص پلیس راهور و شورای ترافیک شهر، احداث پل لازم باشد، شهرداری موظف است نسبت به احداث آن اقدام کند؛ ولی بنابر دلایلی اعتبارات لازم برای ایمنی تردد عابرین پیاده در شهر ما تامین نمی شود و در همین راستا است که کشته زیاد داریم.

 
ضرورت ورود بخش خصوصی
اما برای پیگیری عدم جذب سرمایه گذار در این مدت طولانی که از تاریخ تصویب آن پنج سال می گذرد، سراغ رضا جمالی، مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز، رفتم.
جمالی با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری کفاف احداث پل های عابر پیاده را نمی دهد، تصریح کرد: بهتر است پروژه های عمرانی شهرداری تبریز را به دست سرمایه گذار و بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی ادامه داد: در جایی که بخش خصوصی برای اجرای پروژ های عمرانی شهر اعلام آمادگی می کند، چه ضرورتی دارد که پروژه های مذکور را با بودجه شهرداری انجام دهیم!
جمالی ادامه داد: اگر پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، ضمن ایجاد اشتغال و و رفاه و رونق اقتصاد شهر، در بودجه شهرداری نیز صرفه جویی می شود و پروژه ها نیز معوق نمی مانند.
مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز با بیان اینکه حتی خود سرمایه گذار طرح امکان سنجی احداث پل های عابر پیاده در جاده تهران را نیز درآورده است، تصریح کرد: اگر قرار است با بخش خصوصی مشارکت کنیم تا پل های مذکور را احداث نمایند، باید "عوارض پیشانی پل ها" را سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به ما بگوید تا ما بعد از محاسبات و تعیین مدت زمان سودآوری برای سرمایه گذار از طریق تبلیغات روی پیشانی پل ها، اقدام به فراخوان سرمایه گذار نماییم؛ که متاسفانه سازمان سیما، منظر و فضای سبز "عوارض پیشانی پل ها" را تا به حال به ما نداده است!
اما طبق مصاحبه ای که با برزگر جلالی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، داشتیم؛ وی معتقد است : باید پل های عابر پیاده را، چه در محدوده جاده تهران چه در سایر نقاط کلانشهر تبریز، شهرداری با بودجه خودش احداث کند و نیازی به حضور سرمایه گذار نمی بیند.
وقتی از جلالی علت امر را پرسیدیم، گفت: در صورتی که شهرداری حضور دارد، چرا باید پروژه های عمرانی را دست سرمایه گذار بدهیم. بهتر است از بودجه درون سازمان خودمان پل ها را احداث کنیم و درآمد حاصل از آن، از طریق تبلیغات، را نیز به بودجه خودمان برگردانیم.
به گزارش نصر، به نظر می رسد همه سازمان های مربوطه اعم از پلیس راهور، سازمان حمل و نقل، شورای ترافیک شهر و... در انتظار تصمیم سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز هستند تا بعد از تعیین "عوارض پیشانی پل ها"، واحد سرمایه گذاری شهرداری تبریز بتواند اقدام به جذب سرمایه گذار نماید.
بی شک کاهش آمار تلفات و حوادث رانندگی در تبریز و استان، نیازمند همکاری و همدلی همه جانبه دستگاه ها و نهادهای مربوطه و همراهی مردم است و در صورتیکه اختلاف بین هر کدام از این دستگاهها باشد، باز هم شاهد افزایش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی خواهیم بود.
انتهای پیام/
تبریز؛ شهری ناامن برای عابران پیاده! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار