تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه در تحقق هدف های توسعه استان؛

بسیاری از مدیران به علت فقدان سواد رسانه ی نمی توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند

1399/06/04 - 10:58 - کد خبر: 25773 نسخه چاپی

نصر: روزنامه نگار پیشکسوت تبریز با اشاره به اهمیت و نقش برجسته رسانه ها در پیشرفت جوامع و کمک به تحقق فرایند های توسعه بر استفاده از ظرفیت رسانه از سوی مدیران دستگاه های اجرایی استان تاکید کرد.

به گزارش نصر، نوروز قاسمی  در نشست مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با مدیران واحدهای فرهنگی و آموزشی این جمعیت گفت: به رغم توسعه دانش و فناوری و کارکردهای انکارناپذیر رسانه متاسفانه درجامعه و استان ما هنوز بسیاری از مدیران و مسوولان با مشکل جدی سواد رسانه ی رو به رو هستند و به خوبی نمی توانند از ظرفیت و توانمندی های این مجموعه استفاده کنند.

مدیر اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی ادامه داد: در حالی که امروز استان و کشور با تنوع و گستره از رسانه های خبری برخوردار هستند ‌،اما آن گونه که انتظار می رود به طور مطلوب از این ظرفیت برای هدف های توسعه استان و کمک به رفع مشکلات جامعه استفاده نمی شود.

وی یاد آوری کرد: تجربه نشان داده هر جا و در هر سازمان و نهادی که حضور رسانه بیشتر و تعاملات معنی دار و حرفه است آن جا مشکلات کمتر و تحقق آرمان ها و اهدف های سازمانی روان تر است .

قاسمی افزود: روشن است که امروز هیچ طرح و پروژه ی در هیج یک از حوزه های اجتماعی ،‌فرهنگی ، سیاسی و عمرانی به رغم برخورداری از همه شرایط فنی و مالی بدون پیوست های رسانه ی به سرانجام نمی رسد و محقق می شود.

وی تصریح کرد: این بستگی به هنر و میزان سواد رسانه ی مدیر دارد که چگونه رسانه را با خود همراه و از ظرفیت های آن در راستای تامین هدف های سازمانی و خدمت به مردم استفاده کند.

مدیرعامل وقت نیوزبا اشاره به تنوع و فراوانی رسانه ها بیان کرد : علاوه بر رسانه های رسمی امروز هر شهروند با داشتن یک دستگاه گوشی خود یک رسانه است ضمن اینکه امروز هیج کس نمی تواند قدرت و میزان تاثیرگداری شبکه های مجازی که بعضا فوری تر از رسانه های رسمی عمل می کنند را نادیده بگیرد و از ظرفیت آن ها استفاده نکند.

وی در تبین اهمیت شبکه های مجازی یادآوری کرد : امروز نظریه ای وجود دارد که می گوید جهان پنج قاره نیست، شش قاره است و قاره ششم همان دنیای سایبرنتیک (مجازی ) است که هرکس بتواند مالک آن شود به خودی خود مالک پنج قاره دیگر هم خواهد بود.

قاسمی افزود: در قاره ششم مرزی وجود ندارد و مهم نیست، شبکه وند (شهروند) در کجـای جهان باشد بلکه مهم این است که او به کجا فکر می کند و بـه چه فـکر می کند. و متعـلق به آن جـائی است که بـه آن می اندیشد. اگر در ایران است و به آمریکا می اندیشد او آمریکایی است و اگر درآمریکاست و به ایران می اندیشد او ایرانی است

قاسمی ضمن ارائه گزارشی از فضای رسانه ی استان گفت : به رغم رشد کمی رسانه های نوشتاری و پایگاه های خبری در سال های اخیر اما از نظر کیفی و حرفه ی آن گونه که شایسته تبریز و شان تاریخی این سرزمین است پیشرفت نکرده و ما همچنان شاهد تکرارنسخه های مشابه و روزمرگی های بسیاری در این حوزه هستیم .

وی افکار سنجی،‌ ایجاد حساسیت در جامعه برای رفع مشکلات و نیز آمادگی برای هدف های متعالی و نیز نقش های نظارتی و فرهنگ سازی را از دیگر کارکردهای رسانه های جمعی توصیف کرد.

قاسمی درپایان با قدردانی ازخدمات و تلاش های جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در مقابله با حوادث و نقش ممتاز آن در امداد رسانی اعلام کرد: شکی نیست که بسیاری از موفقیت های این سازمان در خدمت رسانی به مردم مرهون رویکرد و تعامل خوب مدیریت این سازمان با رسانه های خبری و استفاده هنرمندانه از ظرفیت های آن هاست.

نوروز قاسمی دانش آموخته حقوق و کارشی ارشد مدیریت  است، او از روزنامه نگار با سابقه و پیشکسوت استان است که بیش از سه دهه مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) در آذربایجان شرقی را بر عهده داشته و به مدت چهار سال هم (در فاصله سال های 79 الی 81 ) به عنوان رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی  ایرنا در کشور ترکیه نقش آفرینی کرده  است.
او هم اکنون مدیر مسوولی پایگاه خبری وقت نیوز را بر عهده دارد و از وی آثار قلمی بسیاری در قالب خبر،‌ گزارش، یادداشت و تحلیل منتشر شده است.
انتهای پیام/
بسیاری از مدیران به علت فقدان سواد رسانه ی نمی توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند منابع محلی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار