حسن روحانی؛

طرح‌های گاز یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم

1399/06/03 - 12:46 - کد خبر: 25721 نسخه چاپی

نصر: رییس جمهوری با بیان این که همه فازهای پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح و تمام شده است، گفت: در گاز کاملا خودکفا شدیم و گاز یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی در دومین روز از هفته دولت در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و امیدواریم در هفته دولت مسوولین محترم در سراسر کشور و استان‌ها قادر باشند بخشی از خدماتی که به ثمر رساندند به افکار عمومی عرضه کنند و در دید مردم عزیزمان قرار دهند.
وی با اشاره به اهمیت گاز در کشور اظهار داشت: نفت و گاز را در کنار هم می بینیم صنعت گاز یک صنعت عظیم و بزرگی است که هم انرژی پاک را برای ما تولید می‌کند و هم مایه توسعه کشور خواهد بود و هم یک صنعت زیربنایی است که صنعت بزرگتر و عظیمی مثل پتروشیمی را اداره و آماده می‌کند و هم باعث اتصال ایران با همسایگانش شده است.
روحانی یادآور شد: امروز در غرب کشور هم گاز را به ترکیه و هم به عراق صادر می‌کنیم و هم قادر هستیم گاز را به کشورهای شرقی صادر کنیم، ما خط لوله گاز را در مرز پاکستان بردیم که کار عظیمی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفت، الحمدالله امروز یک انرژی پاکی در اختیار همه خانواده ها قرار گرفته است.
رییس جمهوری با بیان این که حدود ۱۷ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شد، بیان کرد: شبکه گازی که امروز در ایران شاهد هستیم در دنیا بی‌نظیر است یعنی همه روستاها و شهرها تقریبا ۹۵ درصد از گاز استفاده می‌کنند شهرها همه استفاده می کنند، به استثنای شهرهای سیستان که در دولت یازدهم گاز وارد آن جا شد ان‌شاءالله شهرهای آنجا همه با خطوط انتقال گاز به نعمت گاز خواهند رسید.
وی گفت: اکثر روستاها امروز از گاز استفاده می‌کنند تقریبا تا پایان این دولت می‌توان گفت به همه روستاها به استثنای برخی روستاها که راه‌های دور هستند و جمعیت کم دارند، گاز رسیده است. خیلی مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشور به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند، یعنی خطوط برق در سایه گاز اداره می شود.
روحانی تصریح کرد: انرژی مورد نیاز حدود ۸۹ نیروگاه ماتوسط گاز تامین می شود.  این کار عظیمی است  که این همه پتروشیمی که امروز در سراسر کشور از نعمت گاز استفاده می کنند. ما توسعه دیسپاچینگ را برای خطوط ششم و نهم افتتاح کردیم.  بحمدالله سراسر کشور از عسلویه تا خوزستان تا کردستان و آذربایجان شرقی و غربی همه جا تقریبا در سراسر این کشور خط لوله گاز را می بینیم با مدیریت بسیار خوب و گازی که امروز ما خودکفا شده ایم البته باید در مصرف گاز باید مراقبت کنیم تا برای سال های آینده خودکفا بمانیم.
روحانی گفت:در تولید گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب امروز به نزدیک یک هزار میلیون یعنی یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده ایم.  در زمستان ما حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز را در اختیار خانه ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم.  
وی ادامه داد: ما در زمستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب یعنی معادل پنج میلیون بشکه نفت را برای مصرف زمستانی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این کار عظیم و بزرگی اس و گاز امروز اهمیت خاص و ویژه ای برای اداره کشور دارد و این کار عظیمی است که در این دولت انجام گرفته است
رییس جمهوری گفت: گاز امروز اهمیت خاص و ویژه برای اداره کشور دارد این کار بزرگ دراین دولت انجام شده است، روز گذشته رهبر معظم انقلاب بر این نکته اشاره کردند، که یادگارهایی از این دولت برای دولت آینده بماند، ما یادگار بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده گذاشتیم همه فازهای پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح وتمام شده است؛ در گاز کاملا خودکفا شدیم.  
روحانی گفت: در زمستان در زمینه گاز به واردات نیازمند بودیم امروز روی پای خود ایستاده ایم، در بنزین و گازوئیل خودکفا شده ایم. اینها ارمغان هایی برای ملت و دولت بعدی است دولت بعد وقتی شروع به کار می‌کند از نظر گاز بنزین و گازوئیل کاملا خودکفا است.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: دولت بعدی وقتی کار خود را در سال آینده همین روزها و ایام آغاز می کند که محصولات پتروشیمی کشور دو برابر شده است. ما از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده‌ایم. از ۱۱ میلیارد دلار ارزش محصولات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده ایم که دستاوردهای عظیمی  است که برای ملت ایران است و دولت‌های آینده از آن استفاده و بهره برداری می‌کنند.
در بخش نفت و گاز شرمسار مردم ایران نیستیم
روحانی افتتاح های طرح پتروشیمی و همچنین مرکز کنترل گاز که قلب انتقال گاز در سراسر کشور است را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز بیستمین هفته در سال ۹۹ است که برنامه افتتاح داشته ایم. در آغاز سال به مردم قول داریم که سال ۹۹، سال افتتاح‌ها خواهد بود و از همان ابتدای سال تصمیم گرفتیم که هر هفته افتتاح‌های مهم داشته باشیم.
رییس جمهوری گفت: ارزش طرح‌هایی که امروز افتتاح شد در حدود ۵ میلیارد دلار ( ۴.۷ میلیارد دلار) است، کار عظیم و بزرگی که در شرایط خاص تحریم انجام شده است. اینکه در زمینه گاز و نفت در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم. به مردم ایران می توانیم بگوییم هم در گاز و هم در نفت در میدان‌های مشترک کار بزرگی انجام دادیم.
وی اظهار داشت: در میدان مشترک گازی در این هفت سال گذشته از سال ۹۲ تا کنون، تولید و استحصال گاز ۲.۵ برابر نسبت به شده است؛ در زمینه میدان مشترک نفتی که امروز مطرح شد با افتتاح این نیروگاه، از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در حدود ۶ برابر شده است.  
روحانی گفت: اگر این خبیث در آمریکا روی کار نیامده بود و برجام روند خود را طی کرده بود، در مرکزی که امروز افتتاح شد-  اکنون به جای ۴۰۰ هزار بشکه، بیش از یک میلیون بشکه نفت، تولید می‌کردیم.
انتهای پیام/
طرح‌های گاز یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار