رییس سازمان جهادکشاورزی استان؛

یاوران تولید توان به‌روز سازی کشاورزی آذربایجان شرقی را دارند

1399/06/03 - 11:41 - کد خبر: 25712 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه امروز دنیا به سمت کشاورزی پیشرفته جهت‌گیری دارد، گفت: یاوران تولید می‌توانند کشاورزی استان را به روز کنند.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز دوشنبه در جلسه کارگروه یاوران تولید اظهار کرد: مشکلات و چالش های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که همه، آنها را عنوان می کنند، اما در عمل هیچ راه حلی از طرف کارشناسان برای برون رفت از این مشکلات ارایه نمی شود.    
 وی ادامه داد: اولویت اول ما گندم می باشد که به عنوان محصول راهبردی منطقه از آن یاد می شود، اما میزان تولید گندم توسط کشاورزان عادی نسبت به کشاورزان شاخص هم در کشت دیم و هم در کشت آبی از متوسط مورد انتظار پایین تر است.
فتحی اظهار کرد: این موضوع مهمی است که چه در شهرستان ها و چه در مرکز آذربایجان شرقی اهمیت چندانی به آن داده نشده است، زیرا برای این کار باید فرآیند اجرایی تعریف شده باشد؛ این فرآیند شامل انجام بازدیدهای میدانی و ارایه عملکرد، بازخورد و گزارش های مدیران شهرستان از این بازدیدهاست؛ در این راستا باید فرآیند و فرمت گزارشگیری تهیه و اقدامات لازم به بهره برداران بخش کشاورزی توصیه شده و بعد از مدت معین، نتیجه این فرآیند از آنها پیگیری شود و پس از اجرای این مراحل، اعتبارسنجی و پایش لازم انجام گیرد.  
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در صورتی که همه این مراحل به درستی انجام شود، در نهایت چالش ها و مشکلات رفع خواهند شد.
وی با بیان اینکه اجرایی شدن دانش و تخصص مراکز تحقیقات در عرصه کشاورزی بسیار مهم است، افزود: امیدواریم با اجرای طرح «یاوران تولید» تحولی عظیم در تولید محصولات با محوریت ترویج، تحقیقات و کشاورزان پیشرو به وجود آید.
فتحی با بیان اینکه محققان و کارشناسان می‌توانند با انتقال دانش فنی روز دنیا در افزایش و جهش تولید به کشاورزان کمک شایانی داشته باشند، به وظایف یاوران تولید برای علمی کردن کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: «یاوران تولید» می‌کوشند تا آخرین یافته‌ های علمی بخش کشاورزی را به کشاورزان انتقال داده و کشاورزان را به سمت کشاورزی بر مبنای علوم روز سوق دهند.
وی افزود: نباید سخنان مدیران بخش های مختلف کشاورزی در حد شعار و ابراز دلسوزی باشد، بلکه باید این شعارها اجرایی و عملیاتی شوند.
آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۶۷ درصد آن دیم و بقیه آبی است؛ سالانه حدود ۷۲ هزار هکتار از اراضی آبی و ۳۶۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان زیرکشت گندم می‌رود.
انتهای پیام/
یاوران تولید توان به‌روز سازی کشاورزی آذربایجان شرقی را دارند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار