رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:

بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

1399/06/02 - 13:39 - کد خبر: 25664 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه جعبه سیاه داخل کابین هواپیما تا ۱۹ثانیه بعد از انفجار موشک، مکالمات داخل کابین را ضبط کرده، گفت:هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده است.

به گزارش نصر، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، جدیدترین اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در دی ماه ۹۸ سقوط کرد را تشریح کرد.
وی اظهار داشت: گزارش مستقل درباره ضبط کننده پروازی، بالاخص توصیف اطلاعات آنها از نظر فنی و اطلاعات برای عموم مردم مرسوم نبوده و در هیچ سانحه‌ای این اتفاق نیفتاده است؛ اما به دلیل شرایط خاص پرواز ۷۵۲ (پرواز هواپیمای اوکراینی که دی ماه ۹۸ در پی برخورد موشک با آن سقوط کرد) و دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر شفافیت صرف به خصوص برای همدردی با داغدیدگان سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به سانحه، اطلاعات مورد نیاز جعبه سیاه را منتشر می‌کند.
کاپیتان دهقانی زنگنه ادامه داد: بررسی هر دو جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از ۲۷ تیر امسال تا سوم مردادماه در آزمایشگاه دفتر تحقیقات و ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه (BEA) انجام شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این بازخوانی تحت نظارت این سازمان بوده و با مساعدت کشور فرانسه انجام شده است.
به گفته معاون وزیر راه، نمایندگان کشورهای آمریکا به عنوان سازنده هواپیما، اوکراین به عنوان بهره بردار هواپیما، فرانسه به عنوان ارائه دهنده خدمات فنی، سوئد، انگلستان و کانادا به عنوان کشورهای دارنده اتباع و نیز ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) به عنوان هماهنگ کننده کشورهای ذینفع در جریان بازخوانی قرار داشتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: داده‌های هر دو جعبه سیاه به خوبی، با دقت و بدون مشکل فنی بازخوانی و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شده‌اند.
وی گفت: همزمان با انفجار فیوز مجاورتی موشک اول، ضبط اطلاعات در ساعت ۶.۱۴.۵۳ ثانیه متوقف شده است، تاکنون تمام متغیرها نشان می‌دهد که هواپیما در شرایط پروازی نرمال و در پروفایل پروازی پیش بینی شده قرار داشته است.
دهقانی زنگنه یادآور شد: CVR (جعبه سیاه داخل کابین هواپیما) تا ۱۹ ثانیه بعد از انفجار موشک مکالمات داخل کابین را ضبط کرده، در این کابین سه نفر حضور داشتند دو خلبان و یک معلم خلبان؛ هر سه متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند اما تا آخرین لحظه مشغول هدایت هواپیما بودند و معلم راهنما نیز اقدام به ارائه کمک می‌کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در این لحظه هواپیما دچار مشکل الکتریکی می‌شود و به دستور معلم خلبان، برق کمکی هواپیما روشن می‌شود هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده است.
وی تاکید کرد: در این لحظه هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نمی‌شود که نشان می‌دهد در این لحظات در سلامت جسمانی بوده‌اند، ضبط صدا پس از ۱۹ ثانیه متوقف می‌شود.
وی افزود: ۲۵ ثانیه بعد از انفجار نخست موشک دوم می‌رسد، تحلیلی از آثار موشک دوم در جعبه سیاه وجود ندارد. این موضوع نشان می‌دهد انفجار موشک نخست باعث آسیب قابل توجه به هواپیما شده است و همزمان ضبط صدا از سوی هر دو جعبه سیاه (CVR و DVR) در فاصله ۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک نخست قطع می‌شود.
معاون وزیر راه تاکید کرد: این اقدامات (تشریح اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده) با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها علاوه بر اینکه در تعارض با اهداف صریح ایکائو قرار دارد، روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
انتهای پیام/
بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار