گزارش/

آذربایجان شرقی رتبه اول اشتغال زایی فراگیر کشور را دارد

1398/04/02 - 14:05 - کد خبر: 2566 نسخه چاپی

نصر: بیکاری جوانان و کمبود شغل برای جوانان، این روزها به مشغله ذهنی مسئولان تبدیل شده اما آمار بالای بیکاری جوانان در آذربایجان شرقی با وجود پتانسیل های نهفته در این خطه، در تناقض است.

به گزارش نصر به نقل از مهر،  «ابوالفضل» دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز است، با چهره‌ای که می‌شود ناامیدی را به وضوح دید با ما سخن می‌گوید: پس از سال‌ها تحصیل در دانشگاه، با کمال شرمندگی هنوز نتوانسته ام عصای دست پدر و مادرم باشم و هنوز سربار پدر هستم که با اندک مستمری بازنشستگی بار مالی زندگی مرا هم به دوش می‌کشد.

او در این سال‌ها به هر جایی که ممکن بوده سر زده است، به کارخانه‌هایی که با درب بسته مواجه شده، مغازه‌هایی که جواب رد شنیده، حتی دستفروشی و تاکسی تلفنی از جمله شغل‌هایی است که در آنها روزگار گذرانده تا به نان و نوایی برسد.

ابوالفضل که در یکی از روستاهای شهرستان مرند زندگی می‌کند، ابراز می‌دارد: تنها راهی که به ذهنم می‌رسد این است که در همان روستا به کار دامداری و کشاورزی بپردازم، اما مهندسی عمران کجا و کشاورزی کجا اما چاره‌ای جز این ندارم که فعلاً تخصصم را کنار بگذارم.

این حرف‌ها تنها درد دل ابوالفضل نیست، هزاران جوان استان آذربایجان شرقی، این روزها با او هم درد هستند و هر روز نیز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

آذربایجان شرقی رتبه اول اشتغال زایی فراگیر کشور را دارد

اشتغال جوانان یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های اقتصادی در جوامع امروزی است، به عبارتی دیگر یکی از معضلات فعلی جوامع امروز از جمله جامعه ایران مساله اشتغال جوانان و معضل بیکاری است.

بیش از ۱۰ میلیون جوان کشور در شرف ازدواج هستند و از طرفی نبود شغل بزرگ‌ترین معضل نسل جوان است.

اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی در سال گذشته، از کسب رتبه اول استان در طرح اشتغال زایی فراگیر در کشور خبر داد.

میراحد حسینی با اشاره به وضعیت استان در طرح‌های اشتغال زایی، تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی در طرح اشتغال زایی فراگیر، رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته در اشتغال روستایی ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد و ۵ هزار و ۳۴۵ فرصت شغلی از این محل ایجاد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در اشتغال فراگیر هم ۲۲۲ میلیارد تومان اعتبار جذب شد.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی همچنین خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ در مشاغل خانگی نیز ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.

حسینی با بیان اینکه در طرح کارورزی نیز سهمیه‌ای به این استان اختصاص پیدا کرد، گفت: واحدهای تولیدی مشمول این طرح در استان آذربایجان شرقی، سال گذشته زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر در سطح لیسانس به بالا را فراهم کردند.

 

توجه به حوزه گردشگری، اشتغال زایی جوانان را متحول می‌کند

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های گردشگر پذیر کشور به شمار می‌رود، هر چند در این حوزه نیز آن چنان که باید و شاید، اقدام مؤثری صورت نگرفته و بسیاری از فرصت‌های شغلی این حوزه، از کف رفته است.

بسیاری از روستاهای شهرستان‌های این استان، از طبیعت بکر و پتانسیل فوق العاده جذب گردشگر برخوردار هستند اما نه تنها به آنها توجهی نمی‌شود بلکه برخی از آنها از چشم میراث فرهنگی نیز دور مانده است؛ با پیدا کردن حلقه مفقوده توانمندی و ابتکار عمل جوانان و پتانسیل‌های اشتغال زایی در استان می‌توان شاهد تحولی عظیم در ایجاد فرصت‌های شغلی شد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره ابراز داشت: در بحث اشتعال و رونق تولید از شناسایی ظرفیت‌های موجود و نعمت‌های خدادادی در استان غافل شده‌ایم، یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها گردشگری است که شبکه ملی گردشگری جوانان کشور در تبریز ایجاد شده و ۱۵۰ سازمان مردم نهاد حوزه گردشگری کشور را مدیریت می‌کند.

تقی زاده افزود: این شبکه‌ها با سنگ اندازی هایی مواجه شده چرا که اینگونه برداشت شده که اینها در حیطه آژانس‌های مسافرتی ورود می‌کنند، اما در استان آذربایجان شرقی مجوز بیش از ۳۰۰ خانه بوم گردی صادر شده است برخی از این خانه‌ها در روستاها فعالیت می‌کنند که گردانندگان آن نه سواد رسانه‌ای کافی دارند و نه به اینترنت دسترسی دارند اما جوانانی هستند که می‌توانند با ارتباط مستقیم با این خانه‌های بوم گردی، برای خود اشتغال زایی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: اگر این حوزه گردشگری را مدیریت کنیم، تحول عظیمی در حوزه اشتغال زایی جوانان ایجاد خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور جوانان ورزش و جوانان آذربایجان شرقی بر ضرورت تقویت احساس مسئولیت در جوانان تاکید کرد و اظهار داشت: تقویت فرهنگ کار در خانواده، باید در کنار استعدادیابی و وجود فرصت شغلی در جامعه به اتفاق هم، یک جوان را به سمت اشتغال زایی هدایت کند.

تقی زاده همچنین پرداخت تسهیلات اشتغال زایی روستایی، طرح‌های حمایتی کمیته امداد، اجرای طرح هر جوان یک مهارت توسط فنی و حرفه‌ای، از جمله اقداماتی است که در جهت افزایش اشتغال زایی جوانان در استان در حال اجراست.

پرداخت تسهیلات به ۱۶۸ طرح مصوب سمن‌ها

کارشناسان معتقدند: به ازای راه اندازی هر شغل برای یک جوان ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز است، اما در کسب و کارهای نو با رقم کمتری می‌توان برای جوانان شغل ایجاد کرد.

رئیس مجمع مهندسان جوان استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره ابراز داشت: ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۱۶۸ طرح مصوب از سوی سازمان‌های مردم نهاد اختصاص پیدا کرده و پیش بینی می‌شود برای ۸۰۰ تا هزار نفر شغل ایجاد شود.

سید جلال میرمحمدی ادامه داد: یعنی می‌توان با حدود ۵ میلیون تومان برای یک جوان شغل ایجاد کرد که کارگاه‌های این طرح‌ها به زودی راه اندازی می‌شود که انگیزه‌ای برای دیگر جوانان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مجمع مهندسان جوان استان آذربایجان شرقی از سال ۹۴ ثبت شده و آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: در طول این سال‌ها ۱۱ هزار مهندس و دانشجوی رشته‌های مهندسی در تمامی رشته‌ها عضو این مجمع هستند که خدمات آموزشی رایگان و کارگاه‌های توانمندسازی در حوزه اشتغال از جمله کشت زعفران برگزار شده است.

ریالی از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم

اما برخی جوانان استان آذربایجان شرقی، با تمام کمبودها و کاستی‌ها، آستین‌ها را بالا زده و به حوزه تولید وارد شده‌اند، آنها البته با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند حمایت مسئولان هستند.

مدیرعامل شرکت یک شرکت تولیدی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت شناسایی بازار هدف عنوان کرد: سرمایه گذاری و تولید، اتفاقی و شانسی نیست و باید برای موفقیت در این عرصه، بازار مقصد را شناسایی کرد.

پورتقی با بیان اینکه ۱۰ سال در عرصه صادرات و ۶ سال در عرصه واردات فعالیت داشتیم، ابراز داشت: اما به این نتیجه رسیدیم که باید از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم و براین اساس به تولید روی آوردیم.

وی افزود: محصولات ما هم اکنون به طور مستقیم به ۲ کشور صادر می‌شود و به ۳ کشور نیز به صورت غیرمستقیم صادرات داریم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه ریالی از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم، تاکید کرد: ۹۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و ۸ نفر نیز در انبار این شرکت در تهران اشتغال دارند.

در تهیه مواد اولیه مشکل داریم

شرکتی واقع در ورودی شهر مرند، کارگاهی که در آن هم اکنون ۸ نفر به کار بافندگی جوراب اشتغال دارند، به گفته مدیر جوان این شرکت، دستگاه‌های پیشرفته‌ای که از ایتالیا خریداری شده هنوز راه اندازی نشده‌اند چرا که در تهیه مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد؛ مجید زینال زاده ادامه داد: اگر تکنولوژی‌های خریداری شده راه اندازی شود می‌توانیم حداقل برای ۱۵ جوان اشتغال زایی کنیم.

وی افزود: هم اکنون روزانه ۱۵۰ جین جوراب تولید می‌کنیم اما امسال میزان تولیدات کاهش پیدا کرده چرا که در تهیه مواد اولیه مشکل داریم و اگر اینگونه ادامه پیدا کند، تا ۳ ماه آینده به کلی تعطیل خواهیم کرد.

مدیر عامل این شرکت تاکید کرد: ۳۰۰ میلیون ریال از تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کردیم و تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد کرده‌ایم، تولید این گونه جوراب‌ها در کل کشور تنها در ۲ شهر صورت می‌گیرد که یکی از آنها در مرند است.

مهاجرت نیروی کار از آذربایجان شرقی

گاهی مسئولان آذربایجان شرقی پشت آمار «کمترین نرخ بیکاری در کشور» پنهان می‌شوند، اما واقعیت این است که این امر نه ناشی از ایجاد فرصت‌های شغلی ایجاد شده بلکه به دلیل مهاجرت نیروی کار به استان‌های دیگر حاصل شده است، این آمارهای فریبنده باعث شده حتی استان در جذب برخی اعتبارات و بودجه‌ها نیز از دیگر استان‌ها عقب بماند.

تقریباً در بیشتر استان‌های کشور می‌توان رد پای نیروی کار استان آذربایجان شرقی را دید، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب؛ این اتفاق اگر اینگونه ادامه پیدا کند در سال‌های آتی نگران کننده خواهد بود و مسئولان باید کمی از مشغله ذهنی خود کاسته و به طور عملی و ملموس به فکر ایجاد اشتغال برای نسل جوان آذربایجان شرقی باشند.

وجود بازارچه‌های مرزی مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان، وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی صنعتی، وجود چندین مرکز گمرک در داخل محدوده و نوار مرزی شمال استان، وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، همجواری با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و وجود مرز زمینی بین ایران و این کشورها، وجود جاذبه‌های تاریخی، آثار متعدد قبل از اسلام تا دوران قاجاریه و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از جمله این ظرفیت‌هاست که نباید به راحتی از کنار اینها گذشت.

باید با شناخت ظرفیت‌های این خطه با اتخاذ سیاست‌های درست در زمینه اشتغال زایی، ضمن بهره گیری از پتانسیل بی نظیر این خطه از مهاجرت نیروی کار به سایر استان‌های کشور جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

آذربایجان شرقی رتبه اول اشتغال زایی فراگیر کشور را دارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار