رئیس علوم پزشکی تبریز خبر داد:

ویزیت بیش از ۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا توسط پزشک تبریزی

1399/06/02 - 11:06 - کد خبر: 25643 نسخه چاپی

نصر: پزشکان از جمله اقشاری هستند که همیشه مورد قضاوت قرار گرفته‌اند و عده‌ای آنها را افرادی پولکی می‌دانند، اما با شیوع کرونا صف پزشکان پولکی از پزشکانی با وجدان و مناعت طبع جدا شد.

به گزارش نصر، طوفان کرونا بشریت را با بحرانی بی‌سابقه مواجه کرده است. بحرانی که در خط مقدم مبارزه با آن همچنان پزشکان و پرستاران قرار دارند.
کرونا بیش از هر چیز ارزش و نقش پزشکان و پرستاران را در زندگی مردم نمایان کرد. وقتی خبری از کرونا نبود اخبار خوبی از جامعه پزشکان منتشر نمی‌شد. مردم بیشتر آنها را قشری مرفه با دریافتی‌های نجومی می‌شناختند.
حالا که مرداد ۹۹ به پایان رسیده، پزشکان ِ قبل از کرونا با پزشکان ِ بعد از کرونا برای مردم متفاوت هستند.
حکایت این روزهای پزشکان[مدافعان سلامت]، زیاد بی‌شباهت به حکایت رزمندگانی که در ۸ سال دفاع مقدس تا پای جان جنگیدند، نیست.


 
پزشکان با گذشت ۱۸۰ روز از شیوع ویروس کرونا همچنان لباس رزم بر تن دارند و همچون سروی استوار در مقابل طوفان کرونا ایستاده‌اند و در این مدت چه بسیار پزشکان و پرستارانی که به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند.
رئیس علوم پزشکی تبریز می‌گوید: بیشترین تلفات کادر سلامت در بین پزشکان است و متاسفانه ۵ درصد از متوفیان کرونا، پزشکان هستند.
دکتر محمد حسین صومی ادامه می‌دهد: این عزیزان به خاطر اینکه کار زیادی از خود می‌کشند، دچار کاهش سیستم ایمنی بدن شده و در مقابله با ویروس کشنده کرونا بسیار ضعیف هستند ولی با این حال خم به ابرو نیاورده و بیشتر از شیفت کاری خود هم در بیمارستان حضور دارند.
رئیس علوم پزشکی تبریز می‌گوید: با وجود تمامی مشکلات پزشکان همچنان سردمدار مبارزه با کرونا هستند، آنها سرمایه اجتماعی را در جامعه افزایش دادند، با دلی پر از درد به روح ۵ شهید مدافع سلامت استانمان و دیگر شهدا درود می‌فرستیم.
به گفته دکتر صومی، برخی پزشکان را با ماشین مدل بالا و ساختمان شیک و حساب و کتاب کردن حقوقشان ارزیابی می‌کنند، اما نگاه دیگری هم وجود دارد، ۵۰۰ هزار نفر در کنکور برای دست یافتن به ۵ هزار کرسی رشته های پزشکی رقابت می‌کردند!


 
دکتر مجتبی ورشوچی، یکی از همین پزشکان سختکوشی  است که از زمان شیوع کرونا بیش از ۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را ویزیت کرده است.
از آغاز سال جدید به دنبال تماس با دکتر ورشوچی برای انجام یک مصاحبه بودم ولی حجم کاری او به قدری زیاد است که حتی نمی‌تواند برای دقایقی دست از ویزیت بیماران در آی‌سیو‌های بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بکشد. او علاوه بر طبابت در بیمارستان امام رضا(ع) در بیمارستان سینا هم خدمت می‌کند.
چندین بار با شماره‌اش تماس گرفته‌ و حتی بارها جلوی آی سیو و دفترش منتظر مانده‌ بودم ولی هر بار با انبوهی از بیماران مبتلا به کرونا مواجه می‌شدم.
هیچ عکسی از دکتر ورشوچی ندیده بودم و حتی نمی‌دانستم در قبال درخواستم برای انجام مصاحبه چه واکنشی نشان خواهد داد. در نهایت اوایل مردادماه امسال،  یکی از پرستاران، جلوی بخش پیوند اعضای بیمارستان امام رضا(ع) آقای دکتر ورشوچی را نشانم داد، لباس مخصوص کرونا بر تن کرده بود، برای لحظه‌ای ماسکش را درآورد و نفس عمیقی کشید، سپس دوباره ماسکش زد و وارد بخش شد.
هرچند می‌توانستم برای دقایقی با او گفت‌و‌گو کنم ولی شرایط خوبی برای مصاحبه در اوج کاری او نبود، تقریبا از مصاحبه با دکتر ورشوچی ناامید شده بودم.


 
تا اینکه در روز پزشک و مراسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز به طور اتفاقی او را در انتهای سالن دیدم، به طرف صندلی دکتر ورشوچی حرکت کردم، کنارش به حالت نیم خیز ایستاده و سلام کردم و گفتم که خبرنگار هستم و او نیز بلافاصله از جایش بلند شد و ایستاده به حرف‌هایم گوش داد.
خیلی سریع تمام تلاش‌هایم برای انجام مصاحبه با او را تعریف کردم، او با متانت خاصی عذرخواهی کرد که نتوانسته به تماس‌هایم پاسخ دهد. نکته جالب اینکه به ساعتش هم نیم نگاهی می‌کند ظاهرا باز هم عجله دارد و باید به بیمارستان برود ولی با کمال ادب و متانت به حرف‌هایم گوش داده و جواب می‌دهد.
به آقای دکتر ورشوچی، می‌گویم که شما جزو پزشکانی هستید از اولین روزهای شیوع کرونا پای کار هستید و تا جایی که می‌دانم بیش از ۷ هزار مبتلا به کرونا را ویزیت و درمان کرده‌اید که پاسخ می‌دهد: آماری در دست ندارم زیرا فقط دوست دارم تا حالشان خوب شود و هر چه سریع‌تر از شر این ویروس خلاص شویم، به همین خاطر شاید ۷ هزار نفر و شاید کمتر یا بیشتر را ویزیت کرده‌ام و این رقم اصلا مهم نیست و مهم تنها سلامتی مردم است.
او ادامه می دهد: جان انسان‌ها از طرف خداوند نزد پزشکان به ودیعه گذاشته شده است، روز پزشک، امسال با اپیدمی کرونا مصادف شده و صرفا متخصصان خاصی با این بیماری درگیر نیستند، همه شاغلان این حرفه در بخش خصوصی‌، آی سی یوها، اورژانس‌ها، رشته‌های مختلف و مطب‌ها را شامل می‌شود.
دکتر ورشوچی اضافه می کند: باید کاری کنیم که این اپیدمی از نظر همت و کارایی، خاطره خوبی برای همه در آینده باشد، هر چند از نظر بیماران و عزیزانمان بسیار متاثر کننده است.
از آقای دکتر ورشوچی درخواست یک وقت برای مصاحبه تفصیلی دارم که می‌گوید: دعا کنید تا شدت شیوع کرونا کاهش یابد و کمی سرم خلوت شود و بعدا در خدمت شما هستم و هر سوالی داشتید با جان و دل پاسخ خواهم داد.
انتهای پیام/
ویزیت بیش از ۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا توسط پزشک تبریزی خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار