خبر/

نقش و جایگاه فخرالذاکرین در شعر عاشورایی بررسی می‌شود

1399/05/30 - 10:35 - کد خبر: 25500 نسخه چاپی

نصر: همزمان با دومین شب جمعه رحلت حاج فیروز فرشباف زیرک کار، میزگرد بررسی نقش و جایگاه فخرالذاکرین در شعر و مرثیه عاشورایی توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی به صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، این برنامه با اجرای نادر سالک و حضور سید ابوالفضل مصطفایی و محمدرضا بحری از مداحان و شعرای آیینی استان به عنوان کارشناسان برنامه، روز پنجشنبه 30 مردادماه رأس ساعت 20 در صفحه اینستاگرامی حوزه هنری استان به نشانی @hhtabriz و همچنین در کانال سایت مداحی تبریز به نشانی @maddahi_tabriz برگزار می‌شود.
پیش از این نیز، همزمان با درگذشت حاج فیروز زیرک کار، فیلم مستند پرتره «حاج فیروز آ» از تولیدات حوزه هنری آذربایجان شرقی به صورت آنلاین در پنج کانال پرمخاطب اینستاگرامی پخش شد.
به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان، حاج فیروز زیرک کار، مداح و شاعر فقید اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، مداحی را از هیات عزاداران شهدای کربلا در محله دوه چی تبریز آغاز کرد و تا آخرین روزهای عمرش همچنان به این عشق و علاقه خود بدون کوچکترین چشمداشت مالی ادامه داد. شغل اصلی این پیرغلام، رفوگری فرش بود و هیچ گاه مداحی را شغل و محل درآمد برای خودش انتخاب نکرد.
نخستین استاد فخرالذاکرین مداحان ایران و تبریز، مرحومین حاج حسن شفیع پور، حاج علی شبابی و بعدها استاد عابد تبریزی بودند. وی بعدها از محضر غلامرضا شیعه خلص بهره برد و در بین شعرای فارسی گو از اشعار نیّر تبریزی، فؤاد کرمانی، عمان سامانی و استاد محمد عابد و در نوحه‌های ترکی از اشعار شعرایی مانند حسین سعدی زمان، ذهنی، ذهنی زاده، شهاب، اعظمی تبریزی، صافی و صحاف استفاده می‌کرد.
انتهای پیام/
نقش و جایگاه فخرالذاکرین در شعر عاشورایی بررسی می‌شود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار