مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی:

رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران در تبریز برگزار شد

1399/05/29 - 11:55 - کد خبر: 25451 نسخه چاپی

نصر: اولین رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران در به میزبانی تبریز در هفت استان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش نصر، "وحید مجیدی" در اولین رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران که در اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی برگزار شد، به  اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمان همه گیری کووید – 19، اشاره کرد و گفت: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان، به ۳۰ روز زمان نیاز داشت در حالی که این امر برای بیمار کرونایی 6 الی 14 روز و حتی کوتاه تر از زمان ارزیابی وسع بود، برهمین اساس حمایت و صیانت مالی نصیب او نمی‌شد، از طرفی بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود پس ما باید بین شرایط خاص کشور (اپیدمی کووید-19) و قوانین و خط قرمز بیمه، راهی را انتخاب می‌کردیم.
وی با بیان این‌که با اتخاذ تمهیدات ویژه در کوتاه کردن زمان ارزیابی وسع فرد مورد نظر با کمک وزارت رفاه شرایط خاصی فراهم شد، اظهار کرد: برای این مهم نیز راهکار قانونی ارائه شد، لذا هر فردی که روی تخت بیمارستان بیماری کووید ۱۹ تشخیص داده می شد، همان لحظه بیمه می‌شد با این اقدام قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد.
مجیدی با بیان این‌که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود 48 هزار نفر بر اساس سیاست یاد شده بیمه شده‌اند، گفت: تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن و PCR ،CBC ،ICU انجام شده است همچنین  90 درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی در بستری و 70 درصد هزینه‌های سرپایی آزمایشگاهی (که بیشتر آنها در بخش دولتی بودند) پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی افزود: برخی گایدلاین‌های مرتبط با خدمات تشخیصی حذف شد و لغو محدودیت در انجام آن‌ها که در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن 180 روز است، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیت‌ها را حذف کنیم.
وی ادامه داد: پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل (homecare) به شورای عالی بیمه نظر به صرف هزینه بسیار پایین تر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان ارائه شد، با توجه به تجربه مواردی بسیار موفق در این زمینه، مراقبت از فرد بیمار در منزل با تمام امکانات مراقبتی از جمله مراقبت پزشک و پرستار در قالب یک بسته انجام می‌شود.
مجیدی با اشاره به  تمدید دفترچه بیمه‌های که برگه سفید داشت اما اعتبار آن پایان یافته بود (در دو نوبت) تا تاریخ 31 خرداد، گفت: نسخه الکترونیکی در 235 شهر کوچک با عمق 50 درصد (از سال قبل) به هدف پایلوت اجتماعی راه اندازی شده است، در شهر‌های کوچک با 10 الی 15 پزشک برای پایلوت ورود کردیم، همچنین حمایت از نقاهتگاه‌ها، اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت ( با کد ملی) از ابتدای تیر ماه انجام شد با انجام این اقدام دیگر نیاز به کنترل دفترچه بیمه برای داشتن و یا نداشتن اعتبار مشخص می‌شود.
وی با اشاره به حذف دفتر چه کاغذی از ابتدای مرداد ماه سال جاری در بخش سرپایی، اذعان کرد: هر استانی که قادر به راه اندازی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی شود، می تواند  به حذف دفترچه بیمه کاغذی  اقدام‌ کند، برای موفقیت در این طرح مشوق‌هایی در نحوه پرداخت برای این استان‌ها قرار داده‌ایم، استان‌هایی که در حال حاضر قادر به پیاده سازی طرح به طور کامل نیستند ملزم به نسخه نویسی الکترونیکی همزمان با نسخه نویسی کاغذی هستند.
مجیدی با بیان این‌که سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستان های کشور (به غیر از 20 بیمارستان)  راه اندازی شده است، ابراز کرد: تمدید زمان پروتکل‌های مرتبط به داروهای پرونده ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا (در مواقع عادی پروتکل ویژه برای دریافت این دسته از دارو ها وجود دارد، بیمار هر سه ماه یکبار برای بررسی بهبود بیماری و مصرف و یا عدم مصرف دارو، موثر بودن داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی باید مراجعه کند اما در شرایط کرونا این ضوابط آسان‌تر شده تا بیماران نیاز به مراجعه نداشته باشند.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به فعال بودن سامانه پاسخ گویی 1666، تصریح کرد: بر اساس گزارش های اولیه از چین واگیری کرونا در اوایل شیوع بیماری تا 40 درصد متوجه بیمارستان ها بوده؛ لذا مشاوره های تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بخش بیمارستانی و درمانی همچنین آگاهی و آرامش دادن به آن‌ها و کاهش استرس بسیار نقش مهمی داشت.
وی ادامه داد:  130 خط جدید به سامانه پاسخگوی 1666 در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور اضافه شد و با به کارگیری حدود 30 پرستار متخصص و 10 پزشک عمومی در 3 شیفت در این راستا، طی یک ماه 400 هزار تماس ثبت شده است، با راه اندازی این سامانه از مراجعه بیشتر این افراد به مراکز درمانی و مواجه آنها با محیط آلوده به ویروس تا حد زیادی جلوگیری شد.
محیدی با اشاره به نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم، تاکید کرد: در بسیاری از موارد مدیران ارشد از طریق شماره تماس‌های مختلف با کارشناسان تماس می گرفتند تا واکنش کارشناسان را در قبال برخوردهای ناصحیح بسنجند، تقریبا در بیشتر موارد کارشناسان با سعه صدر و در کمال ادب و متانت پاسخگو بودند.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان بیمه سلامت، اظهار کرد: تاکنون 120 میلیون پیامک‌های آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری ارسال شده است همچنین، ساخت کلیپ‌های آموزشی و ارائه آن در رسانه از جمله تلویزیون و فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان افراد از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.
وی با بیان این‌که برای راه‌اندازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود مبحث دورا پزشکی در کشور به مقام محترم وزارت پیشنهاد کردیم، یادآور شد: نسخه الکترونیک، تضمین اجرای تله مدیسن و تله هلس است، با راه‌اندای این امکان در پاییز برای موضوع مشاوره و ویزیت با مشکلی مواجه نخواهیم بود.
مجیدی اذعان کرد: خرید تضمینی 90 درصدی از بیمارستان ها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده (علی رغم بالا رفتن هزینه‌ها در بخش‌های ICU، سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاه به علت بسته شدن سایر بخش‌ها در بیمارستان‌ها شاهد کاهش بار مراجعه و در پی آن کاهش درآمد 40 درصدی در اسفند ماه 1398 و 40 تا ۵۰ درصدی در فروردین 1399 بودیم، برای جبران این موضوع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت خدمات برای سازمان خرید تضمینی 90 درصدی مشروط به ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده نظر به فعالیت1200 مرکز خدمات جامع سلامت 16 و 24ساعته انجام دادیم.
رزمایش سایبری پاسخی به اقتضای خبرهای جدید در فضای مجازی است. این رزمایش کمک‌ می کند تا ما به اهدافی که در راستای اطلاع رسانی داریم برسیم.
انتهای پیام/
رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران در تبریز برگزار شد سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار