خبر/

نخستین پالایشگاه خصوصی کشور 10 ساله پشت خط بروکراسی اداری

1399/05/29 - 10:33 - کد خبر: 25432 نسخه چاپی

نصر: پالایشگاه هشترود نخستین پالایشگاه خصوصی 10 ساله پشت خط بروکراسی اداری قرار دارد.

به گزارش نصر، کارآفرینی در هر رشته‌ای سختی‌ها و لذت‌های خاص خود را دارد که در هیچ کار دیگری نمی‌توان آن را درک کرد. تجربه شیرین راه‌اندازی کسب‌وکار جدید گاهی باوجود موانع و چالش‌ها کام افراد را تلخ کرده و شاید آنها را از ادامه کار دلسرد می‌کند.
در کشور ما بروکراسی عجیب و غیرقابل فهم که قدرت عمل را از کارآفرین می‌گیرد، به همراه عدم ثبات اقتصادی مسیر پرفراز و نشیبی را ایجاد کرده است و جای بسی تاسف است که بسیاری از کارآفرینان ما را از ادامه کاربر حذر داشته است.
فرآیند راه اندازی تولید و کسب وکار در کشورها هرچه شفاف تر و سهل تر باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخص های کسب وکار و اقتصادی را در پی خواهد داشت.
تاثیر تسهیل فرآیند تولید، بر افزایش جذب سرمایه‌‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و همچنین، رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است.

هشترود مهاجر فرست‌ترین شهرستان آذربایجان‌شرقی
هشترود یکی از شهرهای مهاجرفرصت در آذربایجان‌شرقی است که به دلیل فاصله‌ای که با تبریز دارد، برای انجام برخی پروژه‌های بزرگ مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته است. با وجودی که این شهر جمعیت زیادی ندارد اما به خاطر فضای مناسب در سال 88 برای تاسیس اولین پالایشگاه خصوصی نفت به عنوان گزینه‌ اصلی وزارت نفت انتخاب شد.
 کلنگ احداث پالایشگاه  نفت هشترود در سال 90 توسط ضیغمی معاون وزیر نفت وقت در این شهرستان به زمین زده شد، اما بروکراسی اداری مانع از اجرای این طرح شده است.

اشتغال‌های کاغذی و دلخوشی‌های مردم
مردم هشترود به این مسئله دلخوش بودند که با تاسیس این پالایشگاه شهرشان رونق می‌گیرد و از وضعیت راکد فعلی خارج می‌شود.  اما پس از گذشت چندین سال از آغاز طرح  نخستین پالایشگاه خصوصی کشور در بروکراسی اداری درجا می زند.
 طبق قرارها این پالایشگاه باید در زمینی به مساحت 40 هکتار ساخته می‌شد و توان تولید روزانه 75 هزار بشکه انواع فرآورده‌های نفتی از جمله نفت سفید ، بنزین ، مازوت و بنزین سوپر را داشته باشد. 
فرجی یکی ازجوانان جویای کار است به خبرنگار فارس در هشترود می‌گوید: در زمانی که کلنگ این پالایشگاه زده شد خیلی خوشحال شدیم اما الان 10 سال چشم انتظار دیدن دود این پالایشگاه هستیم  اما هنوز هم خبری نیست.
رحیم ساکن روستای چپنی هم گفت: من در سال 90 از خدمت سربازی آمدم و دیدم جمعی از مسئولان در اطراف روستای ما هستند سراغی گرفتم گفتند معاون وزیر نفت به همراه مسئولان استانی و شهرستانی آمدند تا کلنگ احداث پالایشگاه نفت را بزنند خیلی خوشحال شدم که می‌توانم در آنجا کار کنم و ازدواج کنم و خانه بخرم اما هنوز هم انتظار می‌کشم و به سراغ کار به بندر عباس رفتم.
رحیم گفت: باز هم چشم انتظار هستم و از مسئولان می خواهیم هر چه زودتر تکلیف این پالایشگاه را حل کنند.
ابوالفضل شامی یکی دیگر از شهروندان هشترودی گفت: 10 سال پیش با شنیدن اینکه می‌خواهند در هشترود پالایشگاه نفت بزنند خوشحال شدیم که خدایا شکرت فرزندان ما دیگر به شهرهای دیگر برای کار  مهاجرت نمی‌کنند اما هر روز انتظار شنیدن خبر افتتاح را می‌کشیم.

بلاتکلیفی 10 ساله  پالایشگاه نفت هشترود / سنگ‌اندازی اداره استاندارد
مدیر عامل شرکت ارکان پارس هشترود گفت: متاسفانه بروکراسی ادارای مانع از فعالیت این پالایشگاه شده و جلوی اشتغال 500 نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم را گرفته است.
علیرضا نگهبان افزود : طبق دستورالعمل‌های ماده 15 که باید حداکثر در عرض 45 روز جواب استاندارد بیاید متاسفانه 1.5 سال است که فعلا جواب استاندارد این پالایشگاه با صرف 12 میلیون تومان هزینه و چندین بار رفت و آمد به تهران هنوز در بروکراسی اداری مانده و خاک می خورد و این در صورتی است که فرآورده‌های پایین دستی نفتی در سایر استان‌ها نیاز به استاندارد ندارد.
وی گفت: این شرکت اولین شرکت دانش بنیان است که صفر تا 100 ساخت مجموعه توسط خودمان صورت گرفته و ایرانی است.
نگهبان گفت : پنج سال است میلیاردها تومان سرمایه ما خاک می‌خورد و واحد 10 هزار بشکه‌ای ما نصب نشده است.
مدیر عامل شرکت ارکان پارس هشترود گفت: سال 97 طبق قولی که به استاندار وقت دادیم واحد حلال سازی در عرض 45 روز نصب و راه‌اندازی شد و یک میلیون دلار صادرات به کشور افعانستان و عراق در عرض 45 روز داشتیم.
وی با بیان اینکه ما می توانیم در هر رروز   یک هزار و 200 تن مواد نفتی صادر کنیم افزود: کیفیت محصول ما برند شده و در اکثر کشورها محصولات ارکان پارس هشترود را بنام می‌شناسند اما تنگ نظری‌های مدیران تهرانی باعث شده این شرکت راکد بماند.
نگهبان در ادامه با بیان اینکه جزء 5 پالایشگاه حلال‌های نفتی ایران هستیم گفت: متاسفانه از برخی ادارات سه بار مجوز گرفته‌ایم و ما را دنبال گرفتن چهارمین مجوز سرگردان می‌کنند و 200 برگ استعلام از برخی ارگان‌ها گرفته‌ام.
وی ادامه داد: متاسفانه یک میلیون دلار جنس خریداری شده بخاطر بروکراسی اداری در دستمان مانده است.
نگهبان گفت: به ما گفتن این شرکت معاف از مالیات است اما متاسفانه 200 میلیون تومان مالیات گرفتند و شرکت ما 300 هزار دلار تشویق بابت صادرات داشت که متاسفانه تاکنون آن را هم پرداخت نکرده‌اند.
وی از استاندار و مسئولان شهرستانی خواست کمک کنند تا بلکه بتوانم این شرکت را سرپا نگه دارم و برای 500 نفر ایجاد اشتغال کنم.

انتقاد از بروکراسی اداری
سیدحمزه امینی نماینده مردم شهرستان‌های هشترود و چاراویماق در خانه ملت گفت: کارهای اداری پالایشگاه را در تهران از وزیر نفت جویا خواهم شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به رونق اشتغال نام گرفته نباید همچنین پالایشگاهی که توان اشتغال بالایی در منظقه دارد راکد بماند.
امینی گفت: در هفته آینده جلسه‌ای با مدیران استانی و استاندار در زمینه حل و فصل مشکلات این پالایشگاه خواهیم داشت و از استاندار هم درخواست می‌کنیم که در حل و فصل مشکلات این پالایشگاه دستور ویژه‌ای صادر کنند تا بلکه بتوان با بهره‌برداری و افتتاح آن زمینه اشتغال جوانان جویای کار منطقه را فراهم کرد.
برابر آمار غیررسمی، درصد بیکاری در هشترود بیش از 24 درصد بوده ​هشترود رتبه اول بیکاری و مهاجرت در آذربایجان شرقی را دارد اما متاسفانه مسئولان دولتی در استان و شهرستان هشترود همراهی و پیگیری های لازم برای راه اندازی طرح‌هایب اشتغال زا  را ندارند.
«آنچه رفت مهر تائیدی بر این مدعا است که اصلاح ساختار صدور مجوزهای کسب و کار و بهبود شاخص‌های تسهیل و روان‌سازی و مقررات‌زدایی کشور در ابعاد داخلی و خارجی گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می‌شود.
بلکه به نظر می‌رسد الزام دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و غیردولتی به رفع موانع و حذف عوامل مخل در صدور مجوزهای تولید ضروری بوده و در این خصوص دولت باید با مشارکت دستگاه‌های صادر کننده مجوز تعامل بیشتری داشته و نسبت به حذف و کاهش مدیریت و تصدی گری اموری که می­ تواند زمینه تسهیل و روان سازی تولید و کسب ­وکار شود، بیش از پیش همت گمارد.»
انتهای پیام/
نخستین پالایشگاه خصوصی کشور 10 ساله پشت خط بروکراسی اداری خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار