مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی؛

کسب و کار آنلاین در آذربایجان شرقی ۴۰۰ درصد افزایش یافت

1399/05/28 - 17:22 - کد خبر: 25417 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت حدود سه هزار شرکت در حوزه کسب و کارهای آنلاین در این استان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای اینترنتی، شاهد رشد ۴۰۰ درصدی کسب و کارهای آنلاین هستیم.

به گزارش نصر، محمد فرزاد، با اشاره بر لزوم توجه ویژه به مبحث اقتصاد دیجیتال در ایام کرونا، تاکید کرد: در مقیاس کشوری، ۶.۵ درصد از اقتصاد ما را اقتصاد دیجیتال تشکیل می دهد که این رقم در مقایسه با کشور چین که ۳۱ درصد و ایالات متحده  که ۲۷ درصد است، رقم نسبتا پایینی بوده و نشانگر لزوم فعالیت بیشتر در این حوزه است.
وی با بیان اینکه در استان کارهای مهمی در زمینه اقتصاد دیجیتال انجام شده است، افزود: در استان آذربایجان شرقی، از حدود سه هزار شرکت فعال در حوزه کسب و کارهای آنلاین استان ۲ هزار و ۴۴۴ شرکت دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند.
فرزاد با اشاره به افزایش ۴۰۰ درصدی در رشد کسب و کارهای آنلاین در ایام کرونا، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه هایی مانند حوزه گردشگری که لطمه زیادی از کرونا دیده اند، برنامه ای برای رونق گرفتن کسب و کارهای این حوزه وجود نداشت، که با همکاری سازمان میراث فرهنگی در استان بسترهای لازم برای ایجاد گردشگری آنلاین جهت حمایت از صنعت گردشگری استان ایجاد شد.
وی با اشاره به برنامه های اداره کل ICT استان برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، افزود : یکی از مشکلات این حوزه عدم قانون گذاری مناسب در این زمینه بوده و متاسفانه قوانین شفافی در زمینه تجارت الکترونیک وجود ندارد و این فقدان می تواند مشکلات زیادی را برای کسب و کارهای دیجیتال ایجاد کند.
فرزاد با اشاره به پروژه های در دست اجرای اداره کل ارتباطات آذربایجان شرقی، گفت: یکی از مهم ترین پروژه ها، پروژه هوشمند سازی مدارس است که اکنون در حال انجام بوده و تا شروع سال تحصیلی جدید ۱۰۰ درصد مدارس شهری و روستایی استان تبدیل به مدارس هوشمند شده و به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.
وی با اشاره به طرح های مختلف حمایتی سازمان فناوری اطلاعات ایران از کارآفرینان، افزود: این حمایت ها محدود به حوزه مالی و اعتباری نیستند و طرح بوم واره در کنار سایر حمایت ها از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خدمات بلاعوض مشاوره ای برای ایده های نوپا و جدید فراهم می کند.
مدیر کل ICT آذربایجان شرقی، با اشاره به عدم بکارگیری مناسب از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، اظهار کرد: در طرح های گرنت رشد و گرنت جوانه قصد داریم تا از این ظرفیت بهره برداری مناسب را به عمل آوریم.
وی افزود: فرهنگ سازی یکی از مهم ترین نیازهای توسعه اقتصاد دیجیتال است که متاسفانه در برخی حوزه ها ما هنوز هم سایه سنگین اقتصاد سنتی را می بینیم و باید به سمتی برویم که کارآفرینان، محور آموزش، پژوهش و اقتصاد در دانشگاه و جامعه باشند.
فرزاد با اشاره به وظایف دولت در فراهم ساختن بسترهای مناسب، گفت: با اینکه وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معطوف به ایجاد زیرساخت های ارتباطی مناسب برای اقتصاد دیجیتال است، ولی ما خودمان را محدود به این حوزه نکردیم و در زمینه های مشاوره و حمایت، برنامه های متنوع برای کمک به بهبود کسب و کارها و حمایت از ایده ها را در دستور کار قرار داده ایم.
وی افزود: ما همچنین به دنبال ایجاد شهر خلاق هستیم، زیرا با ایجاد شهر خلاق، فناوری های نو ظهور زمینه مناسبی برای رشد و توسعه خواهند داشت.
مدیر کل ارتباطات آذربایجان شرقی اظهار کرد: مثلث اقتصاد دیجیتال شامل سه راس فناوری، دولت و فرهنگ است، که هر سه این زمینه ها برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال مهم و حیاتی بوده و فرهنگ سازی که مهم ترین زمینه است، باید جزو اولویت های مهم رسانه ها باشد.
انتهای پیام/
کسب و کار آنلاین در آذربایجان شرقی ۴۰۰ درصد افزایش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار