دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان زنجان؛

زنجان از لحاظ شمار معادن، رتبه ششم کشور را دارد

1399/05/26 - 17:20 - کد خبر: 25281 نسخه چاپی

نصر: دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: زنجان از استان‌های معدنی کشور بوده و رتبه ششم کشور را به لحاظ شمار معادن در اختیار دارد و هم‌اکنون از ۳۳۳ معدن فعال در این استان ۸۰ معدن فلزی و ۲۵۳ معدن غیرفلزی هستند.

به گزارش نصر، رضا کشاورزی شامگاه شنبه در نشست تخصصی معدنکاران و فعالان حوزه معدنی استان با نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ظرفیت اسمی معادن این استان، تولید سالانه ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تُن ماده معدنی بوده و سه هزار نفر نیز به صورت مستقیم در بخش معادن استان اشتغال دارند.
وی خاطرنشان کرد: موارد متعددی در غیرفعال بودن معادن استان، تاثیرگذار است در حالی که معادن می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای نفت در کشور باشند.
کشاورزی با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با توسعه سینه کار، اکتشاف و معدنکاری در استان زنجان وجود دارد، افزود: از جمله این موارد می‌توان به پوشش گیاهی گَون در استان‌های شمال‌غرب کشور از جمله زنجان اشاره کرد که مصوبه قانونی داشته و مشکلاتی را برای معدنکاری در این استان ایجاد کرده است.
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: بعضی پوشش‌های گیاهی از جمله گَوَن، جزو گونه‌های ممنوع‌القطع قرار گرفته اما با وجود این قانون، بسیاری از اکتشاف معادن این استان متوقف شده است.
وی با بیان اینکه فعالیت معادن در زنجان با سه مشکل عمده مواجه است، اظهار داشت: این مشکلات شامل استعلام‌های منابع طبیعی و محیط زیست، نیازمندی بخش معدن و صنایع معدنی به تکنولوژی‌های روز و صادرات مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید است.
کشاورزی خاطرنشان کرد: ۱۵۶ مورد استعلام اکتشاف معادن در خردادماه سال جاری صورت گرفته که از سوی منابع طبیعی برای کمتر از ۱۰ درصد این استعلام‌ها جواب مثبت صادر شده است در حالی که اکتشاف، پایه استخراج معادن بوده و با این روند، فعالیت معدنی استان با تعطیلی مواجه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه معدنکاران به دنبال آبادانی بوده و هیچگاه تخریب را در اولویت کاری خود قرار نمی‌دهند، ابراز کرد: می‌توان ایجاد بخشی از زیرساخت‌ها در مناطق معدنکاری را بر عهده معدنکاران قرار داد اما منصفانه نیست که همه آن را بر دوش این بخش از فعالان استان انداخته شود.
رییس کمیسیون معدن و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز گفت: کاشت و جابه‌جایی گَون‌ها امکانپذیر بوده و استان‌هایی مانند ارومیه، تجربیات خوبی در این زمینه دارند.
ولی‌الله منصوری اظهار داشت: مشکل دیگر معدنکاری استان، بحث ماشین‌آلات بوده که به استان‌ها تفویض اختیار شده اما در استان زنجان به خوبی بر روی این موضوع کار نشده است.
وی با تاکید بر این که درهای بسته هیچگاه جواب نداده و اکثر کشورها از بخش خصوصی خود نظرخواهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات با پروانه بهره‌برداری به عنوان ضمانت نیز جزو مشکلات معدنکاری استان محسوب می‌شود.
منصوری افزود: مشکل بعدی معدنکاری در استان زنجان، ورود ماشین‌آلات در گمرک است.
عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان نیز گفت: این استان سهم خوبی از منابع معادن کشور را دارد و ۷۰ درصد صادرات استان، صنایع فلزات رنگین است.
مهدی رنگ‌رونا با بیان اینکه معادن برای ادامه حیات خود نیازمند واردات مواد اولیه هستند، اظهار داشت: خاک سهمیه، کم بوده و در نتیجه معدنکاران به دنبال واردات از خارج از کشور می‌روند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بخش معادن ۲ میلیارد دلار واردات وجود دارد که ۵۰ درصد آن مربوط به ماشین‌آلات است.
مصطفی طاهری اظهار داشت: بخش اعظمی از واردات که در حدود یک میلیارد دلار بوده به غیر از واردات ماشین‌آلات تعلق گرفته که این موضوع را می‌توان با جایگزین کردن شرکت‌های دانش‌بنیان، حل کرد.
وی با بیان اینکه جایگزینی معادن با نفت در کشور، کار خوبی است اما زیبنده نیست که خام‌فروشی کنیم، تصریح کرد: باید با نگاه دوراندیشی‌شده به دنبال صنایع و سرمایه‌گذاری‌هایی رفت که انرژی کمی را مصرف می‌کنند.
طاهری با بیان اینکه تولید ناخالصی داخلی ما نسبت به مصرف انرژی ۱۰ برابر بالا است، ابراز کرد: مجلس شورای اسلامی در  بحث دانش‌بنیان به صورت جدی ورود کرده و فراکسیونی نیز در این زمینه تشکیل شده اما نمی‌توان جایگاه معادن را در نظر نگرفت.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: باید صنایع پایین‌دستی معدن را توسعه داده و با ایجاد ارزش افزوده از خام‌فروشی پرهیز کرد تا چرخه‌های تولید، کامل شود.
وی تاکید کرد: مشکلاتی از جمله معارضان محلی در رابطه با معدنکاری از سوی متولیان و دستگاه‌های مرتبط باید حل شود اما باید منابع و منافع روستاها را نیز در نظر گرفت.
به گزارش ایرنا، شماری از فعالان معادن استان زنجان در این نشست به بیان مشکلات خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به ایجاد دادسرای ویژه در رابطه با معارضان محلی، مشکلات مربوط به ماشین‌آلات، مشکلات مربوط به تداخلات با محیط زیست و تداخلات با منابع طبیعی و مشکلات مربوط به پوشش گیاهی گَون اشاره کرد.
انتهای پیام/
زنجان از لحاظ شمار معادن، رتبه ششم کشور را دارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار