رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز؛

تصویب چشم انداز بلند مدت در تاریخ شهرداری تبریز بی سابقه است

1399/05/26 - 11:27 - کد خبر: 25228 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز، تصویب برنامه چشم انداز بلندمدت شهرداری تبریز را در طول تاریخ این نهاد بی سابقه خواند.

به گزارش نصر، محمد باقر بهشتی در گفت‌وگویی در خصوص ترکیب هیأت رئیسه جدید شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار کرد: به نظر من عضویت یک نیروی جوان در هیأت‌ رئیسه جدید موضوع خوبی است که می‌تواند عملکرد هیأت رئیسه را نسبت به قبل بهتر کند، البته عملکرد هیأت رئیسه قبلی و رئیس شورا قابل قبول بوده ولی مطلوب کامل نبود و من نیز باتوجه به عملکرد آقای دبیری به عنوان رئیس شورا، به وی رأی دادم.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در شورای شهر پنجم نیز خاطرنشان کرد: در تاریخ 1‌14 ساله‌ی‌ شهرداری تبریز، شورای شهر تبریز برای اولین بار چشم‌انداز بلندمدت و برنامه پنج‌ساله تصویب کرد در حالی‌که شوراهای قبلی هیچکدام این کارها را  انجام نداده بودند و همچنین در شورای پنجم برای اولین بار از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری به صورت سیستماتیک گزارش حسابرسی صورت گرفت لذا همه این‌ها اقداماتی هستند که هیچ سابقه‌ای نداشت.
وی ادامه داد: شورای شهر پنجم از اولین روز آغاز به کارش کارهای زیادی در  در جهت شفاف‌سازی و سالم‌سازی انجام داده است اما با این وجود می‌توانستیم بهتر از این هم عمل کنیم.

قطار شهری تبریز معضل عظیمی برای شهرداری است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در رابطه با ساماندهی پروژه‌های عمرانی شهرداری گفت: در گذشته و در زمان تصویب بودجه، طرح‌های عمرانی را به صورت مبهم تصویب می‌کردند مثلاً وقتی می‌خواستند مشخص کنند که در یک منطقه چند پارک محلی قرار است احداث شود، تعداد پارک‌ها را مشخص نمی‌کردند و تنها قید می‌کردند که قرار است پارک محله ای احداث شود و شهرداران مناطق نیز گاها تنها یک پارک محله ای درست می کردند و مابقی مبهم باقی می ماند ولی ما در سال 99 بودجه را بر اساس تعداد پروژه تصویب و پروژه ها را مشخص کردیم.
وی، شورای شهر پنجم تبریز را وارث پروژه های نیمه تمام قبلی خواند و یادآور شد: بعضی از پروژه ها هستند که از گذشته نیمه کاره مانده است مانند پروژه‌ی قطار شهری که واقعا یک معضل عظیمی است چون که پروژه یک زمانی آغاز شده و نیمه‌کاره مانده است و ما باید این پروژه را انجام دهیم آن هم با هزینه بسیار کلان بطوریکه در حال حاضر از ابتدای آغاز این پروژه تاکنون چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان پول هزینه شده است اما هنوز خط یک نیز تکمیل نشده و خط دو ناقص مانده و خطوط سه، چهار و پنج نیز هستند و پولی هم وجود ندارد، در حالیکه هرسال تقریباً بالغ بر هزار میلیارد تومان پول برای مترو خرج می‌شود ولی همچنان نیمه‌تمام مانده است.

طول عمر آسفالت تبریز کمتر از سه سال است
وی در خصوص بودجه و کیفیت آسفالت نیز بیان کرد: هر سال بالای صد میلیارد تومان برای آسفالت تبریز بودجه در نظر گرفته‌ می‌شود که البته امسال به 120 میلیارد تومان افزایش یافته است اما با توجه به اینکه همچنان کارهایی از قبیل آسفالت ریزی، جدول کشی، ساخت روگذر و زیرگذر و... با تفکر سنتی انجام می شود و خبری از تفکر علمی و مدرن نیست، مشاهده می کنیم که طول عمر آسفالت در تبریز کمتر از 3 سال است در حالیکه استاندارد ‌طول عمر استاندارد آسفالت در کشورهای دنیا بیش از 12 سال است . مثلا در ترکیه 12 سال و یا در آلمان 25 سال است. در حالیکه ما اصلا نمی دانیم آسفالت استاندارد چیست و از نظر کیفیت آسفالت مشکلات زیادی داریم لذا در خصوص آسفالت باید کارهای جدی انجام شود.
بهشتی در انتقاد از کیفیت آسفالت تبریز ادامه داد: در یک خیابان که آسفالت می ریزند لااقل این آسفالت باید 10 سال دوام داشته باشد اما علیرغم اینکه شهرداری ادعا می‌کند که کارخانه تولید آسفالت دارد و آسفالت با کیفیت تولید می‌کند، نتیجه کار چیز دیگری است و آسفالت بیش از سه سال دوام نمی آورد و من معتقد هستم با وجود اینکه از طرف مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز با دانشگاه ها مکاتبه داشته ایم و از طرف دانشگاه های تبریز، شهید مدنی و سهند اعلام آمادگی کرده اند، اما تا این لحظه من در داخل استان یک فرد متخصص در امر آسفالت پیدا نکرده ام.

«نهضت آسفالت» یک اصطلاح مزخرف است
وی با اشاره به اینکه در بعضی از خیابانها و بزرگراهها مانند بزرگراه پاسداران از بدو ساخت هر سال آسفالت ریخته می‌شود، تاکید کرد: چون که بسیاری از طرح ها با روش علمی انجام نمی‌شوند، نتیجه خوبی نیز ندارند و منجر به نارضایتی شده و هزینه ها هم بی مورد صرف می شود. من واقعا نمی دانم چه ارتباطی بین آسفالت و نهضت وجود دارد که اصطلاح «نهضت آسفالت» را راه انداخته اند؟! اصلا نباید ریختن آسفالت در خیابانی را که سالها است در مرکز شهر احداث شده، نهضت نامید. لذا به نظر من همه بنرهایی که با عنوان نهضت آسفالت در خیابان ها نصب می‌کنند، کاری مزخرف است.
وی که همواره یکی از منتقدین منفعل بودن سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تبریز است، در خصوص این سازمان نیز خاطرنشان کرد: ما از دستان سازمان فناوری اطلاعات شهرداری می‌گیریم و تمام امکانات را در اختیار این سازمان قرار می‌دهیم تا بلکه به لوکوموتیو شهرداری تبدیل شود در حالیکه الان یک واگن شکسته و قدیمی است البته این مشکل تنها مختص سازمان فناوری اطلاعات نیست بلکه خود شهردار، معاونین و مدیران شهرداری تفکر فناورانه ضعیفی دارند و باید بر این باور باشند که سازمان فناوری اطلاعات به لوکوموتیو شهرداری تبدیل شود.

مدیری که کارکردن با ورد و پاورپوینت را بلد نباشد، تفکر نوآورانه ندارد
 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: ما امسال 31 میلیارد تومان اعتبار اضافی در اختیار این سازمان قرار دادیم تا این سازمان به وظایف خود عمل کند که لازمه تحقق این موضوع اعتقاد مدیران شهرداری است که متاسفانه اعتقادشان به موضوع فناوری بسیار ضعیف است و اصلا جای کارهای علمی و افراد متخصصی که کارهای علمی و نوآورانه انجام دهند، در شهرداری خالی است.
وی ادامه داد: من از شما می‌خواهم از مدیران شهرداری بپرسید که آیا مفهوم موضوعاتی مانند فناوری اطلاعات، شهرهوشمند، شهرداری هوشمند و شهروند هوشمند را می دانند؟ آیا مدیران شهرداری کار کردن با نرم افزارهایی مانند وورد، اکسل، پاورپوینت و ... را بلد هستند؟ آیا بلد هستند نامه ای را تایپ کنند؟ اگر کارکردن با این برنامه ها را بلد نباشند، هرگز نمی توانند تفکر نوآورانه داشته باشند.
بهشتی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره بعدی انتاخبات شورای شهر شرکت خواهد کرد، گفت: هرگز در انتخابات شرکت نمی‌کنم و به نظرم کافی است و باید جوانان بیایند و امور را در اختیار بگیرند ودر خصوص بحث تدریس در دانشگاه نیز شهریور ماه بازنشسته خواهم شد و کار تدریس را نیز کنار خواهم گذاشت.
انتهای پیام/
 تصویب چشم انداز بلند مدت در تاریخ شهرداری تبریز بی سابقه است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار