گزارش/

تکاپو برای اتمام بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

1399/05/25 - 07:54 - کد خبر: 25137 نسخه چاپی

نصر: دولت به رغم مشکلات و محدودیت های مالی، برای اتمام بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی در شهرستان های میانه و سراب کمر همت بسته است.

به گزارش نصر، ساعت ۲:۱۷ بامداد جمعه ۱۷ آبان سال گذشته بود که زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در حوالی شهر ترک میانه به ۲ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی در ۶۵ روستای میانه و سراب آسیب زد.
هر چند بنا بر روال رایج، بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه، همه نهادهای دولتی و مردمی به کمک زلزله زدگان روستاهای میانه و سراب شتافتند، اما ساخت واحدهای مسکونی ویران شده یا آسبب دیده از زمین لرزه، مطالبه اصلی زلزله زدگان بود.
دولت نیز به عنوان طلایه دار مطالبات زلزله زدگان از نخستین ساعات وقوع حادثه برای تسکین آلام آنان و فراهم کردن زمینه بازگشت شرایط عادی کوشید و از هیچ تلاشی در این زمینه تا به امروز فروگذاری نکرده است.
خوشبختانه در هفته های اخیر گام تازه ای در راستای هم افزایی نهادهای مسوول برای تکمیل و اتمام واحدهای مسکونی زلزله زده آذربایجان شرقی در سطوح استانی و ملی برداشته شده که موجب امیدآفرینی در بین مروم مناطق زلزله زده شده است.

پیشرفت ۶۵ درصدی بازسازی مناطق زلزله زده
استاندار آذربایجان شرقی گفت: پیشرفت ۶۵ درصدی بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب عملکرد قابل قبولی است.
محمدرضا پور محمدی افزود: با اینکه ۹ ماه از وقوع زلزله در میانه و سراب می‌گذرد و با وجود کاستی‌ها و کمبودها، اتمام بازسازی ۱۰۰درصدی در منازل تعمیری و پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی در بازسازی منازل تخریبی عملکرد کم نظیری است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی مهمترین موضوعی است که باعث کندی روند بازسازی‌ها شده و پیمانکاران را با مشکل مواجه کرده است که باید فکری به این موضوع شود.
استاندار آذربایجان شرقی از بانک‌ها خواست با رفع موانع در پرداخت تسهیلات به این موضوع تسریع ببخشند تا بتوانیم تا رسیدن فصل سرما بازسازی‌ها تمام شود.
 وی روند بازسازی اماکن دامی را در مناطق زلزله زده میانه و سراب نامناسب ارزیابی کرد و افزود: با مساعدت بنیاد مسکن ۵ میلیون تومان هم کمک هزینه برای هر یک از این اماکن اختصاص یافته که امید است ساخت اماکن دامی هم با پای کار آمدن اهالی تسریع یابد.

برای تسریع در اتمام  بازسازی مناطق زلزله زده همه پای کار بیایند
در همین حال معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت همراهی و همکاری بانک‌ها در سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات با هدف بازسازی واهدهای آسیب دیده از زمین لرزه سال گذشته آذربایجانشرقی گفت: باید تلاش شود با پای کار بودن تمامی نهادهای مرتبط و پرداخت به موقع تسهیلات بانکی، تا زمستان کار ساخت و ساز تمام شود.
عزیز الله مهدیان افزود: روند بازسازی‌ها مناسب است، اما افزایش قیمت مصالح باعث شده کار به کندی پیش رود که لازم است خود مردم مناطق و بانک‌ها تلاش کنند.
وی با بیان این‌که ۱۰۰ درصد از تسهیلات بازسازی تأمین شده است، افزود: سال گذشته 50 درصد از کمک‌های بلاعوض دولت به ساکنان این مناطق تخصیص یافت و باقی‌مانده آن امسال پرداخت می‌شود.
قادری، معاون امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی عزم جدی در این استان وجود داشت که توانستند در اولین فرصت بازسازی‌ها را به خوبی پیش ببرند.
وی افزود: در زمان بحران در کشور تلاش‌های ارزشمندی با عزم ملی انجام می شود، اما بهتر است تمام هزینه‌هایی که در کشور برای جبران خسارت‌ها از سیل و زلزله و دیگر حوادث صورت می گیرد صرف پیشگیری و ساماندهی و خطرات موجود در شهرها شود.

پرداخت ۸۱ درصد تسهیلات بانکی به زلزله زدگان
مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی هم از عقد قرارداد ۹۵ درصدی تسهیلات بازسازی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: ۸۱ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شده است و ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از ۱۹۵ میلیارد تسهیلات  اختصاصی بازسازی در مناطق زلزله زده هم هنوز منتظر پرداخت بانک‌ها است.
 حافظ باباپور گفت: تعمیرات ۳ هزار و ۳۰۰ واحد آسیب دیده در این مناطق ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و ساخت و ساز سه هزار واحد تخریبی هم ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
انتهای پیام/
تکاپو برای اتمام بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار