دبیر کانون کارآفرینان جوان استان مطرح کرد:

دست های پشت پرده مانع رشد کارآفرینان است/ دولت اگر می‌خواهد کسب و کار رونق بگیرد باید سیستم حمایتگرانه داشته باشد/ دولت پیر نمی تواند مشکلات و درد جوانان را درک کند

1399/05/23 - 11:00 - کد خبر: 25066 نسخه چاپی

نصر: دبیر کانون کارآفرینان جوان آذربایجان شرقی گفت: در کانون کارآفرینان جوان دانشجویان متخصص و فنی وجود دارند که می‌توانند به صورت آزمایشی تکنولوژی‌هایی که به صورت واردات به کشور می‌آیند را بسازند اما دست‌های پشت پرده بسیاری هستند که مانع می‌شوند، این موانع باعث شده است تا دانشجو و فرد متخصص حمایتی نمی بیند و دلسرد می شود.

به گزارش نصر، " مسعود بیرامی" دبیر کانون کارآفرینان جوان آذربایجان شرقی، با حضور در تحریریه نصر، گفت: کانون کارآفرینان جوان با همفکری انجمن های علمی دانشگاه تبریز و از دل دانشجویانی که در سایر دانشگاه های استان درگیر با کارآفرینی و کارهای تشکیلاتی بودند تشکیل و به صورت رسمی در مرداد ماه سال 98 آغاز به فعالیت نمودند.

وی ادامه داد: با تشکیل کلاس های مهارت محور و پروژه محور در کانون توانستیم مشکلاتی که در کارخانه های تولیدی بزرگ وجود داشت را مرتفع نماییم. تیم های کانون از دانشجویان با تجربه و فارغ التحصیلانی که در کانون عضو هستند تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کانون بیش از سه هزار و 700 نفر عضو دارد، از محصول جدید کانون خبر داد و افزود: با شیوع ویروس کرونا و کاهش کامل حضور و تجمعات اپلیکیشنی را در محور های مختلف آموزش مجازی با محوریت کارآفرینی طراحی کرده ایم که می توان اپیلیکیشن های پزشکی و استارتاپی را مثال زد.
 

وی افزود: یکی از موفقیت های کانون، حرکت در راستای طرح های تسهیل گرانه ای است که در این راستا تفاهم نامه هایی با ارگان‌های مختلف، پارک علم و فناوری و دانشگاه آزاد امضا شده است. اما متاسفانه مشکلاتی در استان وجود دارد که فضای کسب و کار و آموزش در بحث‌های کلان با موانع بسیاری روبرو است.

وی ادامه داد: در بحث‌های آموزشی وزارت علوم می گوید آموزش مجازی ربطی به وزارت علوم ندارد، واقعاً مرجع آموزشی در کشور چه کسی است؟ یکسری ارگانها و مدیران در استان وجود دارند که اقداماتشان در مواجهه با موضوعات کارآفرینی و علی الخصوص جوانان اذیت کننده است، از وجود برخی مدیران چنین احساس می‌شود که دولت پیر، درد جوان را درک نمی کندو شاید به خاطر همین است که مقام معظم رهبری فرمودند امیدواریم دولت بعدی دولت جوان و انقلابی باشد.
 
 
دبیر کانون کارآفرینان جوان، گفت: یکی از محور های اصلی کانون، "آموزش مهارت محور" است، هدف ما این است که دانشجو بعد از فارغ التحصیلی مسیرش برای آینده مشخص باشد نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی به دنبال اشتغال و کسب مهارت باشد، در واقع کارآفرینی یک پازل است که نسبت به شرایط های مختلف تغییر می کند به عنوان مثال کشاورزان ما کافی است بعضی مهارت‌ها را یاد بگیرند، در ترکیه گوجه فرنگی خشک شده را می‌فروشند گوجه هایی که از ایران می خرند را خشک می کنند و به ایران و بقیه کشورها می فروشند؛ در صورتی که برای خشک کردن گوجه فرنگی از هیچ تکنولوژی خاصی استفاده  نمی‌شود. در کشور ما بعضی زمینه ها برای کار آفرینی وجود دارد که فقط کمی نیاز به آموزش و مهارت دارد، دانشجو در زمان تحصیل نیاز به آموزش و فراگیری مهارت دارد تا بتواند بعد از فارغ التحصیلی با توجه به مهارت‌های فراگرفته خود وارد بازار کار شود.

بیرامی با اشاره به برخی موانع تصریح کرد: متاسفانه بعضی از دست‌های پشت پرده و سنگ اندازانی که همیشه وجود داشته است باعث دلسردی کارآفرینان شده است، تیمی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سال قبل ولیچر برقی با تکنولوژی بروزتری را ساخته بودند که متاسفانه توسط همان دست های پشت پرده تهدید شدند، از این دست دانشجویان در استان ما زیاد است اما همان دست‌های پشت پرده اجازه تولید و مقدمات قبل از آن را نمی‌دهند و در نطفه خفه می کنند.
 
 
وی ادامه داد: دولت باید مزیتی ایجاد کند تا تولیدکننده سود بیشتری از دلال داشته باشد. متاسفانه دولت همیشه جلوی تولید کننده سنگ اندازی می‌کند، کسی که برای تولید حاضر شده است یعنی آماده سرمایه‌گذاری است و دولت باید به جای هزاران مرحله مانع و بروکراسی های اداری با او به احترام برخورد کند چرا که یک سرمایه‌گذار با خود طلا آورده است و شایسته نیست طلا را از استان و شهر خود دور کنیم و به بیرون بیندازیم، برخی از کسانی که حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شود یا از شهرهای دیگر می آیند واقعاً ارق ملی و شهرشان را دارند باید مسئولین و متولیان امر با آنها با روی خوش و تسهیلات مناسب و عملکرد سریع و راضی کننده ای داشته باشند.
 

وی ضمن اشاره به وضعیت فوق العاده استان از لحاظ صادرات، اظهار کرد: استان ما به دلیل همسایگی با چهار کشور خارجی از همه استان‌های کشور جلوتر و پر مزیت تر است اما میزان صادرات و تولیدات استان در مقایسه با سایر استان‌ها قابل قبول نیست، علاوه بر اینکه تبریز مرجعیت کارآفرینی در شمال غرب کشور است سیطره‌ی تبریز برای همسایگان کشورمان حائز اهمیت است.
بیرامی با انتقاد از برخی مدیران در مواجه با موضوعات کارآفرینی، افزود: دولتی که میانگین سنی آن ۵۰ تا ۶۰ سال است در حقیقت یک تیم پیر است که هیچ وقت نمی تواند مشکلات و درد جوانان را درک و برای حل آن بکوشد متاسفانه سیستم ما قابل درک نیست وقتی پیش مدیران از کارآفرینی و استارتاپ‌ها حرف می‌زنیم اصلا متوجه نیستند و تا توضیح و درک مدیر از استارتاپ زمان بسیاری لازم است که آخر کار باز برای مدیر قابل درک و فهم نیست، امیدوارم دولت آینده از مدیران جوان تشکیل شود.

وی افزود: در کانون کارآفرینان جوان دانشجویان متخصص و فنی وجود دارند که می‌توانند به صورت آزمایشی تکنولوژی‌هایی که به صورت واردات به کشور می‌آیند را بسازند اما دست‌های پشت پرده بسیاری هستند که مانع می‌شوند، این موانع باعث شده است تا دانشجو و فرد متخصص حمایتی نمی بیند و دلسرد می شود.
 
 
دبیر کانون کارآفرینان جوان، گفت: واقعا اگر در کشور صنعت و اقتصاد عملکرد مناسبی داشته باشند نیاز به وجود کانون‌های چون کانون کارآفرینان جوان وجود ندارد، مزیت مهم کانون کارآفرینان حرکت تیمی دانشجویان متخصص و فنی است، از مسئولین انتظارات زیادی نداریم حداقل اگر حمایت نمی‌کنند سر کوبیدن و بی احترامی به کارآفرین جوان نداشته باشند، در اولین روز افتتاحیه کانون کارآفرینان از ما شکایت کردند! یکی از مشکلات ما در این استان این است که می‌خواهیم مشکلات را کدخدامنشانه حل کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: دولت اگر می‌خواهد کسب و کار و اشتغال رونق بگیرد باید سیستم حمایتگرانه داشته باشد، از آقای آل هاشم و استاندار محترم که همیشه نقش حمایت کننده‌ای از کارآفرینان داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
انتهای پیام/
دست های پشت پرده مانع رشد کارآفرینان است/ دولت اگر می‌خواهد کسب و کار رونق بگیرد باید سیستم حمایتگرانه داشته باشد/ دولت پیر نمی تواند مشکلات و درد جوانان را درک کند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار