روحانی در هیئت دولت؛

کشور را درسخت‌ترین تحریم‌ها اداره می‌کنیم/در زمین دشمن بازی نکنیم

1399/05/22 - 11:37 - کد خبر: 25026 نسخه چاپی

نصر: رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط ما شرایط عادی نیست، گفت: امروز کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ اداره می‌کنیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: دشمنان ما در تبلیغات می‌خواهند ما را از یک نکته غافل کنند و در داخل هم متاسفانه گاهی اوقات به این نکته بی‌توجهی می‌شود. ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم. شرایط ما یک شرایط عادی نیست بلکه شرایطی است که دشمنان ما فکر می‌کردند ما ظرف چند ماه قدرت تاب آوری نخواهیم داشت.
روحانی گفت: امروز دو سال و نیم است که در برابر این تحریم، تهدید و فشار اقتصادی تروریستی، دولت و ملت در کنار هم پابرجا ایستاده‌اند و راه خود را ادامه می‌دهند البته میدان جنگ مشکلاتی هم دارد، در میدان جنگ زخمی شدن و شهادت هم وجود دارد.
وی افزود: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ از لحاظ اقتصادی کشور ما را دچار بحران می‌کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌شود، اما در هرسه مرحله ناموفق بودند.
رئیس‌جمهور گفت: در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود، مردم این واقعیت را لمس می‌کنند و به خوبی هم مقاومت می‌کنند. مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح خطاست، اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ مقایسه کنیم، ما رشد ۱۴ درصد هم داشتیم و به طور متوسط ۵ درصد رشد اقتصادی با نفت داشتیم. وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، خب رشد اقتصادی منفی می‌شود، بعد برخی موسسات و روزنامه‌ها می‌آیند این سال‌ها را کنار هم قرار می‌دهند و می‌گویند دولت رشد اقتصادی مثبت نداشته است.
روحانی اظهار کرد: این دولت کشور را در شرایط رشد اقتصادی منفی ۷.۴ درصد تحویل گرفته و در سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده، کشور را با رشد متوسط ۵ درصد اداره کرده است.
وی ادامه داد: وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم، علیرغم وجود فشارها و تحریم‌ها، در همین سال ۹۸ رشد بدون نفت ما مثبت بوده است. بنابراین ما کاملا باید توجه کنیم که در زمین دشمن بازی نکنیم، دشمن می‌خواهد به مردم القا کند که من از لحاظ اقتصادی، سیاسی به پیروزی رسیده‌ام و ما در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.
رئیس‌جمهور گفت: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را بکار گرفته است تا نقدینگی را کنترل کند، توان خود را بکار گرفته است که با تحریم نفتی شدیدا مقابله کند و بتواند فروش نفت را با چارچوبی که نهایی می‌کند به فروش برساند، دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای بین منابع و مخارج ایجاد تعادل کند. دولت می‌خواهد برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، یک سرمایه مطمئن ایجاد کند. یعنی یک سرمایه مطمئن در اختیار آنها باشد که حداقل آن را دولت تضمین کند و حداکثر آن را هم مردم می‌توانند بر مبنای آن تنظیم کنند و جان تازه‌ای به بورس بدهند.
روحانی خاطرنشان کرد: این مجموعه طرحی است که دولت و ستاد اقتصادی دولت در هفته های گذشته درباره آن بحث کرده و به تصویب رسانده و این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده است و بعد از مراحل نهایی این مصوبه، آئین نامه های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: این یک کاری است که هفته‌ها و ماه‌ها دولت و دو قوه دیگر برای آن زحمت کشیدند، اما یک عده که معلوم نیست مبانی‌شان برای دلسر کردن مردم چیست، می‌گویند دولت یک طرحی دارد که ممکن است زحمتی را در زمینه پرداخت، برای دولت آینده ایجاد کند یعنی دولت می‌خواهد خودش را از فشار خلاص کند و این فشار را به دولت بعدی منتقل کند.
رئیس‌جمهور گفت: این یک حرف دروغ و بی‌اساس است. ما امروز این همه طرح پتروشیمی افتتاح می‌کنیم و در طول همین امسال ۱۷ پتروشیمی بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، خب ممکن است یک کسی بیاید بگوید این دولت فقط به نفع دولت بعدی کار می‌کند و درآمد آن را اضافه می‌کند و مرتب فازهای پارس جنوبی را تکمیل می‌کند، مرتب در روستاها گاز و آب و برق می‌کشد تا آثار آن برای دولت بعدی باشد؛ این هم یک حرف کودکانه و بچه‌گانه است، اصلا این دولت و دولت بعدی نداریم.
انتهای پیام/
 کشور را درسخت‌ترین تحریم‌ها اداره می‌کنیم/در زمین دشمن بازی نکنیم خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار