گزارش روزنامه سرخاب/

تبریز در وضعیت قرمز؛ مسئولان زیر پرچم سفید/ وقتی فقط «هشدار» می‌دهند

1399/05/22 - 09:40 - کد خبر: 25004 نسخه چاپی

نصر: آذربایجان‌شرقی در حالی روزهای متمادی در ردیف استان‌های قرمز کرونایی جای گرفته و دانشگاه علوم پزشکی از وضعیت حاد شیوع بیماری در این استان هشدار می‌دهد که تا امروز ستاد مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای کنترل بیماری نگرفته است.

به گزارش نصر، حالا هر روز به تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در استان اضافه می‌شود. پزشکان و پرستاران خسته و بی‌رمق به کار خود ادامه می‌دهند و هر روز خبر فوت یکی از آنها به عنوان شهدای مدافع سلامت به گوش می‌رسد. شهر در وضعیت قرمز است و کاخ استانداری گره خورده در روبان سفید. هر از گاهی جلسات ستاد مقابله با کرونا، زیر پرچم سفید مسئولان استانی برگزار می‌شود و بدون هیچ تصمیم خاصی تمام می‌شود. مسئولان فقط هشدار می‌دهند و مردم زیر بار هشدارها فقط اندکی ماسک خود را روی صورت جابجا می‌کنند.
تمام واکنش و اقدام مسئولان استانی در کاهش یک ساعته ساعات کار اداری ختم شده و تعطیلی مراکز ورزشی. شاید در روزهای ابتدایی امسال که کرونا به این اندازه جان آدم‌ها را به بازی نمی‌گرفت، شرایط سختگیری‌ها و کنترل وضعیت بهتر از این بود. مراکز خرید با کاهش ساعت کاری فعالیت می‌کردند و فاصله گذاری‌های اجتماعی به طور دقیق‌تری رعایت می‌شد. ولی رفته رفته و یک به یک محدودیت‌ها برداشته شد و رعب و وحشت مردم نیز از خطر بیماری کاهش یافت.


از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت می‌کنیم
استاندار آذربایجان‌شرقی در گفتگویی می‌گوید: «در خصوص اعمال محدودیت ها و...تا امروز در استان تصمیم خاصی اتخاذ نشده و به طور کامل از تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت می‌کنیم.»

محمدرضا پورمحمدی در پاسخ به اینکه آیا بین استانی با وضعیت قرمز کرونایی با دیگر استان‌ها نباید تفاوتی قائل بود، می‌گوید: «اگر استان‌ها پیشنهاد مشخصی برای استان خود داشته باشند می‌توان این پیشنهاد را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داد. اینکه ساعات کار یک ساعت کاهش یافته یا دورکاری انجام شود، کمک چندانی به بهبود وضعیت کرونا نمی‌کند چرا که در زمان کوتاه تعداد بیشتری از ارباب رجوع به اداره‌ها مراجعه می‌کنند و یا  وقتی تعدادی از پرسنل دورکاری می‌کنند، تراکم بیشتری در اداره‌ها و سازمان‌ها به وجود می‌آید. دورکاری فقط در تهران انجام می‌شود که آن هم به دلیل بُعد مسیر بین محلات و مناطق شهری است. ولی در تبریز و شهرستان‌های کوچک ما چندان با مشکل آمد و شد روبرو نیستیم.»

از مرزهای درمانی و پزشکی کرونا که عبور کنیم، این بیماری ساحت‌های مختلفی از زندگی مردم را دستخوش تحولی بزرگ کرده است. از مشکلات عدیده اقتصادی گرفته تا غم نان و دشواری‌های معیشت. تعطیلی بازار، مراکز خرید، صنوف مختلف و... ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد گروه‌های مختلفی از مردم وارد کرده است که نمی‌توان این آسیب ها را نادیده گرفت. ولی شاید بتوان حین ادامه فعالیت تمام این بخش‌ها، با تشدید نظارت‌ها شیب صعودی کرونا را آرام‌تر کرد.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا در این خصوص می‌گوید:« در هر اداره یک نفر از طرف معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مسئول سلامت و سلامت یار تعیین شده است که وقتی این امر موثر واقع نشد،  پیشنهاد افزایش این سلامت یاران به 3 نفر را مطرح کردیم. به طوری که یک نفر از فرمانداری و دو نفر از خود اداره‌ها بر اعمال پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند. از سوی دیگر فعالیت اصناف و کسبه نیز از سوی هیات‌های نظارتی ارزیابی و کنترل می شود.»
او یادآوری می کند: « در نقاط نسبتا پر خطر و کاملا پر خطر، به طور کلی بخش‌های زیادی تعطیل است ولی در نقاط زرد یا نارنجی کرونا، آزادی عمل بیشتری وجود داشته و به طور مثال مساجد هم دایر است.»


کمانی که تنها به سوی مردم نشانه می‌رود
از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا، کمان بی احتیاطی و علت شیوع کرونا به سوی مردم نشانه رفته است. این در حالی است که حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «با توجه به اینکه تنها راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک است اما متاسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند و باید به طور رایگان در اختیار آنان قرار داده شود.»
حالا همه می‌دانند بهترین راه مقابله با کرونا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی است. فاصله‌ای که ضامن سلامتی مردم است ولی وقتی پای اقتصاد به میان می‌آید، نگرانی از جان بیشتر شبیه شوخی است. اقتصادی که قشرهای زیادی از مردم برای تامین و دستیابی به آن باید راهی کوچه و بازار شوند و چه بسا در هیاهوی این آمد و رفت ها ماسک زدن را فراموش کنند.

علی اکبر طاهر اقدم، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در گفتگویی در پاسخ به علت انفعال ستاد مقابله با کرونای استان در کنترل سیر صعودی کرونا در آذربایجان‌شرقی، می‌گوید: «بیش از هر اقدام و برنامه‌ای مردم باید خود برای حفظ سلامتی تلاش کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند. بازار و خیابان‌های شهر به اندازه‌ای شلوغ است که هیچ محدودیتی نمی‌تواند مانع آن شود. وقتی مردم به توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی توجهی نمی‌کنند باید هم شاهد این روند افزایشی باشیم. حتی کسانی که قدرت خرید ماسک را ندارند به راحتی می‌توانند در خانه با تکه پارچه‌های خود ماسک بدوزند و از آن استفاده کنند.»


برای برگزاری کنکور آماده‌ایم!
در چنین شرایطی ایام محرم و عزاداری‌های حسینی نیز بزودی از راه می‌رسد. ایامی که بار دیگر فضای گرد هم آیی را فراهم کرده و فاصله گذاری را به شوخی غم انگیزی تبدیل می‌کند. در روزهایی که مهمترین دغدغه و چالش کشور چگونگی آیین برگزاری محرم امسال و کنکور 99 است، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بیست و چهارمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در اظهار نظری جالب  بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری مراسم ماه محرم تأکید کرده و گفته است: «برای برگزاری کنکور هم آماده‌ایم همه امکانات دانشگاه را برای تأمین آرامش روانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دهیم.»
احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار سرخاب با اشاره به همین سیاست‌های یک بام و دو هوا، می‌گوید: «متاسفانه در تصمیم گیری‌های مربوط به کنترل شیوع کرونا، وحدت مدیریتی دیده نمی‌شود. بخشی در کیش نمایشگاه برگزار می کند و بخشی می‌گوید مسافرت نکنید. تمام اینها دست به دست هم داده تا شرایط نامناسب و قرمز رخ داده است.»


ستاد استانی مقابله با کرونا اختیاراتی ندارد
بیگی ادامه می‌دهد: «تصمیم‌ها توسط ستاد ملی کرونا گرفته می شود و اساسا تصمیم‌های استانی محلی از اعراب ندارند و شاهد بودیم در اوج روزهای کرونایی هم برخی استان‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کردند. این ضعف مربوط به اختیارات استانی نبوده و به عهده ستاد مقابله با کرونای استان نیست. ولی آنها می توانند پیشنهاد خود را با توجه به شرایط استان مطرح کنند تا ستاد در این خصوص تصمیم گیری کند. تا جایی که من اطلاع دارم ستاد استانی اختیاراتی ندارد. »
او در پاسخ به اینکه آیا نمایندگان استان در این شرایط نمی‌توانند به عنوان اهرم فشار تشدید محدودیت‌ها نقش داشته باشند، می‌گوید: نمایندگان استان می توانند در چارچوب شورای عالی مدیریت بحران که باید نمایندگان مجلس هم قاعدتا در آن حضور یابند، این موضوع را مطرح کنند ولی نمایندگان مجلس را در این شورا راه نمی‌دهند. در این خصوص نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و اعتراض کرده‌ایم.»
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: رویه ستاد ملی مقابله با کرونا این بوده که باید با کرونا زندگی کرده و پروتکل‌ها را رعایت کنیم. این هم زمانی امکان پذیر است که با برگزاری اجتماعات مقابله کنند. روزی نیست که یکی از نمایندگان مجلس به دلیل ابتلا به کرونا راهی قرنطینه خانگی نشود.»
زنگ خطر کرونا در آذربایجان شرقی هر روز پر صدا تر از روز قبل به صدا در می آید و در آمارهای روزانه سخنگوی وزارت بهداشت این استان همواره قرمز و قرمز تر می‌شود. حکایت آمارها چه واقعی باشد و چه برای آرامش جامعه، مهیب است و تکان دهنده.
شاید در غیاب تصمیم‌های ابلاغی و برخوردهای صریح مسئولان، این بار هم مردم خود باید به پا خیزند و در جدال زندگی و مرگ حرکت کنند.

گزارش از: سحر فکردار/ روزنامه سرخاب
انتهای پیام/
تبریز در وضعیت قرمز؛ مسئولان زیر پرچم سفید/ وقتی فقط «هشدار» می‌دهند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار