رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی:

به شدت نگران سبک زندگی کاربران در فضای مجازی هستم

1399/05/21 - 16:17 - کد خبر: 24983 نسخه چاپی

نصر: رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با بیان اینکه به شدت نگران سبک زندگی کاربران در فضای مجازی استان هستم، گفت: گاهی اوقات روایت‌های ناصحیح از بعضی موضوعات و توهین و نشر اکاذیب را از ناحیه برخی افراد در فضای مجازی شاهد هستیم که در حقوق رسانه نیز مفاد قانونی برای آن داریم.

به گزارش نصر، سرهنگ محسن محمودی به مناسبت روز خبرنگار با بیان این مطلب اظهار کرد: فضای مجازی استان، فضایی است که آیین شرمساری به دلیل گمنامی و بی‌هویتی، بر آن حاکم نبوده و برخی افراد زیر هر پستی هر نظری را نوشته و گاهی توهین می‌کنند.
وی اضافه کرد: این افراد بعد از مدتی با تغییر پروفایل و نام کاربری، گمان می‌کنند که پلیس فتا حواسش نیست، اما اینگونه نبوده و از جنبه امر به معروف و نهی از منکر، همه کاربران فضای مجازی استان را به رعایت چند نکته دعوت می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: کاربران عزیز برای مبارزه با اخبار جعلی و شایعه پراکنی‌ها و تهدیدات محتوایی دشمن و اقدامات اقناعی دشمن ، اخبار و اطلاعات مندرج در شبکه‌های اجتماعی را از مراجع و خبرگزاری‌های معتبر استان دریافت کرده و از نشر و بازنشر هر خبری که از صحت آن اطمینان ندارند، خودداری کنند.
وی ادامه داد: زنجیره شایعه یا اخبار نامناسب و نادرست را بشکنیم تا بتوانیم اخبار صحیح را در جامعه تبادل کنیم، باید بدانیم که زنان و کودکان به عنوان شهروندان آینده ما در فضای مجازی حضور دارند، بنابراین از به کار بردن الفاظ نامناسب دور از شان و با ادبیات نامناسب در فضای مجازی پرهیز کنیم.
محمودی تاکید کرد: مراقب کودکانمان و جوانانمان در فضای مجازی باشیم، این مراقبت به معنی ایجاد محدودیت نیست، کودکان با دیجیتال متولد و با دیجیتال بزرگ می‎شوند و باید به اقتضای زمان خودشان بزرگ شوند. منظور از نظارت؛ مراقبت، همراهی، بصیرت افزایی و آگاهی دهی است.
وی با تاکید بر اینکه امنیت پایداری در حوزه پلیس سایبر در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: بیشترین‌ جرایم سایبری مربوط به جرایم اقتصادی است. فتا ناجا با تلاش برای ایجاد رمزهای پویا و پای کار آوردن تمامی دستگاه‌های مسئول، سبب کاهش 18 درصدی جرایم اقتصادی شده که توفیق بزرگی است.

مردم به پلیس فتا آذربایجان شرقی اعتماد دارند
وی افزود: در حوزه فیشینگ و فارمینگ (سایت و صفحه‌های‌های جعلی) نیز موفقیت‌های خوبی داشتیم و باندهای بزرگی را دستگیر و موضوع را رسانه‌ای کرده‌ و به مردم اطمینان داده‌ایم، خوشبختانه مردم به پلیس فتا آذربایجان شرقی اعتماد دارند و روز به روز برای افزایش اعتماد و این سرمایه تلاش می‌کنیم.
محمودی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام شهدا، شهدای مدافعین حرم و شهدای مظلوم ناجا که در اقصی نقاط کشور در مرزها و درون شهرها در راه اعتلای امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جان شیرینشان را فدای ایران و مسلمین کردند و ادای احترام ویژه به مقام شامخ سردار دل‌ها، اظهار کرد: شهدا سر دادند تا ما سربلند زندگی کنیم، ما نیز قول شرف می‌دهیم که تمام تلاشمان را برای ادامه راه شهدا و امام شهدا انجام داده و امانتداران خوبی برای پیشرفت، توسعه و ایجاد امنیت پایدار در سطح حوزه ماموریتی خودمان باشیم.
وی با تبریک روز خبرنگار، گفت: تمامی خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری ایسنا، معتبر، وزین، کارآمد و تولیدکننده ارزش و یار پلیس فتا هستند، روز خبرنگار را خدمت مجاهدان قلم و رسانه تبریک می‌گوییم و ناقل پیام تبریک از طرف سردار حاج حسین عبدی، فرماندهی محترم انتظامی استان هستیم.
وی با بیان اینکه پلیس فتا، الفتی دیرینه و تعاملی سازنده با دانشگاه و به ویژه سازمان جهاد دانشگاهی دارد، اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی حوزه سایبر، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و رویدادهای سایبری از جمله حوزه‌های مشترک همکاری بین پلیس فتا و سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی است.
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی، خبرنگاران را بازوی اصلی پلیس فتا عنوان کرد و افزود: می‌توان با تعامل دو جانبه باعث تبادل و گردش اطلاعات در زمینه امور محتوایی سایبری باشیم، ارزش خبرنگار در جامعه بسیار زیاد بوده و روز خبرنگار را فرصتی ارزشمند برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته‌ای می‌دانم که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه جان خودشان را تقدیم انقلاب کردند. همه خبرنگاران را تجسمی از امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه دانسته و به وظایفی که آنان انجام می‌دهند، ادای احترام می‌کنم.
وی در ادامه پلیس فتا را حدودا 9 ساله عنوان کرد و گفت: همزمان با شکل‌گیری پلیس فتا در کشور، پلیس فتای آذربایجان شرقی نیز تشکیل شد، پلیس فتا با تلاش‌هایی که انجام داده و با همکاری اصحاب رسانه، همکاران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای استان، کارنامه کاملا درخشانی دارد و در عرصه‌های مختلف، نقش نمایی کرده و وظیفه خودش را به نحو شایسته‌ای انجام داده است.
محمودی با اشاره به اخذ رتبه‌های برتر توسط پلیس فتا آذربایجان شرقی در بین پلیس‌های فتا ناجا، گفت: پلیس فتا استان یکی از پلیس‌‎های برتر در حوزه کشف جرایم است، این مجموعه در سال 90 با سه پرونده شروع به کار کرد، اما اکنون تعداد پرونده‌ها به بیش از 1500 فقره افزایش یافته است.
وی با اشاره به قدرت کشف در حوزه جرایم سایبری در استان، اظهار کرد: قدرت کشف در سال 90 الی 96 زیاد بود، اما قدرت کشف از سال 97 تا 99 در بین تمامی پلیس‌های سایبری نقاط متعدد کشور بنابه دلایلی همچون آموزش مجرمان از طریق فضای مجازی، سخت بودن کشف جرایم به واسطه بالا بردن سرویس‌ها و مکانیسم‌های امنیتی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و بالا رفتن حجم و امنیت دستگاه‌ها به جهت بیرون کشیدن ادله‌های دیجیتال در دنیا، کاهش پیدا کرده است.

90 درصد از پرونده‌های سایبری آذربایجان شرقی منجر به کشف شده است
وی افزود: همزمان با پیشرفت فناوری، پلیس هم پیشرفت کرده است و با آموزش کارکنان فرماندهی انتظامی استان، یکی از استان‌های برتر در حوزه کشف جرایم هستیم، به طوریکه 90 درصد از پرونده‌ها منجر به کشف شده است که با احتساب درصد کشف جرایم شهرستان‌ها و تا پایان مرداد ماه سال جاری به بیش از 93 درصد می‌رسد، ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 102 درصد از جرایم کشف شده بود.
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی متذکر شد: جغرافیا در جرایم سایبری وجود نداشته و به عنوان مثال وقتی شهروند تبریزی دچار بزه دیدگی می‎شود، بزهکار در استان‌های جنوبی و شرقی و غربی بوده و تمام تلاش ما برای عودت مال به بزه دیده و کاربری است که از کلاهبرداری‌های اقتصادی ضرر دیده است.
وی افزود: شایسته است در این راستا از طریق قلم خبرنگاران از زحمات دادستان تبریز، مقام‌های محترم قضایی و رئیس محترم دادگستری و معاونت پیشگیری دادگستری آذربایجان شرقی نیز قدردانی ‌کنم، چرا که توفیق خوبی را با همکاری به موقع، هماهنگ و همراه این عزیزان به دست آورده‌ایم.
وی، با بیان اینکه پلیس فتا در حوزه اقدامات پیشگیرانه با تهیه و تولید اینفوگرافی‌ها، عکس نوشته‌ها و انواع توانمندی‌های حوزه تصویری و رسانه‌ای، کلیپ و تهیه بسته‌های آموزشی در راستای مقابله با جرم، تلاش می‌کند، اظهار کرد: از همکاری معاونت فرهنگی شهرداری تبریز در زمینه تربیت شهروندی نیز قدردانی می‌کنیم.

نبود جرایم خشن سایبری در آذربایجان شرقی
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با اشاره به نبود جرایم خشن سایبری در آذربایجان شرقی، گفت: جرایمی مانند زورگیری و قلدری در فضای مجازی را در استانمان شاهد نیستیم که این به فرهنگ والا و ارزشمند مردم آذربایجان شرقی و ارائه آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا با همکاری تمامی نهادها و سازمان‌هایی بازمی‌گردد که در حوزه سایبر فعالیت دارند و جهاد دانشگاهی هم جزو آن سازمان‌هاست.
وی، اقدامات انجام شده در حوزه سایبری را تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال آموزش‌های پلیس فتا برای جلوگیری از حملات DDOS یا حملات ایجاد ترافیک داده در حوزه بانکداری الکترونیک سبب شد تا به واسطه افزایش آگاهی کاربران بانک‌ها حملاتی این چنینی  را در استان نداشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر، جنگ اصلی در حوزه رسانه است که آن را جنگ ترکیبی نیز می‌نامند، اظهار کرد: یکی از جنگ‌های ترکیبی در حوزه سایبر، جنگ روایت‌ها است، در حال حاضر هر کسی که روایت غالب داشته باشد، اما نجنگد، به اهداف جنگ رسیده است، نبردی که با تولید معنا و روایت و قدرت رسانه انجام می‎شود.

اتحاد رسانه در تولید محتوا می‌تواند بسیاری از موارد را در استان حل کند
محمودی گفت: در عصر ارتباطات و فناوری، همگی به خوبی می‌دانیم که روایت غالب پیروز نهایی میدان نبردهای اقناعی، تهییجی و تحریکی رسانه‌های معاند است و باید همدل باشیم، اتحاد رسانه در تولید محتوا می‌تواند بسیاری از موارد را در استان حل کند.
وی تاکید کرد: توصیه می‌کنم رسانه‌ها با تهیه محتواهای فاخر در مسایل مختلف اجتماعی و فرهنگی در کنار پلیس فتا برای روشنگری و بصیرت افزایی همکاری کنند، از برادران سایبری بسیج و سپاه نیز قدردانی می‌کنم که همکاری خوبی در تامین امنیت سایبری استان داشتند و ما را در جنگ ایده‌ها و روایت‌ها همراهی کردند.
وی در خاتمه از دانشگاهیان، اساتید دانشگاه و خبرنگاران نیز قدردانی کرد.
انتهای پیام/
به شدت نگران سبک زندگی کاربران در فضای مجازی هستم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار