گزارش/

تدبیری که سرانجام دروازه اروپا را به خط ریلی وصل کرد

1399/05/21 - 16:04 - کد خبر: 24980 نسخه چاپی

نصر: تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه که با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید، کار فوق العاده ای بود که آذربایجان غربی که به عنوان دروازه اروپا نامگذاری شده را به خط ریلی وصل کرد.

به گزارش نصر، در ابتدای فعالیت ساخت خطوط راه آهن که در اوایل دهه ۱۳۰۰ هجری شمسی، کمتر کسی تصور می کرد که رسیدن شهری مثل ارومیه به این خط ریلی، بیش از ۹ دهه به طول انجامد ولی این کار صورت گرفت و مردم این خطه پس از حدود ۹۰ سال به خط آهن سراسری کشور متصل شدند تا بخشی از آرزوهای شهروندان در خصوص مسافرت‌های درون شهری بین استان‌های مختلف کشور تحقق یابد.
در این ۹۰ سال که بیش از ۴۰ سال آن، پس از انقلاب اسلامی بوده، دولت های مختلفی وارد حوزه عمران جاده ای و ریلی شده، ولی هیچکدام اهتمام و توان رساندن خط ریلی به این شهر که دروازه اروپا نیز نامیده می شود، نداشته است.
ارومیه که در کمترین فاصله (حدود ۴۵ کیلومتر) با مرز ترکیه و به نوعی اروپا قرار دارد، سال‌های طولانی از این موهبت بی بهره بوده و شهروندان آن باید برای استفاده از ظرفیت خطوط ریلی به شهرهای دور و نزدیک سفر می‌کردند.
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، در کنار تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه، تکمیل خط ریلی موسوم به مراغه – ارومیه در دستور کار دولت قرار گرفت و اجرایی شد.
این ۲ طرح مهم را می‌توان نماد توجه ویژه دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی به شمار آورد؛ طرح هایی که با تزریق مالی چشمگیر دولت به فرجامی نیک رسیده است.
توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا از اهمیت دوچندانی در این استان برخوردار است.
عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه که در سال ۱۳۸۰ شمسی آغاز شد، با وجود درآمدهای کلان نفتی در سال‌های بعدی در زمان آغاز به کار دولت تا مهاباد رسید، اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتکار شبانه روزی تکمیل این طرح زیربنایی را دنبال کرد.
اهمیت تلاش برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
۸۵ کیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی قرار دارد و با بهره برداری آن یکی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده می‌شود.
خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح کشور محسوب می‌شود.
این طرح در روز ۲۸ آبان ۱۳۹۷ با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به بهره برداری رسید و در حال حاضر بیش از یک و نیم سال از فعالیت آن می‌گذرد.
فعالیت ریلی مسیر تهران - ارومیه 
مدیرکل راه آهن آذربایجان در خصوص فعالیت راه آهن ارومیه به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر ریلی ارومیه – تهران به صورت یک روز در میان فعال بوده و مسافران را بین ۲ شهر جابجا می کند.
شاپور ارسلانی افزود: البته در این راستا، با وجود ویروس کرونا، پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شود به طوری که در کوپه چهار نفره، ۲ نفر و در کوپه ۶ نفره سه نفر پذیرفته می شود که این امر در صورت استفاده خانوادگی و با رضایت مسافران تغییر می یابد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر فقط مسیر ارومیه – تهران فعال بوده و مسافران زیادی نیز از این طریق بین ۲ شهر جابجا می شوند.
مدیرکل راه آهن آذربایجان با اشاره به وجود امکان راه اندازی سریع مسیر ارومیه – مشهد بیان کرد: در صورت وجود درخواست مردمی، زیرساخت های این کار در خط ریلی ارومیه وجود دارد و این مسیر نیز به جمع مسیرهای فعال اضافه می‌شود.
ارسلانی گفت: در چهار ماه نخست امسال با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت مسافران، ۱۰ هزار و ۱۳۷ مسافر در مسیر ارومیه – تهران و برعکس جابجا شده که از این تعداد حدود پنج هزار و ۶۰۰ مسافر از ارومیه به تهران و افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ مسافر از تهران به ارومیه بوده است.
وی افزود: در این مدت بیش از هفت میلیون و ۸۴۸ هزار نفر کیلومتر جابجایی با استفاده از خط ریلی در مسیر ارومیه – تهران انجام شده است.
برنامه ریزی برای افزایش تعداد قطارهای ارومیه
مدیرکل راه و شهرسازی آذربیجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: راه‌های استان زیربنای توسعه به شمار می رود که راه‌های زمینی و ریلی را شامل می‌شود.
سیدمحسن حمزه لو افزود: سیستم حمل و نقل ریلی دستاوردهای درخشانی از جمله صرفه‌جویی در زمان و انرژی، ایمنی و حفظ محیط زیست را برای استان به همراه داشته و با قدرت از این بخش حمایت می کنیم.
وی اضافه کرد: جلب سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد قطارهای ایستگاه راه آهن ارومیه در اولویت برنامه‌های اجرایی شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی قرار دارد و با بهبود شرایط، می توانیم شاهد رونق روزافزون حمل و نقل ریلی در این استان باشیم.
ماندگاری طرحهای بزرگ دولت تدبیر و امید برای مردم
استاندار آذربایجان‌غربی نیز چندی پیش در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید در تکمیل طرح‌هایی نظیر راه‌آهن ارومیه ماندگار است.
محمدمهدی شهریاری افزود: البته توسعه زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقلی در آذربایجان‌غربی از مسائل مهم و ضروری است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه راه و حمل و نقل آذربایجان‌غربی جزء برنامه‌های ما در این استان است.
یک شهروند ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با ابراز خرسندی از اتمام این طرح گفت: مسافرت با قطار از ارومیه به تهران برای مردم این استان از جذابیت بالایی برخوردار است و روزگاری آرزوی دور از انتظار به شمار می رفت.
سهراب پسندیده افزود: واقعیت این است که با وجود محدودیت های مالی دولت، مردم آذربایجان غربی امید چندانی به تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه نداشتند.
یک شهروند ارومیه ای دیگر نیز اظهار داشت: مسافرت با قطار، آرزوی دیرینه ای است که چند نسل قبل از ما از تحقق آن محروم بودند.
حسین رضایی پور اضافه کرد: با توجه به زمان طولانی اجرای طرح های زیربنایی در کشور، شنیدن خبر افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه برای من باورنکردنی بود و امیدوارم با تجربه نخستین سفر با قطار از ارومیه، آرزویم برای سفر امن و راحت محقق شود.
 راه‌آهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم کشور را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.
انتهای پیام/
تدبیری که سرانجام دروازه اروپا را به خط ریلی وصل کرد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار