سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

کسب حداقل ۲۰ درصد آرا، نصاب جدید رأی آوری برای ورود به مجلس است

1398/03/28 - 11:38 - کد خبر: 2489 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: با اصلاح قانون انتخابات مجلس در خرداد ماه سال ۹۵، منتخبین بایستی حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کنند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، «سیداسماعیل موسوی» امروز- یکشنبه- اظهار داشت: موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ ۳ خرداد ۹۵ اصلاح شده و بر اساس ماده ۸ این قانون، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: در دوره گذشته در سال ۹۴ نصاب رأی آوری برای ورود به مجلس ۲۵ درصد بود؛ البته انتخابات در مرحله دوم و هم چنین میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

موسوی در ادامه عنوان کرد: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ملاک انتخاب منتخب، کسب ۲۰ درصد از آرا صحیح است نه کل آرا مأخوذه آن حوزه انتخابیه.

وی ادامه داد: به عبارت دقیق‌تر، برای تجمیع و اعلام اسامی منتخب یا منتخبین انتخابات، آرا نامزدها بر تعداد آرا صحیح حوزه انتخابیه تقسیم و درگیری خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: مطابق قانون، در صورت تساوی آرا دو یا چند نفر از آنان، قرعه است که در جلسه مشترک هیأت‌های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت و نامزدهای مربوطه می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

کسب حداقل ۲۰ درصد آرا، نصاب جدید رأی آوری برای ورود به مجلس است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار