مدیر برنامه ملی خون‌های نادر سازمان انتقال خون:

گروه‌های خونی نادر در صورت ابتلا به کرونا نگران پلاسما درمانی نباشند

1399/05/20 - 15:16 - کد خبر: 24889 نسخه چاپی

نصر: مدیر برنامه ملی خون‌های نادر و انجماد خون سازمان انتقال خون گفت: مبتلایان به کرونا با گروه خونی نادر و بسیار نادر نگران پلاسمادرمانی نباشند زیرا پلاسمای بهبودیافتگان کرونا با گروه‌های خونی عادی برای آنها قابل استفاده است.

به گزارش نصر، مصطفی مقدم روز دوشنبه در گفت وگویی افزود: تا کنون اطلاعات یک هزار و ۲۰۰ ایرانی با گروه‌های خونی نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است و از بین افرادی که غربالگری شده اند، شناسایی و اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه اطلاعات این افراد را در دست داریم، خون های نادر یا بسیار نادر آن ها منجمد نمی شود، بلکه آنها همیشه در  دسترس هستند و به محض نیاز یک فرد با گروه  خونی نادر و بسیار نادر خون این افراد در اختیار آن بیماران قرار می گیرد.
مقدم خاطرنشان کرد: اهداکنندگان دارای گروه خونی نادر و بسیار نادر همیشه در دسترس هستند و با تماس با آنها خون مایع در اختیار بیماران نیازمند به این گروه های خونی قرار می گیرد، بنابراین افراد علاوه بر اینکه همیشه باید در دسترس باشند و آخرین شماره تماس و نشانی خود را در اختیار بانک اطلاعات گروهای خونی نادر قرار می دهند، باید سعی کنند که همیشه یک اهدا کننده سالم باقی بمانند و از رفتار های پرخطر پرهیز کنند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر ۳۰۰ واحد خون از گروه های خونی نادر در ۱۸ گروه خونی نادر ذخیره شده است  و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است که تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد، این خون‌های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سراسر کشور از طریق سازمان انتقال خون ارسال می شود.  

گروه های خونی نادر و بسیار نادر
مدیر برنامه ملی خون های نادر و انجماد خون سازمان انتقال خون گفت: افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی (O، A، B، AB) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند.
وی ادامه داد: اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) که از افرادی تشکیل شده است که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آن‌ها منفی است، افراد دارای گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.
 مقدم افزود: گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال برمی‌خوردند، شناسایی می شوند.
وی تصریح کرد: پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر، تشکیل پرونده می شود، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.
مقدم گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است. همچنین در قاره آسیا،   ایران، چین و ژاپن اعضاء این انجمن بوده و دارای برنامه خون های نادر هستند.
در حال  حاضر در ۲۴ استان کشور تهیه و جمع‌آوری پلاسمای «هایپرایمیون» از بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ برای مصرف در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و بیشترین میزان مراجعه برای اهدای پلاسمای کووید۱۹ در استان های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده و طی چهار ماه نخست امسال ۳۵۹۵ واحد پلاسما دریافت شده است.
وظیفه سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبود یافتگان است، پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است.
 بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آنها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسما اهدا کنند، اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در پایگاه‌های انتقال خون اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان ها انجام می شد.
انتهای پیام/
 گروه‌های خونی نادر در صورت ابتلا به کرونا نگران پلاسما درمانی نباشند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار