نگاهی به تلاش‌های پاکبانان در دوران کرونایی؛

وقتی وجب به وجب شهر خط مقدم است

1399/05/20 - 13:37 - کد خبر: 24878 نسخه چاپی

نصر: هر چند بیماری عالم‌گیر کرونا زندگی گروه‌های مختلفی از مردم را تحت تاثیر قرار داده است ولی برای برخی دیگر تهدیدی بزرگ برای سلامت‌شان محسوب می‌شود. امروز پاکبانان از مهمترین قشرهایی به شمار می‌روند که جایی بین برزخ سلامت و معیشت فعالیت می‌کنند.

به گزارش نصر، حالا کرونا وجب به وجب شهر را درگیر خود کرده و ساحت‌های مختلف زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار داده است. از مرزهای پزشکی و درمانی ماجرا که عبور کنیم، این پدیده با پیچیدگی‌های عجیب خود محیط زیست را هم بین زوایای پنهان خود مورد هدف قرار داده است.
انبوهی از ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیکی رها شده در کف خیابان‌های شهر و در ابعادی وسیع‌تر رها شده در دل طبیعت، خیل عظیمی از پسماندهای خطرناک پزشکی و... ارمغانی بود که کرونا با خود به ارمغان آورده است. ارمغانی که بیشتر از همه پاکبانان را گرفتار خود می‌کند.
این طور بود که پاکبان‌های تبریزی از همان روزهای نخست شروع این بیماری در کنار مردم بودند. از ضدعفونی خانه مبتلایان به کرونا در روزهای نخست شیوع بیماری گرفته تا ضدعفونی محلات. از جمع آوری پسماندهای بیماران کرونایی گرفته تا ضدعفونی باکس‌های زباله. کرونا برای آنها تنها یک بیماری ساده نبود. کار بیشتر بود و خستگی‌ای که انگار پایانی نداشت.
 

پاکبان‌ها؛ قشری که در خط مقدم مقابله با کرونا دیده نشدند
آقای خ یکی از پاکبانان محدوده شهرداری منطقه شش تبریز است. چهل و شش ساله است و حالا سالهاست در این شغل فعالیت می‌کند. او در گفتگو با شهریار با اشاره به روزهای اول شیوع بیماری و روزهایی که مردم خانه نشینی را رعایت می‌کردند، می‌گوید: در آن ایامی که کرونا مردم را خانه نشین کرده بود، میزان تولید زباله هم سه برابر بیشتر از مواقع عادی شد.
او از روزهای سخت کار در این ایام تعریف کرده و ادامه می‌دهد: در روزهای پیک کرونا ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد یک سوم افراد سر کار بیایند و دو سوم هم دورکاری کنند ولی این شامل ما نبود و فقط کارمندان را مورد خطاب قرار می داد. ما کارگرانی بودیم که باید در تمام این روزها پای کار می‌آمدیم.
آقای خ می‌گوید: در تمام این مدت تنها پزشکان و پرستاران به عنوان فعالان خط مقدم مقابله با کرونا دیده شدند ولی در این چرخه پاکبان‌ها جای چندانی نداشتند. همسر من بیماری دیابت دارد و سیستم ایمنی بدنش چندان در مقابله با چنین ویروسی مقاوم نیست. این در حالی است که به سبب شغلم، من کاملا در معرض خطر بیماری هستم ولی چاره ای هم ندارم و مجبورم سرکار بیایم.
 

فعالیت روزانه ۲ هزار نفر برای پاکسازی شهر
روزانه ۲ هزار نفر شامل پاکبان، راننده و کارشناسان حوزه جمع آوری پسماند شهر تبریز فعالیت می‌کنند. افرادی که شاید به طور مستقیم در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و اگر تنها یک روز دست از کار بکشند شهر دیگر شهر نیست و همه چیز بوی خطر می‌گیرد.
آقای سین یکی دیگر از پاکبانان تبریزی است که در محدوده شهرداری منطقه سه کار می کند. او می‌گوید: کار در این شرایط فرق می‌کند، اگر پاکبان دستمال و دستکش آلوده‌ای را از زمین بردارد و به این بیماری مبتلا شود، خانواده‌ او هم بیمار می‌شوند و آنها نیز سایرین را گرفتار می‌کنند.
او ادامه می‌دهد: چند ماهی هست در کوچه‌ها فقط دستکش و ماسک جمع می‌کنیم، ما وظیفه داریم شهر را برای شهروندان تمیز کنیم، اما عاجزانه از مردم می‌خواهیم در این روزها کمی بیش از گذشته مراعات کنند.
این پاکبان تأکید می‌کند: پاکبان‌ها نیاز به حمایت جدی شهروندان دارند، شهروندان با انتقال به موقع زباله‌ها به خارج از منزل، رها نکردن دستکش و ماسک استفاده شده در معابر و گذاشتن آن‌ها در پوشش دربسته در حفظ سلامتی آنها و قطع زنجیره انتقال کمک خواهد کرد، اگر کرونا را جدی بگیریم شکستش می‌دهیم وگرنه ممکن است برای مدت طولانی مهمان ما بماند.
 
 
کارگرانی که امکان دورکاری ندارند
‌کارگران و رفتگران شهرداری که نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و به اندازه برخوردارند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند، چگونه باید خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه دارند؟
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز از تولید روزانه ۱۰۵۰ تن زباله در تبریز خبر داده و می گوید:اگر این حجم از پسماند مدیریت نمی‌شد، شهر مملو از زباله می شد.
علیرضا اصغری در گفتگو با شهریار با اشاره به برنامه‌ها و راهکارهای این مجموعه برای ایمنی پاکبان‌ها، ادامه می‌دهد:از اول اسفندماه ۹۸ و شیوع کرونا با توزیع اقلام بهداشتی بین پاکبانان و رانندگان تدابیر بهداشتی و ایمنی رعایت شده است.
او می‌گوید: برای تمام پاکبان‌هایی  که در حوزه جمع آوری، شستشو و رفت و روب معابر فعالیت داشتند، ماسک و دستکش و ژل های ضدعفونی در چندین مرحله ارائه شده است. از سوی دیگر، غربالگری‌های دوره‌ای پاکبانان انجام می‌شود تا پاکبان‌هایی که زمینه بیماری‌های قلبی و دیابت و... دارند به مرخصی بروند.


موردی از فوتی بین پاکبان‌های تبریزی ثبت نشده است
به گفته اصغری، تا کنون هیچ موردی از فوتی بین پاکبان‌های تبریزی به ثبت نرسیده و تنها ۲۰ تا ۳۰ نفر از آنها مبتلا به کرونا شده و در قرنطینه خانگی به سر برده‌اند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز می‌گوید: در خصوص بیماری کرونا دو موضوع امنیت بهداشتی و سلامت پاکبانان و جمع آوری زباله پیش روی ما قرار داشت. بعد از کادر درمان  که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا بودند، دومین گروه پاکبانان بود که در خصوص جمع آوری پسماندهای شهری و حتی پسماندهای کرونایی بیمارستان ها فعالیت داشتند.
او یادآوری می‌کند: هر چند کرونا در میزان پسماندهای عادی شهروندان تغییر محسوسی ایجاد نکرده است ولی پس از کرونا به دلیل افزایش میزان بستری‌ها پسماندهای پزشکی و بیمارستانی ۳۰ درصد افزایش یافت. با تمام اینها هیچ مشکلی در جمع آوری و رفت و روب معابر نداشتیم که این برندی برای تبریز به شمار می‌رود. در حالی که شاهد بروز مشکلاتی در جمع آوری پسماند در کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و ایتالیا بودیم ولی با همت والای پاکبانان و تلاش ویژه آنها این مشکل در تبریز وجود نداشت.

 

از ضدعفونی معابر و منازل تا جمع آوری پسماند
حبیبه هراتی، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز هم در این خصوص می‌گوید: در مجموعه سازمان پسماند با انبوهی از سرمایه انسانی سر و کار داریم که پاکبان‌ها  هستند و سلامتی آنها برای ما و شهر تبریز اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل به طور مداوم در حال غربالگری سلامت آنها و تجهیز آنها به وسایل ایمنی هستیم.
علیرضا اصغری هم حوزه کاری پاکبانان در ایام کرونا را تنها مختص به جمع آوری پسماند ندانست و می‌گوید: از همان روزهای نخست با راه اندازی اکیپ ویژه ضدعفونی و جمع آوری پسماندهای کرونایی افراد مبتلا و کسانی که احتمال می‌دادیم در خانه‌ای بیمار کرونایی وجود دارد با حضور در آنجا ضدعفونی انجام می‌شد و زباله‌ها جداگانه مدیریت می شد. از طرفی هم اکنون نیز گندزدایی مداوم باکس‌های زباله انجام می‌گیرد که انجام تمام این اقدامات بدون اهتمام پاکبانان امکانپذیر نیست.
حالا قصه نان و جان بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر پیوند خورده است. جان در کف دست است و نان در کف خیابان های شهر. مردان سبزپوش شهر این روزها وقتی از خانه بیرون می آیند باید منتظر هر اتفاق دیگری باشند.
اگر تا دیروز هر از گاهی خبر جان دادن آنها با برخورد پر سرعت خودروها در کنار خیابان و زیرگذرها به گوش می رسید، حالا تهدید کرونا در کمین آنهاست.

گزارش از: سحر فکردار
انتهای پیام/
وقتی وجب به وجب شهر خط مقدم است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار