گزارش/

سیب‌های خوش رنگ و لعاب مراغه‌ای مهمان بازارهای خارجی

1399/05/20 - 09:58 - کد خبر: 24836 نسخه چاپی

نصر: آذربایجان شرقی سیب‌های زرد و سرخ مراغه با طعم بی‌نظیر و کیفیت بالا علاوه بر عرضه در بازارهای استان، به سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر صادر شده و ارزآوری خوبی برای استان و کشور دارد.

به گزارش نصر، مراغه با آب و هوای خوب و معتدل خود محل تولید برخی میوه‌های خوش رنگ و لعاب استان مثل سیب، گوجه سبز، انگور، بادام، گردو و ... بوده و سالانه بیش از 70 درصد این تولیدات در طراحی و بسته‌های متنوعی به نقاط مختلف ارسال می‌شود.
سیب‌های مراغه در دو نوبت تابستان و پاییز برداشت می‌شوند، به تازگی زمان برداشت سیب‌های تابستانه فرا رسیده است، به دلیل ماندگاری کم، این سیب‌ها، سطح زیرکشت پایینی دارد و اغلب نیز به صورت تازه خوری مصرف می‌شود؛ اما سیب‌های قرمز پاییزه که بالای 90 درصد سطح زیرکشت این شهرستان را دربرمی‌گیرد، اهمیت بالایی در بین کشاورزان دارد.
به گفته کشاورزان این منطقه، سیب‌های تابستانه امسال وضعیت خوبی دارد و کشاورزان نیز با رضایت بالایی نسبت به کیفیت و رنگ و طعم اقدام به برداشت سیب می‌کنند؛ اما "وضعیت بازار و فروش سیب" مشکلی است که این روزها دامن کشاورزان مراغه‌ای را گرفته و با باز شدن پای دلالان به این بازار، میزان نارضایتی از پایین بودن قیمت خرید سیب از کشاورزان بسیار بالا رفته است.


 
سال گذشته نیز دلالان پای ثابت بازار سیب مراغه بوده و صدای کشاورزان را هم درآوردند، اما سازمان صمت به عنوان مسئول تنظیم بازار، تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده است. با تداوم این روند، نارضایتی کشاورزان در بلندمدت موجب کاهش اشتیاق برای کشت سیب و کاهش تولید این محصول مهم خواهد شد.

11 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت سیب مراغه
اسماعیل کریمی اصل، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 11 هزار و 500 هکتار از باغات مراغه زیر کشت ارقام مختلف سیب از جمله رقم "گلدن" و "رد" هستند.
وی افزود: سالانه حدود 200 هزار تن سیب تابستانه و قرمز پاییزه در مراغه تولید شده و در نهایت به کشورهای عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و روسیه صادر شده و یا وارد بازارهای داخلی می‌شود.

برداشت 10 هزار تن سیب تابستانه در مراغه
وی، استان‌های تهران و البرز را مشتری‌ دائمی سیب‌ این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: سیب تابستانه که اکنون در زمان برداشت آن از باغات قرار داریم، ماندگاری چندانی ندارد و فقط به صورت تازه خوری مصرف می‌شود که طبق پیش بینی‌ها، امسال نزدیک به 10 هزار تن از این نوع سیب برداشت خواهد شد.
به گفته‌ی کریمی، سرمای بهاره امسال تاثیر چندانی بر میزان تولید سیب تابستانه و قرمز پاییزه این شهرستان نداشته است.
وی در خصوص ویژگی‌های سیب مراغه اظهار کرد: سیب زرد و قرمز این منطقه، از نظر ماندگاری، مزه و کیفیت نسبت به سیب سایر مناطق بسیار بهتر بوده و بازارپسندی بسیار بالایی دارد؛ وضعیت خاک‌های زراعی، آب و هوای مخصوص منطقه، تغذیه مناسب و دانش بالای کشاورزان مراغه‌ای باعث شده تا نام سیب مراغه بر سر زبان‌ها باشد و حتی در خارج از کشور نیز مشتری بیابد.
 

قیمت فروش سیب نسبت به هزینه‌ها، پایین است
وی در خصوص وضعیت بازار فروش سیب مراغه، متذکر شد: وضعیت بازار فروش سیب مراغه چندان هم مناسب نیست، چراکه از سال گذشته، دلالان و واسطه‌گرها، قیمت سیب را پایین نگه داشته‌اند، در حالی که این قیمت در سطح پایینی نسبت به هزینه‌های تولید قرار دارد.

کشت سیب در 35 هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی
محمدباقر بی پروا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از کشت سیب در 35 هزار هکتار باغات استان خبر داد و افزود: اغلب سیب استان در شهرستان‌های مراغه، میانه، هشترود و مرند تولید شده و به کشورهایی چون عراق، افغانستان و ... صادر می‌شود. 
وی در خصوص دلیل بازارپسندی بالای محصول سیب استان، گفت: اکثر باغات سیب استان در ارتفاع بالای 1300 متر قرار دارند که این شرایط، موقعیت بسیار خوب و آب و هوایی بی نظیر برای کشت سیب محسوب می‌شود؛ این سیب‌ها به دلیل شرایط مناسب کشت، دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و کشورهای اروپایی نیز به علت کیفیت این محصول، مشتاق مصرف شده‌اند.
وی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی برای افزایش تولید این محصول در استان، اظهار کرد: جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش سطح زیرکشت سیب در استان ندارد، اما اقدامات آموزشی و ترویجی برای افزایش راندمان و عملکرد تولید در واحد سطح سیب در استان انجام می‌گیرد.
گزارش از فائزه قره‌پور
انتهای پیام/
 سیب‌های خوش رنگ و لعاب مراغه‌ای مهمان بازارهای خارجی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار