مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان؛

بهره‌برداری از سدها موجب کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی زنجان می‌شود

1399/05/15 - 12:29 - کد خبر: 24597 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: سالانه متوسط افت آبهای زیر زمینی استان ۷۱ سانتیمتر است که بهره‌برداری از سدهای موجب کاهش برداشت از این منابع آبی می‌شود.

به گزارش نصر، اسماعیل افشاری روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک دهه امامت و ولایت و روز خبرنگار، به وابستگی استان زنجان به آب‌های زیر زمینی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح تعادل بخشی، انسداد چاه‌های فاقد پروانه، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و نصب کنتورهای حجمی همچنین رعایت استفاده کنندگان از جمله راهکارهای جلوگیری از افت آبهای زیرزمینی است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد شرب و ۹۵ درصد صنعت استان از این آبها استفاده می کنند، گفت: این مهم نشان می دهد از منظر پدافند غیرعامل و از موضوعات دیگر این میزان برداشت از آبهای زیرزمینی برای استان خطراتی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تاکید کرد: باید هر زودتر پیگیر اعتبارات سدها باشیم و این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر سدهای، بلوبین، مشمپا و مراش با توجه به تخصیص های وزارت وارد چرخه بهره‌ برداری کنیم به نرم کشوری نزدیک می شویم.
به گفته افشاری، با بهره برداری از این پروژه ها استفاده از آب های زیر زمینی و سطحی در بخش آشامیدنی به  ۵۰ درصد می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: با چنین مدیریتی در استفاده از آب های زیر زمینی با اطمینان می توانیم با ضریب اطمینان بالایی برنامه ریزی کنیم.
به گفته اسماعیلی، در بخش صنعت نیز وابستگی به آب های زیر زمینی به از ۹۵ درصد به ۶۰ درصد کاهش می رسد و اوضاع تعدیل می شود.
وی با بیان اینکه هر پروژه ای دارای اثرات زیست محیطی است، افزود:  به همین دلیل پروژه ها ارزیابی اثرات زیست محیطی می شوند اما نیاز جامعه و روز افزون با توسعه وجود دارد و منابع ابی زیر زمینی استان زنجان نیز از سالهای قبل ذخیره شده و استراتژیک است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: استفاده کمتر از آب های زیر زمینی وضع استان را در توسعه پایدار بهتر می کند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی گفت: مسوولان از طریق خبرنگاران پاسخگوی شهروندان هستند و انتظار داریم اطلاع رسانی شفاف و صحیح به جامعه انجام شود.
افشاری به پویش هر هفته الف - ب - ایران وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: در مناسبت ها پروژه های مختلف افتتاح می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: موضوع ساخت و سازها و ساز و کارها بسیار مهم است که برای رونمایی از ۵۸ پروژه ساز و کار به صورت استانی و بخشی برنامه ریزی شده است.
وی یادآوری کرد: موضوع ساز و کارها نرم افزار لازم برای خدمات رسانی مطلوب در بخش نیرو است.
افشاری تاکید کرد: ساز و کارها به کمک ساخت و سازها می آید تا مسأله بهره‌وری و برداشتن موانع خدمات رسانی مطلوب را سیاست گذاری کرده تا راه حل منطقی برای موضوع اتخاذ شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: برای سازگاری با کم آبی موضوعی مربوط به ساز وکارهاست و این مهم به وضعیت اقلیمی و نوسانات جوی ارتباط دارد.
افشاری ادامه داد: سالانه متوسط افت آبهای زیر زمینی استان زنجان ۷۱ سانتی متر است که بخشی از این مسأله مربوط به طرح تعادل بخشی، انسداد چاه های فاقد پروانه، جلوگیری از اضافه برداشت ها و نصب کنتورهای حجمی است و بخشی دیگر  نیز باید از طرف استفاده کنندگان رعایت شود.
به گفته وی، در استان زنجان با اقلیم مشخص نیازی به کاشت محصولات سازگاری‌ها با نیاز آبی زیاد نیستم باید محصولاتی با نیاز آبی کم و ارزش افزوده بالا را انجام دهند که ساز و کارها می تواند بهتر از ساخت و سازها مثمر ثمر باشد.
انتهای پیام/
بهره‌برداری از سدها موجب کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی زنجان می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار