گزارش/

هفت سال تلاش برای اشتغالزایی در آذربایجان شرقی

1399/05/14 - 11:37 - کد خبر: 24505 نسخه چاپی

نصر: اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته بوده که گام های اساسی در راستای تحقق آن در آذربایجان شرقی برداشته شده است.

به گزارش نصر، مدیریت ارشد آذربایجان شرقی به تاسی از سیاست کلان کشور مبنی بر کمک به رفع موانع و رونق تولید در سال های گذشته، گام های خوبی برداشته و جزو پنج استان برتر در اعطای تسهیلات رونق تولید بوده است.
احیای ۱۹ واحد ورشکسته با اشتغالزایی بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفری با مداخله تشکیلات قضایی از جمله دستاوردهای آذربایجان شرقی در زدودن زمینه های بیکاری در سال های اخیر محسوب می شود.
 نهادهای مسوول مستقر در آذربایجان شرقی با محوریت استانداری و دادگستری، با اصلاح قوانین و ایجاد مقررات تسهیل گر برای رونق تولید و رفع موانع آن به عنوان عامل اصلی ایجاد فرصت های شغلی جدید کوشیده اند.
در استان ۴ میلیون نفری آذربایجان شرقی، در دولت تدبیر و امید، تنها در حوزه کسب و کارهای خرد روستایی ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از حدود ۵۷۰ طرح توسط صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافته است.
در تشریح تلاش برای اشتغالزایی در حوزه های مختلف استان همچنین می توان به ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی در پایاب سدهای استان در هفت سال گذشته اشاره کرد.
بر اساس گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی ۴۹ کاریابی دارای مجوز  در این استان فعال هستند و تنها در سال گذشته با استفاده از توان کاریابی‌ها و تسهیلات رفع موانع تولید برای ۲۷ هزار نفر در آذربایجان شرقی اشتغال ایجاد شده است.
گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نشان می دهد که در حال حاضر حدود  ۱۴۵ هزار نفر بیکار در سطح استان وجود دارد؛ از این مقدار ۷ .۱۸ درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که از متوسط کشوری بالاتر است.
آذربایجان شرقی حتی در روزهای کرونایی نیز از نظر تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری شاغلان در سطح کشور نمونه بود و اغلب تولیدکنندگان استان به رغم شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس، چرخ های تولید را چرخاندند.
در تبیین تلاش و هم افزایی برای اشتغالزایی و رفع بیکاری در آذربایجان شرقی، ذکر این نکته کفایت می کند که بنا بر اعلام حبیب امین زاده، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در بهار امسال ۲۲ واحد تولیدی در استان احیا شده اند که این رقم تا پایان امسال به ۱۰۰ واحد افزایش می یابد.


 
امسال ۲۸ هزار شغل جدید در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش همه جانبه دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی در شرایط تحریم و مشکلات ناشی از آن، از برنامه ریزی برای ایجاد ۲۸ هزار شغل جدید در سال جاری خبر داد.
علی جهانگیری، در تبیین اولویت‌های اقتصادی استان در سال جاری و برنامه‌های مربوط به جهش تولید، گفت: تثبیت اشتغال فعلی و تلاش برای افزایش آن در بخش های مختلف از جمله مهم ترین اهداف ماست.
 
وی با اشاره به اقدامات حمایتی دولت از اصناف مختلف و بویژه واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده از کرونا، اظهار داشت: تسهیلات دولتی، شامل واحدهایی خواهد بود که اشتغال فعلی خود را حفظ کرده و برای توسعه اشتغال برنامه های عملیاتی داشته باشند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر افزایش بهره مندی استان از تسهیلات ملی برای افزایش ظرفیت، تعداد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: افزایش همکاری بین بخشی تمامی دستگاه های مسئول و همکاری ویژه بانک ها، برای تحقق این مهم ضروری است.


 
ایجاد ۱۰ هزار و ۳۷۲ فرصت شغلی در روستاهای آذربایجان شرقی
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز  در گفت و گویی گفت، از پرداخت بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ارتقای تولید و اشتغال پایدار در مناطق روستایی استان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خبر داد و گفت: از محل این تسهیلات ۱۰ هزار و ۳۷۲ فرصت شغلی جدید در روستاهای استان ایجاد شده است.
تقی کرمی روز دوشنبه در گفت و گویی اعلام کرد: از محل قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری و تفاهم‌نامه معاونت توسعه روستایی با بانک‌های سینا و پارسیان نیز تاکنون بیش از ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای ۳۹۷۰ طرح پردخت شده است که نتیجه آن ایجاد ۸۵۰۰ فرصت شغلی در روستاهای استان بوده است.
 
وی اظهار داشت: از محل تسهیلات تفاهم‌نامه‌ای پست‌بانک برای خرید ماشین‌آلات و اجرای طرح‌های درآمدزا در دهیاری‌ها نیز استان آذربایجان شرقی با ۱۰۴ طرح و جذب ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
 
کرمی از تهیه طرح مطالعاتی ارائه راهبرد عملی توسعه اشتغال در ۶۵ روستای منتخب استان با رویکرد اقتصاد و معیشت و با مشارکت مردم برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، بیش از ۸۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای دهیاری‌های استان و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای روستاهای فاقد دهیاری در استان پرداخت شده است.
 
وی همچنین از ایجاد بستر لازم برای توسعه خدمات گردشگری با استفاده ازاعتبارات ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد و گفت: در این راستا ۲۲ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های ۲۴ روستای هدف گردشگری استان هزینه شده است.
 

 
اشتغالزایی ۱۵ هزار نفری طرح‌های پایاب سد در آذربایجان‌شرقی
نماینده مجری آب‌های مرزی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور نیز اعلام کرد: اجرای طرح‌های پایاب سدها و شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در آذربایجان‌شرقی زمینه‌ساز اشتغالزایی برای ۱۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است.
 سیدعلی مختاری با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ آب‌ های مرزی است، افزود: در این استان سطح ابلاغی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است.
وی اظهار کرد: از این میزان تاکنون ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار وارد فاز عملیات اجرایی و ۱۱۰۰ هکتار نیز برای ساخت سایت گلخانه در اختیار سرمایه گذاران بخش گلخانه قرار گرفته است.
مختاری با بیان اینکه تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: بقیه نیز در صورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری می رسد.
وی افزود: با اجرای کامل طرح‌های انجام شده، حدود ۱۳۲ هزار تن بر میزان تولیدات استان اضافه می شود. 

۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی بیکار هستند
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر از جمعیت حدود ۴ میلیون نفری استان بیکار هستند.
حسین فتحی روز یکشنبه با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۸ درصد بود، افزود: نرخ بیکاری استان در سال ۹۷ نیز برابر ۱۰.۹ درصد بود و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد یک میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر از جمعیت آذربایجان شرقی در سال گذشته را شاغلان تشکیل می دهند.
وی نرخ بیکاری جوانان در آذربایجان شرقی را ۲۷.۳ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج نیروی کار در سال ۱۳۹۷ جمعیت فعال دانش آموخته و یا در حال تحصیل در استان برابر ۲۶۵ هزار و ۹۲۷ نفر بوده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۷۹ نفر بیکار و درصد بیکاری برابر ۱۸.۷ درصد است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: سهم بخش خدمات در اقتصاد استان ۴۰.۸ درصد، بخش صنعت ۳۹.۴ درصد و بخش کشاورزی ۱۹.۷ درصد است.
فتحی با بیان این‌ که آذربایجان شرقی دارای ۳۶ شهرک صنعتی، ۱۷ ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است، ادامه داد: این استان با داشتن ۴۵ هزار کارگاه فعال و کددار تامین اجتماعی و کارخانه‌های مادر شامل پالایشگاه، پتروشیمی و تراکتورسازی، قطب شکلات کشور، مجتمع های صنعتی، کشاورزی و واحدهای فولادی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است.
وی یادآوری کرد: آذربایجان شرقی دارای ۴۸ هزار و ۴۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش تامین اجتماعی، ۲۵ هزار و ۷۵۹ واحد فعال صنعتی و ۲۶۸ معادن در حال بهره برداری است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون تعداد کارگران مشمول قانون کار استان بیش از ۶۸۵ هزار نفر بوده و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری استان نیز ۶۹۰ هزار و ۵۹ نفر است.
فتحی، با بیان این‌ که در زمان کنونی ۵ هزار تعاونی در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۲۹۲ مورد آن فعال بوده و حدود ۳ میلیون و ۲۲۳ هزار نفر در آن‌ها عضو هستند که بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و برای بیش از ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
وی میزان سرمایه‌گذاری اولیه تعاونی‌های آذربایجان شرقی را ۱۰ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: فقط در سال گذشته ۱۳۶ تعاونی با اشتغالزایی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در استان ایجاد شده است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۳۸ هزار واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن تهیه و تحویل داده شده و هم اکنون نیز ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال اقدام است.
فتحی، با بیان این‌ که در آذربایجان شرقی ۱۲ هزار و ۸۵۴ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری وجود دارد، افزود: تاکنون در استان به ۶۲ واحد مشکل دار با ۱۴ هزار و ۹۹۳ کارگر تسهیلات لازم برای خروج از رکود ارایه شده است.

آذربایجان‌شرقی کم‌ترین تعدیل نیروی کار ناشی از کرونا در کشور را دارد
سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: این استان کمترین تعدیل نیروی ناشی از کرونا را در سطح استان‌های کشور دارد.
فتحی  اظهار کرد: بروز این بیماری سبب شد تا برخی از واحدهای تولیدی در سطح آذربایجان شرقی به ویژه واحدهای زیر ۵۰ نفر، فرصت فروش و صادرات محصولات خود را حدود پنج ماه از دست دادند.
وی افزود: این موضوع با تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی نامناسب نیز همراه بود، اما با تدابیر مسئولان استانی و نجابت کارگران که بخشی از حقوق خود را دریافت نکردند، واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی با آرامش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 فتحی با بیان اینکه آذربایجان شرقی کمترین تعدیل نیروی کار ناشی از بیماری کرونا را در میان استان های  کشور دارد، گفت: حدود ۴۵ هزار نفر برای برخورداری از بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا ثبت نام کرده اند که البته اخراج کامل هم نیستند و با رفع مشکلات دوباره سرکار خود باز می گردند.
انتهای پیام/
هفت سال تلاش برای اشتغالزایی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار