مدیر ‌کل دام‌پزشکی آذربایجان شرقی خبر داد:

وجود ۴۴ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی

1398/03/27 - 11:12 - کد خبر: 2449 نسخه چاپی

نصر: دخترک از سوی چند سگ ولگرد محاصره شده بود و به او آسیب رسانده بودند. این دست از حوادث در روستاها و حاشیه شهرهای استان تکراری است، ولی در هفته‌های اخیر بنا بر اعلام مسئولان شهری تعداد گزارش‌های شهروندی مبنی بر حمله سگ‌های ولگرد در تبریز افزایش یافته است...

به گزارش نصر، شهروندان زیادی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز تماس گرفته و از وجود سگ‌های ولگرد گله‌مند کرده‌اند. سگ‌هایی که به صورت گله‌ای در نیمه‌های شب یا اوایل صبح سر راه رهگذران سبز می‌شوند و آنان را می‌ترسانند. اما این تمام ماجرا نیست؛ یک آسیب حتی خراشی کوچک از طرف سگ حامل ویروس هاری می‌تواند کشنده باشد. 

کارشناس مرکز بهداشت تبریز می‌گوید: هاری بیماری کشنده‌ای است که مبتلایان به آن بدون واکسیناسیون شانسی برای زنده ماندن ندارند؛ بنابراین بهترین راه واکسیناسیون سگ‌های موجود و سپس واکسیناسیون افرادی است که به نوعی با سگ سروکار دارند. این امر می‌تواند شامل دام‌پزشکان، تکنسین‌های درمانگاه‌های حیوانات، دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها در سطح مطلوب همه افراد باشد. «شیرین نظمی» ادامه می‌دهد: حدود نیمی از افراد مبتلا به هاری کودکان هستند که شامل چوپانان کوچک و کودکانی می‌شوند که قربانی گازگرفتگی سگ‌های ولگرد می‌شوند و بعد از مدتی جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر آمار مرگ و میر مربوط به هاری در استان کمتر از یک نفر در سال‌های اخیر است که در مقایسه با آمار جهانی سالانه ۶۰ هزار نفری، آمار کمی است. اما با توجه به افزایش نگهداری از سگ همچنین افزایش سگ‌های ولگرد، آمارها مستعد افزایش است. این کارشناس با بیان این‌که تزریق واکسن هاری برای همه شهروندان ضروری نیست، بیان می‌کند: تصور غلطی وجود دارد که فقط گازگرفتگی عامل انتقال هاری است اما اگر حتی یک خراش کوچک هم از طرف سگ یا گربه رخ دهد، باید سریعاً برای دریافت واکسن هاری اقدام کرد تا این ویروس به شبکه خونی و عصبی انسان نرسد.

وی می‌افزاید: قبل از علائمی مانند اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، دردهای شکمی و اسهال، تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، آبریزش بیش از حد از دهان، ترس از آب و ترس از نور که از مهم‌ترین علائم بیماری هاری است باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

انتقال سگ‌های ولگرد به مرکز نگهداری 

رئیس مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز می‌گوید: از چند سال قبل و با هماهنگی مسئولان شهری، بخش خصوصی متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در تبریز شده و اکیپ‌های این مرکز سگ‌ها را با اعلام مسئولان شهری، گزارش شهروندان و مشاهدات عینی جمع‌آوری و به این موسسه منتقل می‌کند تا عقیم‌سازی شوند. «جبرئیل اباذری» ادامه می‌دهد: این حیوانات در مرکز نگهداری که بیش از ۳۰۰ سگ در آن نگهداری می‌شود، با همکاری اداره کل دام‌پزشکی سالانه چند بار در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله هاری واکسینه می‌شوند.

وی بیان می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد بدون هرگونه مداخله‌ای فقط با تماس با سامانه ۱۳۷ می‌توانند از شر این حیوانات رها شوند و اکیپ‌های مربوطه در مدت کوتاهی با وسایل نقلیه مجهز و امکانات لازم در محل حاضر خواهند شد. اباذری با بیان این‌که سگ‌های ولگرد در حاشیه اتوبان کسایی، شهرک اندیشه، اتوبان پاسداران، ساری‌زمین و شهرک‌های تازه‌ساخت و همچنین مخروبه‌های مرکز شهر بیشتر دیده می‌شوند، به شهروندان توصیه کرد هنگام رفت‌وآمد در این مناطق بیشتر مراقب کودکان خود باشند.

واکسیناسیون سالانه ۱۷ هزار قلاده سگ 

مدیر ‌کل دام‌پزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان به واسطه وجود دامداری‌های متعدد همچنین کارگاه‌های کوچک و متوسطی که از سگ‌ها به عنوان نگهبان استفاده می‌کنند، مستعد بیماری‌هایی مانند هاری است، اظهار می‌کند: در استان ۴۴ کانون بیماری هاری شناسایی شده و دام‌پزشکی استان ماموریت بزرگی در این زمینه بر عهده دارد. «امیرحسین بهداد» ادامه می‌دهد: سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار سگ در استان واکسینه می‌شود و سال گذشته بیش از ۱۷ هزار قلاده در استان واکسینه شدند. این آمار در ۲ ماه اول امسال حدود ۱۵۰۰ قلاده بود که در ماه‌های آتی بیشتر هم خواهد شد.

این مسئول درباره ورود سگ‌های وحشی به گله‌های دامی و میزان کنترل این خطرها می‌گوید: در این زمینه هشدارهای لازم به دامداران داده می‌شود تا حیوانات را در محل‌های بدون حصار رها نکنند. علاوه بر این بخش آموزش این اداره کل هم در این زمینه فعال است. گام مهم‌تر این‌که چوپانان حتماً برای دریافت واکسن رایگان هاری مراجعه کنند.  وی تاکید می‌کند: دام‌پزشکی استان آماده است در صورت اعلام صاحبان گله‌های گوسفندان یا افرادی که تعدادی سگ نگهداری می‌کنند این حیوانات را در محل و بدون هزینه واکسینه کند.

مدیر کل دام‌پزشکی استان بیان می‌کند: در تبریز در محل اداره کل در خیابان دام‌پزشکی و ولی‌عصر(عج) واکسیناسیون انجام می‌شود و افرادی که به صورت اهلی هم اقدام به نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه و سنجاب می‌کنند باید به صورت مستمر و سالانه واکسن‌های مربوطه را دریافت کنند و صرف تمیز بودن ظاهری حیوان نشانه سالم بودن آن نیست. 

انتهای پیام/

وجود ۴۴ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار