وزیر نفت خبر داد:

صادرات روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز از کشور

1399/05/13 - 13:46 - کد خبر: 24446 نسخه چاپی

نصر: وزیر نفت گفت:‌ گازرسانی به شهرها و روستاهای و همچنین صادرات گاز کشور به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است و هم اکنون روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌شود.

به گزارش نصر، بیژن زنگنه در آیین افتتاح گازرسانی به ۷۷ روستا و آغاز به‌کار خط انتقال تقویتی جنوب مشهد از طریق ویدیو کنفرانس که امروز (دوشنبه) انجام شد، ‌ادامه داد: بیع متقابل در صنعت گاز در دوره وزارتم در دولت اصلاحات اجرا شد و نزدیک ۵ میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها و صنایع و نیروگاه‎‌ها اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: تا پیش از آغاز دولت تدبیر و امید، حدود ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود اما از سال ۹۲ تا کنون از ۳۰ هزار روستا عبور کردیم و تا پایان سال به ۳۳ هزار روستا می‌رسیم.
به گفته وزیر نفت، اکنون به طور متوسط ۸۸ درصد جمعیت روستایی به شبکه گاز متصل هستند و کل جمعیت کشور که تحت پوشش گاز قرار دارند، نزدیک به ۹۵ درصد است.
زنگنه تاکید کرد: ‌از ابتدا نیز هدف‌گذاری برای اتصال ۹۵ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز انجام شده بود اما تا پایان دولت دوازدهم عدد فراتر خواهد رفت.
وی ادامه داد: این سطح از پوشش گسترده گازرسانی را در هیچ کجای دنیا نداریم. این یک زیرساخت مهمی است که مردم به خوبی حس می‌کنند.
وزیر نفت افزود: نکته دیگر اینکه در این دوره و پیش از آغاز از میانه سال ۹۲ گروهی از افراد مسلط را انتخاب کردیم تا روش‌های مختلف تامین انرژی پایدار و مطمئن را برای روستاها مطالعه کنند.
وی گفت: با مشخص‌شدن میزان هزینه برای هر انشعاب، ‌مشخص شد که روش گازرسانی از طریق خط لوله، اقتصادی‌ترین روش در مقایسه با برق، ‌سی ان جی و ال ان جی است.
زنگنه ادامه داد: ما به این پول وفادار بودیم اما این طرح که تصویب شد بسیاری این کار را نمایشی می دانستند.
وی با اشاره به اینکه پولی برای اجرای گازرسانی روستایی دریافت نکردیم،‌ افزود: تنها از مجلس اجازه گرفتیم تا آنچه که می‌سوزد و از بین می‌رود از محل حاصل از صادرات سوخت مایع، برای گازرسانی روستایی در نظر گرفته شود.
وزیر نفت گفت: دولت برنده بود زیرا مقدار زیادی فرآرده مایع برای صادرات به دست آورد و علاوه بر آن رضایتمندی مردم نیز حاصل شد تا با کاهش هزینه‌ها، ‌رفاه بیشتری داشته باشند.
وی به آثار زیست‌محیطی اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در چند سال آینده آثار زیست محیطی را خواهیم دید.
به گفته زنگنه گازرسانی روستایی، صدها هزار اشتغال ایجاد کرد زیرا تمامی تجهیزات ساخت ایران است و پیمانکاران نیز ایرانی هستند.
وی افزود: صنعت نفت در سخت‌ترین شرایط ایستاده و طرح‌های این صنعت نفت در شرایط تحریم و کرونا نه تنها تعطیل نشده بلکه طرح‌های جدید هم شروع شده است‌.
زنگنه ادامه داد: ما با تمام توان، امید و اشتیاق کارهایمان را برای توسعه کشور و خدمت به مردم به انجام می‌رسانیم.
وی گفت: گازرسانی به شهرها و روستاهای و همچنین صادرات گاز کشور به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است و هم اکنون روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌شود.
وزیر نفت تاکیدکرد: ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۱ به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال می‌رسد.
انتهای پیام/
صادرات روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز از کشور خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار