گزارش/

پول ندهی ثبت نام نمی‌کنیم/ بی قانونی ادامه دار است

1399/05/12 - 14:22 - کد خبر: 24380 نسخه چاپی

نصر: همراه با شیوع ویروس کرونا، ثبت نام دانش آموزان در مدارس و درخواست شهریه از سوی برخی از مدیران مدارس، موجب نارضایتی والدین و بلاتکلیفی وضعیت ثبت نام آنان شده است.

به گزارش نصر، همه ساله در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس، قصه تکراری دریافت شهریه در مدارس دولتی به گوش می‌رسد؛ این در حالی است که مدارس دولتی تنها باید هزینه کتاب و بیمه را از دانش آموزان دریافت کنند اما بازسازی نیمکت، رنگ کردن در و دیوار و تجهیز مدارس، بهانه‌های خوبی دست برخی از مدیران می‌دهد تا با وجود تخلف بودن اخذ شهریه، نسبت به آن اقدام کنند.
شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را برای ثبت نام و آغاز سال تحصیلی جدید رقم زده است؛ برخی از پایه‌های تحصیلی که ثبت نام آنها از طریق سیستم صورت گرفته است از شر اخذ شهریه در امان هستند اما گویا پرداخت شهریه در حین ثبت نام حضوری برخی از پایه‌ها در مدارس، با وجود تخلف بودن آن شرطی است که باید بدون هیچ قید و بندی پرداخت کنند.


تشکیل ستاد ثبت نام و نظارتی در استان
به گفته معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، ایجاد رضایت مندی و آرامش خاطر دانش آموزان و خانواده‌ها، رویکرد دنبال شده در آموزش و پرورش استان است که در این راستا ستادی تحت نظارت مدیر کل آموزش و پرورش استان با عنوان ستاد ثبت نام و در کنار آن ستاد نظارتی برای نظارت بر ثبت نام دانش آموزان شکل گرفته است.


در این راستا ستادی تحت نظارت مدیر کل آموزش و پرورش استان با عنوان ستاد ثبت نام و در کنار آن ستاد نظارتی برای نظارت بر ثبت نام دانش آموزان شکل گرفته است
عاشور اکرمی ادامه داد: نیاز به حضور برای ثبت نام پایه‌های داخلی (دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم) وجود نداشته و غیر از پایه‌های اول ابتدایی، هفتم و دهم، مراجعه هیچ خانواده‌ای برای ثبت نام به مدارس نیاز نبوده و ثبت نام پایه‌های داخلی به صورت سیستمی اعمال شده است.
وی با تأکید بر وجود ۴۰ پایگاه سنجش عمومی و یک پایگاه تخصصی به خبرنگار مهر گفت: پایه‌های اول ابتدایی باید برای سنجش آمادگی تحصیلی به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند که با مراجعه آنها، مبلغ ۴۰ هزار تومان اخذ می‌شود.


مدارس دولتی حق اخذ شهریه از دانش آموزان را ندارند
در مدارس دولتی غیر از هزینه کتاب و بیمه، مدیری حق اخذ مبالغ دیگر از دانش آموزان را ندارد، این را معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفته و افزود: در این خصوص نظارت تمامی واحدهای بازرسی آموزش و پرورش استان و هم‌چنین تعدادی از افراد در قالب مردم، بر عملکرد مدیران برای ثبت نام صورت گرفته است که در صورت وجود تخلف، برخورد می‌شود.
در مدارس دولتی غیر از هزینه کتاب و بیمه مدیری حق اخذ مبالغ دیگر از دانش آموزان را ندارد
وی توضیح داد: مدارس غیر دولتی تنها مجاز به اخذ هزینه شهریه و فوق برنامه‌ها می‌باشند که البته منظور از هزینه فوق برنامه، برنامه‌های هفتگی است و دریافت هزینه‌هایی از قبیل تغذیه روزانه، لباس فرم مدارس، سرویس حمل و نقل دانش آموزان و فعالیت‌های غیردرسی بعد از شروع سال تحصیلی و با موافقت انجمن اولیا و مربیان و شورای نظارت مدارس غیر دولتی ناحیه و شهرستان‌ها امکان پذیر بوده و استفاده از این خدمات، در زمان ثبت نام ممنوع است.


عدم ضرورت تهیه لباس فرم مدارس
اکرمی با اشاره بر عدم ضرورت تهیه لباس فرم مدارس و ابلاغ آن به مدارس بیان کرد: به دلیل اینکه دانش آموزان تا بهمن ماه سال گذشته از لباس یکدست مدارس استفاده کرده‌اند هیچ‌گونه ضرورتی بر تهیه آن نیست.
به گفته معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مدارس از ۱۵ شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود که در این رابطه ۳ سناریو از سوی آموزش و پرورش استان برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد: دانش آموزان در مناطقی که وضعیت سفید در آن حاکم است، همانند سنوات گذشته به صورت حضوری در مدارس به تحصیل خود ادامه خواهند داد.


روش‌های آموزش ترکیبی در مناطق با وضعیت فرد
اکرمی بر روش‌های آموزش ترکیبی در مناطق با وضعیت زرد اشاره کرده و افزود: آموزش حضوری، نیمه حضوری، تراکمی و آموزش از طریق فضای مجازی (اپلیکیشن شاد) و حضور زوج و فرد دانش آموزان از جمله روش‌های آموزش ترکیبی است که در مناطقی که وضعیت زرد در آنها حاکم است صورت خواهد گرفت و از این شرایط با توجه به موقعیت محل زندگی دانش‌آموزان استفاده خواهد شد.
وی در رابطه با ادامه تحصیل دانش آموزان در مناطقی که وضعیت قرمز بر آن حاکم است به خبرنگار مهر گفت: با توجه به وضعیت قرمز، شیوه آموزش به صورت غیرحضوری یا همان اپلیکیشن شاد ادامه خواهد گرفت و در مناطقی که امکان آموزش از طریق اپلیکیشن شاد مسیر نیست به شکل درس نامه، صوتی و تصویری و آموزش تلویزیونی خواهد بود.
بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مدارس از ۱۵ شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود که در این رابطه ۳ سناریو از سوی آموزش و پرورش استان برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است
معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان گفت: در حال حاضر تمامی نواحی آموزش و پرورش شهرستان و مناطق آموزش و پرورش کل استان، آمادگی لازم برای سه وضعیت مشخص شده را ایجاد می‌کنند.


دریافت وجه حین ثبت نام در مدارس دولتی تخلف است
با وجود اینکه رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، دریافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام در مدارس دولتی را تخلف اعلام کرده است اما برخی از مدیران مدارس در حین ثبت نام از دانش‌آموزان، مبالغی را درخواست می‌کنند که به نارضایتی والدین منجر شده است.


درخواست ۵۰۰ هزار تومانی مدیر یکی از مدارس تبریز
یکی از والدین دانش آموز پایه دهم در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حالی که اخذ شهریه از دانش آموزان در مدارس دولتی ممنوع اعلام شده است اما مدیر مدرسه در حین ثبت نام دخترم، یک فقره چک به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را درخواست کرده است.
وی ادامه داد: ثبت نام پایه دهم حضوری بوده و ما نیز برای ثبت نام به صورت حضوری در مدارس آماده شده‌ایم؛ کتاب‌ها را از طریق سایت خریداری خواهیم کرد اما هنوز اسم و اطلاعات دانش آموزان از سوی مدرسه وارد سایت نشده است و از هزینه کتاب‌ها نیز اطلاعی نداریم.
وی گفت: از مسئولان درخواست می‌کنیم که با نظارت بیشتری در مدارس اقدام کنند چرا که با شیوع ویروس کرونا، وضعیت مدارس چندان مشخص نیست و پرداخت این مبلغ برای ما غیر ممکن است.
در این رابطه در راستای بهبود عملکرد مدیران مدارس، ۱۰ اکیپ اداره کل آموزش و پرورش استان، بازدید از مناطق را آغاز کرده‌اند که در حین بازرسی و نظارت، در صورت اقدامات خارج از دستور العمل و شکایات مردمی، تخلفات صورت گرفته به هیئت تخلفات معرفی و برخورد خواهد شد.
علی مظفری، نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش‌آموزان را از اهداف بازدیدهای میدانی صورت گرفته اعلام کرد که این بازدیدها تا پایان ثبت نام در مدارس ادامه خواهد داشت.
این روزها وضعیت ثبت نام در مدارس به یک مشکل اساسی در بین خانواده‌ها تبدیل شده است که با وجود تخلف بودن اخذ شهریه در مدارس دولتی، برخی از مدیران، بهانه‌های گوناگونی اعم از کمبود امکانات و عدم کمک‌های دولتی را فرصت مناسبی برای اخذ شهریه از دانش‌آموزان، در وضعیت‌های نامشخصی که شیوع ویروس کرونا به بار آورده دانسته‌اند.
به گفته معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، اخذ هر گونه وجه در حین ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
پول ندهی ثبت نام نمی‌کنیم/ بی قانونی ادامه دار است خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار