گزارش/

کرونا در آذربایجان‌شرقی همچنان روی نوار قرمز است

1399/05/12 - 11:13 - کد خبر: 24344 نسخه چاپی

نصر: تداوم وضعیت قرمز در آذربایجان‌شرقی از نظر ابتلا به کرونا، زنگ خطر را برای مردم و مسوولان به صدا درآورده و لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با دقت مضاعف را یادآوری می‌کند.

به گزارش نصر، هر چند گشتی در کلان شهر تبریز نشان می دهد که مردم استفاده از ماسک و تلاش برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به یک عادت رفتاری در تعاملات روزمره خود تبدیل کرده اند، با این وجود کرونا در آذربایجان شرقی همچنان در وضعیت قرمز است و مسوولان استانی و کشوری از مردم برای هم افزایی و همکاری جهت برون رفت از این وضعیت دعوت می کنند. 
آذربایجان شرقی تا اوایل اردیبهشت امسال از نظر شیوع کرونا وضعیت بسیار مناسبی داشت، اما از اواخر اردیبهشت ورق برگشت و این خطه از نظر میدان داری میزبانی از ویروس مرگبار به یکی از استان های پرتعداد تبدیل شد؛ در چرایی بروز این وضعیت باید گفت که هر چند ستاد استانی مبارزه با کرونا در آذربایجان شرقی مانند سابق فعال است و برای کاستن از شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در قالب هشدارهای دایمی و انجام اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه می کوشد، اما عادی انگاری کرونا توسط شهروندان همه این بافته ها را پنبه می کند.
کارشناسان با اشاره به افزایش آمار استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر تبریز می گویند عادی گرفتن ویروس کرونا و همزیستی با آن، دلیل اصلی قرار گرفتن این خطه در وضعیت قرمز کرونایی است؛ ادعایی که مصداق آن را می توان در جاده های پرترافیک منتهی به تبریز در روزهای آخر هفته مشاهده کرد؛ ورودی های سه گانه تبریز از سمت مرند، اهر و آذرشهر عصر جمعه ها شاهد ترافیک های چند کیلومتری است که نشان از جدی نگرفتن ویروس کرونا توسط جمعی از شهروندان دارد.
ادامه این روند علاوه بر افزایش خطر جانی برای شهروندان، بار سنگینی را نیز بر سیستم سلامت آذربایجان شرقی تحمیل می کند، به گونه ای که ضریب اشغال تخت های بیمارستانی در بخش های ویژه کرونا در استان از ۲۰ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از مدافعان سلامت این خطه به دلیل تماس با بیماران تاکنون به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد شماری نیز آسمانی شده اند. 
تأمل در این داده ها، ضرورت بازنگری در مسوولیت اجتماعی یکایک شهروندان را در مواجهه با ویروس مرگبار کرونا دوچندان می کند و هر کس باید برای کمک به برون رفت از این وضعیت، کلاه خود را قاضی کند و با پرهیز از بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و تعهد به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در مسیر تضمین سلامت خود و دیگران گام بردارد. 
بدون شک در این میان یکی از دلایل اصلی شیوع کرونا در آذربایجان شرقی، تداوم برگزاری مراسم های عزا و عروسی و دورهمی های خانوادگی در منازل، بوستان ها و خانه باغات است؛ گفته می شود پس از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا به طور متوسط ۵۰ نفر به کرونا مبتلا می شوند؛ اتفاقی که از خیلی وقت پیش زنگ خطر را برای افکار عمومی به صدا درآورده است، اما همچنان جدی گرفته نمی شود. 
در حالی که مردم آذربایجان شرقی از کرونا غافل اند، آمار ورودی مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستانی استان نشان می دهد که این ویروس مرگبار با دقت و وسواس تمام در جان ما لانه می کند تا دیروز یا زود نفس هایمان را به شماره اندازد؛ به این موضوع، تهاجمی تر شدن ویروس در هفته های اخیر را نیز اضافه کنید که در مواردی، بازه زمانی ابتلا به کرونا تا مرگ را به سه روز کاهش داده است.
بدیهی است که هر گونه اهمال و سهل انگاری در شیوه زندگی در روزهای کرونایی باعث می شود آمار بیش از ۲۵ هزار نفری مبتلایان به کرونا و مرگ و میر بیش از یکهزار نفری ناشی از آن در آذربایجان شرقی، در هفته ها و ماه های آتی نیز همچنان سیر صعودی داشته باشد و شمار بیشتری از شهروندان به خاطر رعایت نکردن اصول ساده بهداشتی جان خود را از دست دهند و هزینه های جانی و مالی هنگفتی به جامعه تحمیل شود.

مردم همه شهرها را از نظر شیوع کرونا قرمز بدانند
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه متوسط فوتی‌های روزانه طی هفته گذشته در استان ۱۴ نفر بود، افزود: با توجه به همکاری و همراهی مردم در طول هفته‌های گذشته انتظار داریم تا وضعیت بهتری در هفته‌های آینده داشته باشیم.
محمدحسین صومی با اشاره به بیشترین تعداد مبتلایان به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، گفت: شهرستان‌های بناب، اهر، چاراویماق، هریس، ورزقان و تبریز به ترتیب بیشترین تعداد مبتلایان را دارند و شهرستان‌های خداآفرین، آذرشهر، جلفا، کلیبر، عجبشیر و اسکو کمترین تعداد مبتلایان را دارند، انتظار می رود به دلیل نبود آنتی‌بادی در بدن ساکنان، این مناطق در طول هفته‌های آینده مستعد ابتلا به موارد بیشتری از بیماری باشند.
صومی اظهار کرد: بیشترین میزان گرفتاری با ویروس کرونا در طول دو هفته گذشته در شهرستان‌های مراغه، چاراویماق، سراب، اهر، هشترود و تبریز مشاهده شده است.
وی تاکید کرد: از کل جمعیت استان خواهش می‌کنیم همه جا را قرمز تلقی کنند، ضدعفونی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی می‌تواند جلوی انتقال ویروس را بگیرد.

ویروس کرونا تهاجمی تر شده است
فوق تخصص بیماری های ریه بیمارستان امام رضا تبریز نیز با بیان اینکه ویروس کرونا وقتی وارد بدن می شود همه جای بدن به خصوص ریه ها را درگیر می کند، افزود: این امر در بیشتر موارد منجر به مرگ بیمار هم می شود.
دکتر صادقی ادامه داد: این ویروس هم اکنون وارد مرحله جدید و هجومی شده است و سن و سال هم برایش مهم نیست و هم اکنون بیمار ۲۰ تا ۳۰ ساله بدون زمینه بستری شده داریم.
وی با بیان اینکه اگر هنوز بیماری را شوخی گرفته ایم پیام کادر درمان و پرستاران را جدی بگیریم، افزود: مردم اگر رعایت نکنند سرنوشت شان با دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن است.

یک چهارم کرونایی‌های آذربایجان‌شرقی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به افزایش بیماران بدحال کرونایی گفت: حدود یک چهارم کرونایی‌های آذربایجان‌شرقی در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.
روزبه رجایی اظهار کرد: تا روز گذشته حدود ۸۵۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ادامه این وضعیت هم به مردم و هم به کادر بهداشت و درمان آسیب می‌زند.
وی افزود: بیش از پنج ماه است که با این ویروس در حوزه سلامت دست به گریبان هستیم و متاسفانه ۱۵۰۰ نفر از افرادی که به هر نحوی چه در حوزه بهداشت و چه در حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت می‌کنند، به کرونا مبتلا شده‌اند.
رجایی اظهار کرد: در صورت تداوم شرایط کنونی، کادر بهداشت و درمان دچار خستگی و فرسودگی خواهند شد و ظرفیت بیمارستان‌ها نیز با توجه به محدودیت شان، ممکن است پر شود.

ابتلای یکهزار و ۵۰۰ مدافع سلامت آذربایجان‌شرقی به کرونا
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر از اعضای کادر بهداشت و درمان استان به کرونا مبتلا شده‌اند.
عباسعلی درستی اظهار کرد: ۱۰ درصد از این تعداد شامل پزشکان، ۷۰ درصد شامل پرستاران و کادر بهداشت و مابقی شامل نیروهای پشتیبانی واحد بهداشت و درمان هستند.
وی افزود: از بین کل مبتلایان کادر بهداشت و درمان تا به این لحظه، پنج نفر فوت کرده‌اند که سه نفر از آن‌ها پزشک و دو نفر جزو کادر درمانی غیر پزشک هستند که ۵۰ ساله و حتی ۵۰ سال به پایین نیز بودند و هیچ گونه بیماری زمینه‌ای نداشتند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت استان، قرمز است، رعایت پروتکل‎های بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، وظیفه ملی هر فردی است، باید از برگزاری هر گونه مراسم ختم و عروسی و سرورو به جد خودداری شود.
درستی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بیش از ۸۵ درصد مردم پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نکنند، امکان بازگشت و شکستن زنجیره کرونا وجود ندارد، هر چند همکاری مردم استان در استفاده از ماسک نسبت‎ به هفته ‎های گذشته بیشتر شده است، اما این روند باید ادامه داشته باشد.
انتهای پیام/
کرونا در آذربایجان‌شرقی همچنان روی نوار قرمز است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار