رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی؛

دولت از تکمیل چرخه استحصال معدن حمایت می کند

1399/05/09 - 12:29 - کد خبر: 24205 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از فعال کردن صنایع پایین دستی و شهرک تخصصی مس در این استان خبر داد و گفت: از هرنوع فعالیتی که موجب تکمیل چرخه استحصال در بخش معدن شود، حمایت می کنیم.

به گزارش نصر، حبیب امین زاده روز پنجشنبه در نشست مشترکی با فرماندار شهرستان ورزقان و جمعی از صاحبان معادن منطقه با هدف بررسی مسائل و مشکلات واحدهای معدنی و رفع موانع پیش رو، با اشاره به اولویت سازمان در توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جهش تولید بر استفاده از توانمندی سرمایه گذاران بخش خصوصی و پیمانکاران داخلی در این بخش ها تأکید کرد.
وی با توجه به ذخایر عظیم معدنی منطقه و کمترین آسیب پذیری از تحریم های ظالمانه و در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از خام فروشی، از سال جاری به عنوان سال توسعه معادن و صنایع معدنی در استان آذربایجان شرقی یاد کرد.
امین زاده از هم افزایی و همکاری مطلوب دستگاه های متولی استان و همچنین تعامل سازنده بهره برداران معادن به عنوان پیشران توسعه این صنعت بزرگ، اشتغال زا و ارزآور نام برد و افزود: با همت عمومی طی هفته گذشته با اقداماتی که از طریق دستگاه های اجرایی بویژه فرمانداری شهرستان و همکاری مطلوب بهره بردار معدن اندریان انجام شده است گزارش ها و چشم انداز خوبی از معدن یاد شده متصور هستیم.
وی با تأکید بر الزام صاحبان معادن در رعایت تمامی دستورالعمل ها و مقررات حفاظتی و امنیتی، منابع طبیعی، مسائل زیست محیطی، و همچنین اجرای دقیق و شفاف قانون معادن، گفت: نظارت های مستمر در خصوص رعایت دقیق ضوابط مجوزهای صادره سازمان صمت در زمینه میزان استخراج و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، فرایند استحصال، جلوگیری از خام فروشی، پرداخت حقوق دولتی و مشارکت ها و مسئولیت های اجتماعی صاحبان معادن انجام می شود.
امین زاده از آمادگی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی معدن خبر داد و افزود: تحقق مباحث مربوط به احیا و راه اندازی واحدهای فرآوری، ذوب و تولید مس کاتد در جهت ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه پیگیری می شود و حضور پیمانکاران داخلی و استفاده از ظرفیت توانمند شرکت های ایرانی در اولویت است.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی هم بر پرهیز از توجه به شایعات در فضای مجازی در خصوص منابع معادن مهم استان نظیر مس سونگون تأکید کرد و گفت: گره زدن مسائل توسعه ای به مسائل سیاسی و جناحی کمکی به پیشرفت و توسعه استان نمی کند و با تعامل و هم افزایی تمامی دستگاه های متولی می توان به اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه منطقه و استان دست یافت.
الله وردی دهقانی ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری مس با استفاده از فناوری های نوین، نهادینه شدن شهرک تخصصی مس و توجه به صنایع پایین دستی را جزء اهداف برنامه توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و گفت: منطقه ما دارای بیشترین ذخایر مس در منطقه خاور میانه بوده و با حمایت از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد رشد و توسعه منطقه خواهیم بود.
وی بر رعایت دقیق ضوابط و قوانین منابع طبیعی و محیط زیست در جهت حفظ منابع طبیعی و جنگل های منطقه و استفاده از روش های نوین و بروز در فرایند استخراج و استحصال تأکید کرد و افزود: تعامل مستمر شرکت های ملی مس ایران و مس سونگون با جامعه دانشگاهی و صاحبان سرمایه به عنوان پیشران توسعه اقتصادی استان ضروری است.
فرماندار شهرستان ورزقان نیز در این نشست با اشاره به بخشی از اقدامات حفاظتی و پیگشیرانه برای کاهش حفاری های غیرمجاز از محل معادن منطقه، گفت: تعامل و همکاری خوبی بین دستگاه های متولی و شرکت های بهره بردار با اهالی روستاهای اطراف معادن، دهیاران و شوراهای روستایی با رویکرد اجتماعی انجام شده است و با تداوم روند بهبود یافته فعلی در جلوگیری از فعالیت حفاران غیر مجاز و سارقین خاک و اخراج متعرضان به واحدهای معدنی توسط حفاظت فیزیکی معادن شاهد پیشبرد طرح توسعه واحدها خواهیم بود.
محمدباقر خانی بر ضرورت استفاده از تجهیزات نوین حفاظتی، پهپاد، نصب دوربین های مداربسته و ایجاد دکل های دیده بانی مطابق با مصوبات شورای تأمین در جهت حفاظت فیزیکی معادن تأکید کرد و گفت: شرکت های بهره بردار از ظرفیت شرکت های انتظام در تشکیل یگان حفاظت استفاده کرده و همچنین با ایجاد و بهسازی زیرساخت های منطقه به منظور اعتماد سازی با رویکرد اجتماعی به تعهدات و مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند.
در جریان نشست مذکور مسائل و مشکلات برخی از واحدهای معدنی از جمله شرکت های زرین داغ آستارکان، مزرعه شادی و زرکاوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام/
دولت از تکمیل چرخه استحصال معدن حمایت می کند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار