خبر/

سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز بررسی شد

1399/05/09 - 12:02 - کد خبر: 24202 نسخه چاپی

نصر: سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز در جلسه ای با حضور اعضا کمیسیون فرهنگی شهر تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، در این جلسه که با حضور محمد سعید ایزدی عضو شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و امین عارف نیا مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، نحوه اجرا سند توسعه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و اعضا کمیسیون فرهنگی و کارشناسان فرهنگی استان با طرح سوالاتی بر شفافیت اجرای این سند تاکید کردند.
عضو شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در این خصوص گفت: تصویب و تنظیم این سند میتواند سنگ بنای محکم برای اجرای برنامه های راهبردی در حوزه فرهنگی بوده و نقشه راه و راهنمای فرهنگی دستگاه های اجرایی برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری باشد.
محمد سعید ایزدی ایزدی افزود: این سند در ابعاد مختلف تنظیم شده و همخوان با سایر سیاست ها مسیر ارتقا ابعاد فرهنگی را دنبال می کند.
وی اظهار داشت: در مرحله نخست نیازمند شناخت دقیق مولفه های فرهنگی هستیم که این مولفه ها صرفا فیزیکی نبوده و در این سند نیز نمود خواهند داشت.
ایزدی گفت: این سند با هدف ارتقا وضعیت موجود و همچنین اجرای برنامه های عملیاتی بدون موازی کاری انجام خواهد شد.
عضو شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اجرای این طرح را به عنوان سند توسعه بعد از تصویب در مرجع قانونی الزام آور دانست.
در ادامه مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر نیز با بیان اینکه موضوع اسناد راهبردی مانند نور افکن که به ما کمک میکند از بالا به موضوعات بپردازیم گفت: روشن شدن ابعاد یک موضوع موجب دستیابی به چهارچوب آن موضوع می شود.
امین عارف نیا ادامه داد: موضوعات فرهنگی با تمام اهتمام های موجود در این امر به لحاظ کمیت و کیفیت با فقر جدی روبرو است.
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته سرانه فضای فرهنگی برای هر ایرانی ۲۰ سانتی متر است که متاسفانه این میزان تامین نشده است.
عارف نیا گفت: تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور که  پایگاه بسیاری از موضوعات فرهنگی است باید در این حوزه بصورت جدی ورود پیدا کند
وی با بیان اینکه در تنظیم و تدوین سند توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز شورای راهبردی بر این امر نظارت خواهند داشت گفت:
میتوان با آمایش در محلات تبریز نیازهای فرهنگی این محلات رو مشخص کرد و یا با اتکا به ظرفیتهای موجود فضاهای فرهنگی شهر تبریز را توسعه داد و متناسب با وضعیت شهر و بافت تاریخی و نیازهای اقتصادی این طراحی دقیق به لحاظهای مفهومی و اجرایی داشته باشیم
مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر تاکید کرد: همچنین میتوانیم با مشارکت و همراهی دستگاه های فرهنگی توسعه متوازنی را در محلات فرهنگی به عنوان شهر نخستین ها داشته باشیم.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی همچنین اظهار داشت: با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص این طرح، میتوان گفت که این طرح نگاهی کامل و جامع به موضوعات فرهنگی دارد.
محمد محمدپور ما حلقه های مفقودی در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم اگر بتوانیم حلقه های مفقوده  پیدا کنیم، میتوانیم  کمبودها را جبران کنیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه شهر تبریز به سمتی میرود که با عقاید و هویت اصلی آن فاصله بسیاری دارد.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی با اشاره به بلند مرتبه سازی در شهر تبریز گفت: تیریز جایگاه نخست در بلندمرتبه سازی را داراست.
محمدپور افزود:  بنظر می آید ما میثاق مشترکی را لازم داریم که در ادوار مختلف از تعرضات مختلف جلوگیری کند
وی تاکید کرد: در اجرای برخی پروژها  استانداردها رعایت نمیشود، بطوریکه امروز روگذرها و زیرگذرها استاندارد نیست
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اصالت فرهنگی در عناصر تشکیل دهنده پروژه های شهری دیدهنی شود گفت: متاسفانه به دلیل عدم وجود پیوست های فرهنگی، برخوردها سلیقه ای است.
وی با بیان اینکه ما به سند راهبردی توسعه فرهنگی احتیاج داریم افزود: این سند یک سند تحمیلی نیست بلی عاملی برای غبار روبی از فرهنگ شهر است.
محمد تصریح کرد: ما یک نگاه تحول گرایانه مبتنی بر عناصر تاریخی و فرهنگی و همه اکناف علمی و فرهنگی  برای بهبود شرایط فعلی نیازمندیم.
سعید نیکوخصلت نیز گفت: با توجه به تعدد تالارهای تئاتر و نمایش و سینما نسبت به جمعیت در تبریز سوال اینجاست که در گذشته چه خواستگاه و مطالبه ای در آن زمان باعث شده بود که ما این میزان از محیط های فرهنگی را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: موضوع مورد بحث دیگر نحوه استفاده از این فضاهای فرهنگی است که باید مطرح شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: امروز اگر فضاهای فرهنگی را بر اساس مدرنیزاسیون توسعه بدهیم اما نحوه استفاده از آن را ندانیم چه اتفاقی می افتد.
سعید نیکوخصلت تصریح کرد: با توجه به اینکه قسمت عمده این فضاهای فرهنگی در دست شهرداری هاست عدم ثبات کارکنان شهرداری در محل خدمت و همچنین نادیده گرفتن تخصص این کارکنان برای حضور در پست های تخصصی یکی دیگر از مشکلات در زمینه فرهنگی است. 
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ما در کنار این سند نیازمند انسان های متخصص هستیم که در محل مرتبط با تخصص خود تا دوران بازنشستگی خدمت کنند.
در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با طرح این سوال که نحوه اجرا برنامه های فرهنگی مقرر شده بر اساس این سند چگونه خواهد بود گفت: آیا میزان مشارکت دهی شهروندان در این برنامه ها، نحوه اجرا برنامه ها و همچنین توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی در سطح شهر مد نظر قرار گرفته است ؟
شهرام دبیری تصریح کرد: برای شفاف شدن این سند راهبردی نیازمند بررسی اصولی برنامه های مطرح شده هستیم.
وی در ادامه سوالات خود افزود: آیا بودجه ای برای اجرا این سند تعیین شده است؟
دبیری گفت:  نیازهای فرهنگی شهر تبریز باید توسط متخصصانی که در خصوص این شهر مطالعه داشته اند تعیین شود تا بهترین نتیجه از اجرای این سند را در زمینه توسعه فرهنگی شاهد باشیم.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: بررسی آخرین وضعیت اجرای این طرح در تهران میتواند کمک بزرگی برای تصمیم گیری و رفع مشکلات احتمالی در خصوص سند راهبردی توسعه فرهنگی تبریز شود.
وی با بیان اینکه قسمت عمده اجرای این طرح بر عهده شهرداری ها خواهد بود گفت: ماسفانه هیچ ضمانتی مبنی بر همکاری و همراهی دولت در ارتباط با اجرای این طرح  نداریم.
دبیری با پیشنهاد اینکه اکیپ مشخصی از متخصصان فرهنگی باید برای بررسی بیشتر به تهران مراجعه کنند اظهار داشت: عملیاتی شدن این برنامه در تهران و بررسی میزان موفقیت آن میتواند چراغ راهی برای شهرمان باشد.
  در ادامه محمد سعید ایزدی با اشاره به اینکه رویکرد اجرای این سند کیفی است گفت: رویکرد این سند کیفی است و میخواهد فرهنگ را به عنوان نقطه کلیدی در ساختار اجتماعی شهر جستجو کند.
وی با بیان اینکه در این سند برای کل شهر برنامه ریزی می شودو نه فقط محدوده تاریخی گفت:  محدوده تاریخی با شکوفا شدن به توسعه شهر کمک میکنند اما دیگر مناطق نیز باید مد نظر باشد
وی پیوست های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را توجیهی برای انجام ندادن کار دانست و گفت:  تمام دستگاها و مردم باید در این فرایند مشارکت داشته باشند و برنامه ها با تعیین تکلیف تک تک نقش آفرینان به نتیجه برسانیم
همچنین فرج محمد قلیزاده گفت: در تمامی مطالعات ما از دو دیدگاه حاکمیتی و یا محلی میتوان به مباحث توجه کرد.
وی افزود: در بحث حاکمیتی باید ارتباط نهادهای فرهنگی سنجیده شده و در ادامه برنامه توسط نهادهای ذی صلاح تصویب شده و لازم الاجرا بودن آن توسط تمامی نهادها ابلاغ شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: موضوعی که باید مشخص شود نوع نگاه ما در اجرای سند راهبردی توسعه فرهنگی است که نگاه ما حاکمیتی و یا محلی است؟
قلیزاده اظهار داشت: با توجه به موارد مطرح شده موضوع سند راهبردی توسعه یک موضوع حاکمیتی است.
وی با اشاره به اینکه ما در جایگاه شورا نمیتوانیم کار حاکمیتی انجام دهیم گفت: حتی اقدامات محلی ما به دلیل اینکه شورا امکان و قدرت ارائه مصوبات به ارشاد را ندارد نیز امکان پذیر نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: شورای شهر تبریز در حقیقت تنها شورای شهرداری است و به دیگر ارگانها نظارت ندارد.
قلیزاده با بیان اینکه برای شناخت نیازهای فرهنگی یک شهر نیازمند این است که مدتها در آن شهر زندگی کنیم گفت: ارائه برنامه توسط افرادیکه شناختی از نیازهای فرهنگی یک شهر ندارند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات فرهنگی نیست.
وی گفت: ما نیازمندیم که تیم قوی در حوزه های مختلف جامعه شناسی، روانشناس اجتماعی و ... تحت نظر یک نهاد ناظر برای تدوین این برنامه اقدام کنند.
انتهای پیام/
سند راهبردی توسعه فضاهای فرهنگی شهر تبریز بررسی شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار