خبر/

شتاب گیری اجرای طرح‌های عمرانی، دستاورد سفر نوبخت به زنجان

1399/05/07 - 16:24 - کد خبر: 24112 نسخه چاپی

نصر: معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز برای بازدید، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چند طرح عمرانی به زنجان سفر کرد که حاصل این سفر، عایدی ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان بود که تاکید بر بهره‌برداری از بخش زیادی از این طرح‌ها تا پایان سال جاری است.

به گزارش نصر، محمدباقر نوبخت در ابتدای ورود به ایستگاه قروه در شهرستان خرمدره، مورد استقبال استاندار و جمعی از مدیران استان زنجان قرار گرفت.
وی در ادامه از پروژه ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، بازدید کرد.


۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۲خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین اختصاص یافت
نوبخت از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین خبر داد و گفت: اختصاص این میزان اعتبار امروز پس از بازدید از این خط ریلی، توافق شد.
وی افزود: این پروژه، خط ریلی دوم مسیر است که می‌تواند قزوین را به زنجان مرتبط کند.
رییس سازمان برنامه و بدوجه کشور گفت: با اجرای این پروژه، ظرفیت حمل بار در مسیر کریدور شرق به غرب کشور بیش از هفت میلیون تُن افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: این خط ریلی همچنین یک و نیم ساعت، زمان سفر در مسیر ریلی زنجان- قزوین را تقلیل خواهد داد.
نوبخت، اعتبار تخصیص‌یافته برای این خط ریلی را تکمیل‌کننده آن دانست و تصریح کرد: پروژه ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین حداکثر تا اسفندماه سال جاری، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز و کارگاه آن پس از مدتی وقفه، فعال و پیشتر ۸۰ میلیارد تومان نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور برای اتمام این پروژه، کارسازی شده است.
این پروژه هم‌اکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بهره‌برداری از آن ۸۰ دقیقه روی قطارهای مسافری از تهران تا زنجان نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. با افتتاح این پروژه، تلاقی قطارها به طور کامل حذف و موجب افزایش ایمنی سیر و حرکت شده و زوج و فرد قطارهای رفت و برگشت نیز رعایت می‌شود.
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس با حضور در مسیر زنجان- ایجرود ضمن بازدید از پروژه‌های راهسازی استان از نزدیک در جریان روند پیشرفت این پروژه‌ها قرار گرفت.


پروژه‌های قابل افتتاح تا پایان سال در اولویت اجرا قرار دارند
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، پروژه‌هایی که تا پایان سال جاری قابل افتتاح و بهره‌برداری هستند در اولویت اجرا قرار دارند.
وی افزود: تلاش داریم پروژه‌هایی که تاکنون میلیاردها تومان برای آن‌ها سرمایه‌گذاری شده و هنوز به نتیجه نرسیده‌اند با یک سرمایه‌گذاری تکمیلی تا پایان سال به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده مردم قرار گیرند.
نوبخت به توسعه مسیرهای ریلی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: بعد از اتصال تهران به همدان در سال گذشته، قبل از پایان امسال نیز سنندج به شبکه سراسری ریلی متصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: بعد از ۲خطه کردن ۱۳۲ کیلومتر مسیر ریلی از میانه تا بستان‌آباد، این اقدامات از مسیر بستان‌آباد به سمت تبریز گسترش می‌یابد.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: پروژه ۲خطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان با توجه به تقلیل یک و نیم ساعتی زمان سفر و افزایش هفت میلیون تُنی ظرفیت حمل بار، پروژه بزرگی است.
نوبخت تاکید کرد: هم‌اکنون در شرایط تحریمی و رکود کرونایی از منابع محدود خود به نحو احسن استفاده می‌کنیم.


۱۲۰ کیلومتر تا پایان سال به راه‌های اصلی استان زنجان اضافه می‌شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: با توجه به تاکید دولت مبنی بر جمعبندی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، برنامه‌ریزی برای اتمام ۶۰ کیلومتر راه در سه محور این استان انجام شد که با اتمام این پروژه‌ها تا پایان سال جاری، ۱۲۰ کیلومتر از راه‌های اصلی استان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.
مسعود بیات‌منش اظهار داشت: این سه محور شامل زنجان- بیجار، قیدار- سلطانیه و ابهر- تاکستان است که برای تکمیل آن‌ها در مجموع به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه خود در روستای احمدکندی حاضر شد و ضمن تحویل مسکن‌های مقاوم‌سازی‌شده روستایی، احداث ۲هزار واحد مسکونی برای محرومان در استان زنجان را کلنگ‌زنی کرد.
همچنین نوبخت در سفر خود به استان زنجان ۴۹ هزارمین واحد مسکونی مقاوم سازی و نوسازی شده مسکن روستایی در این استان را نیز افتتاح کرد.
۲۳میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ۱۴۴ تختخوابی الحاقی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان اختصاص یافت
رییس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ۱۴۴ تختخوابی الحاقی بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان موافقت کرد.
محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از طرح توسعه بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان پس از قول رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن این پروژه تا مهرماه امسال به شرط تامین اعتبار لازم با اختصاص این میزان اعتبار موافقت کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این بازدید گفت: این پروژه در ۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا با چهار طبقه هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دکتر پرویز قزلباش افزود: اجرای طرح توسعه بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان از سال ۹۵ به همت خیران آغاز شده و با کمک دولت، مهر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون رییس‌جمهوری سپس از مصلای نماز جمعه زنجان بازدید کرد و با حضور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در نشست صمیمی با کارکنان این سازمان حضور یافت.


۲ میلیون نفر در طرح‌های عمرانی کشور اشتغال دارند
وی گفت: با وجود کاهش شدید منابع مالی دولت، در شرایط کنونی ۲ میلیون نفر در طرح‌های عمرانی کشور مشغول به کار هستند و هیچ یک مجبور به اخراج نشده‌اند.
نوبخت اظهار داشت: درگیر تحریم‌های ظالمانه، بسیار خشن و بی‌رحمانه‌ای هستیم اما در همین شرایط، طرح‌های بسیاری را در کشور اجرا و افتتاح خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه مقطع کنونی، یکی از کم‌تکرارترین دوره‌های تاریخی برای کشور است، افزود: امروز نماد آمریکا همان پلیسی است که زانوی خود را برگلوی فردی قرار داده تا بر اثر فشار، جان خود را از دست بدهد.
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تک‌تک ملت‌هایی که بخواهند در پی دفاع از حق خود باشند با زانوی آمریکا بر گلو مواجه می‌شوند و این زالوی خشن، ناپاک و زورگو امروز ایران را هدف قرار داده است.
نوبخت به اِعمال سیاست نفت در برابر غذای آمریکا علیه عراق در جریان محکومیت تجاوز دولت بعثی صدام به کویت، اشاره کرد و اظهار داشت: در این شرایط، عراق به میزان نیاز خود به غذا نفت صادر می‌کرد در حالی که آمریکا در تحریم‌های خود علیه ایران تلاش کرد تا نفتی از این کشور صادر نشود و منابعی برای حتی تامین دارو نداشته باشد.
وی تصریح کرد: ایران سالانه به طور متوسط ۵۰ میلیارد دلار واردات دارد که منابع آن و دیگر منابع دولتی به طور عمده از محل صادرات نفت تامین می‌شود.
نوبخت گفت: سال قبل، ناگزیر به واردات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار داروی مورد نیاز کشور بودیم و همچنین ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پرداخت شد و این در حالی است که وقتی درآمد ارزی نباشد به‌ویژه صادرکنندگان غیرنفتی با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.
وی با بیان اینکه دولت باید دارو، غذا، حقوق کارمندان و یارانه‌ها را تامین کند، افزود: سازمان برنامه و بودجه هر ماه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت‌های معیشتی و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز حقوق کارکنان دولت را پرداخت می‌کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: این تحریم‌ها با هدف ناتوان کردن دولت ایران از پرداختی‌های لازم، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی است.
نوبخت با بیان اینکه منابع ما به شدت تقلیل یافته اما این مقدار کم را با اولویت‌بندی هزینه می‌کنیم خاطرنشان کرد: در همین شرایط ۲ میلیون نفر در طرح های عمرانی کشور مشغول به کار هستند و هیچ یک مجبور به اخراج نشده‌اند.
وی با اشاره به طرح‌های عمرانی در دست اجرا در مناطق مختلف کشور گفت: راه‌آهن از همدان به سمت سنندج و از بستان‌آباد به تبریز و ۷۴۰ کیلومتر راه‌آهن در جنوب از بندر چابهار به سمت زاهدان گسترش می‌یابد و در هر استانی پروژه‌های بزرگی از جمله گازرسانی، راهسازی و دیگر طرح‌ها در حال انجام است.
نوبخت با بیان اینکه آنچه که بازو، فکر و عمل دولت است باید از سازمان برنامه و بودجه صادر شود افزود: با وجود همه مشکلات کشور از وضعیت معیشت همکاران در بدنه دولت غافل نبودیم و سال قبل ۵۰ درصد افزایش امتیازات فصل دهم را اجرا کردیم که ۵۰ درصد به حقوق کارکنان افزوده شد و ۱۵ درصد افزایش حقوق نیز در فروردین امسال اعمال شد.
وی یادآورشد: رتبه‌بندی فرهنگیان انجام و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مهر، اجرایی خواهد شد و همه پاداش بازنشستگان را قبل از اتمام ماه آینده، تسویه می‌کنیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بدنه سازمان برنامه و بودجه در حساس‌ترین شرایط و در سنگر جنگی بزرگ و نابرابر و در مقابله با خشن‌ترین دولت جهان است که بقیه کشورها را هم مرعوب و تسلیم کرده است به طوری که اروپا و کشورهای همسایه هم می‌دانند که حق با ایران است اما جرات نمی‌کنند پول نفتی که به آنان صادر می‌کنیم را پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه برجامی که محصول سال‌ها مذاکره بود توسط یک انسان نابخرد، کنار گذاشته شد و این همه مشکلات برای ما و دنیا به وجود آورد در همین شرایط نیز کشور را تمشیت و مردمداری خواهیم کرد و توسعه کشور متوقف نخواهد شد.
برنامه بعدی رییس سازمان برنامه و بودجه، بازدید از پروژه سبزه‌میدان شهر زنجان بود.


هدف از اجرای پروژه سبزه‌میدان، بهره‌برداری فرهنگی و اجتماعی است
استاندار زنجان در جریان این بازدید گفت: هدف اصلی و نهایی از اجرای پروژه سبزه‌میدان شهر زنجان، بهره‌برداری اجتماعی، فرهنگی و هنری است.
فتح‌الله حقیقی افزود: ضمن بهره‌برداری فرهنگی، بافت تاریخی این قسمت از شهر زنجان نیز حفظ شده است.
وی تصریح کرد: در جهت حفظ بافت تاریخی مجموعه، هدف و غرض تجاری در این پروژه حذف شده و تاکید بر استفاده فرهنگی و هنری و مسائل اجتماعی است.
حقیقی خاطرنشان کرد: هدف بعدی از اجرای طرح این است که بازدیدکنندگان از مجموعه سبزه‌میدان، بازدیدی هم از بزرگترین و طولانی‌ترین بازار تاریخی سرپوشیده کشور در زنجان داشته باشند.
استاندار زنجان گفت: احداث این‌پروژه، آرزوی ۳۵ ساله مردم زنجان است که امیدواریم در موعد مقرر به اتمام برسد.


پروژه سبزه‌میدان، اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد
شهردار زنجان نیز گفت: مدت قرارداد اجرای پروژه سبزه‌میدان طبق قرارداد از شهریور سال گذشته به مدت ۲۴ ماه است اما تلاش می‌کنیم چهار ماه زودتر یعنی در اردیبهشت سال آینده افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم.
حبیب ملایی یگانه اظهار داشت: پروژه بزرگ سبزه‌میدان شهر زنجان در طرح جامع سال ۱۳۶۴ مصوب شده و در طرح تفصیلی سال ۶۷ بر آن صحت گذاشته شده و بیش از ۳۲ سال است که احداث آن در دستور کار شهرداری و مجموعه مدیریت استان قرار دارد.
وی مساحت محدوده را هفت هکتار خواند و خاطرنشان کرد: مبلغ عمرانی قرارداد ۶۵ میلیارد تومان، میزان ابنیه ۱۰ هزار مترمربع و محوطه‌سازی نیز در مجموع ۶.۶ هکتار است.
ملایی یگانه افزود: ۲ باغ قدیمی شامل بنای ذوالفقاری و بنای مالیه (دارایی سابق) که ارگ حکومتی بوده و به عنوان موزه استفاده می‌شود در مجاور این طرح قرار دارد.
شهردار زنجان گفت: پروژه سبزه‌میدان، یک میدان شهری برای استفاده عموم است و امیدواریم با تکمیل آن در مناسبت‌های ملی و مذهبی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به شماری واحد تجاری در این پروژه اظهار داشت: این واحدها مزاحم بازار نخواهند بود بلکه تکمیل‌کننده بازار زنجان برای عرضه صنایع دستی مد نظر است.
ملایی یگانه وجود مسجد جامع زنجان، بازار تاریخی و مسجد خانم به عنوان بنای ثبت‌شده تاریخی در کنار سایر بناهای تاریخی، دسترسی گردشگران در این محل بدون مزاحمت با محور سواره را فراهم کرده است.
حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان، پایان‌بخش برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان زنجان بود.


۶۶۴۶ میلیارد تومان برای طرح‌های جهش تولید در زنجان اختصاص یافت
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اجرای ۲۷ طرح جهت تحقق جهش تولید در استان زنجان در مجموع ۶ هزار و ۶۴۶ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات در نظر گرفته شده است.
محمدباقر نوبخت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان افزود: در نتیجه اجرای این طرح‌ها قرار است ۶ هزار و ۷۹۲ فرصت شغلی در استان زنجان ایجاد شود.
وی اظهار داشت: در سفر رییس‌جمهوری به استان زنجان برای اجرای ۴۶ طرح، ۷۵۱ میلیارد تومان منابع مالی اختصاص یافت که با توجه به تغییرات قیمتی ایجاد شده، یک هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان در این زمینه پرداخت شد که رشد ۱۷۸ درصدی نسبت به رقم اولیه دارد.
نوبخت به ابلاغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه ۲ خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین تا پایان امسال اشاره کرد و اظهار داشت: این اعتبار به شرط بهره‌برداری از طرح در موعد تعیین شده، اختصاص یافته است.
وی که در جریان سفر خود به زنجان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان در این استان را به زمین زده بود در این باره گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کلید این واحدها را ظرف یک سال آینده به صاحبان آن‌ها تقدیم خواهیم کرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در مجموع به غیر از طرح‌های جهش تولید، ۴۱۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای حدود ۱۰ طرح در استان زنجان از جمله بیمارستان الحاقی ۱۴۴ تختخوابی ولیعصر، اجرای باند دوم راه ارتباطی زنجان – بیجار و محور سلطانیه- خدابنده- کبودرآهنگ و شبکه آبرسانی از سد کینه‌ورس اختصاص یافت.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر یک روزه خود به زنجان از سه پروژه راهسازی باند دوم زنجان - بیجار، محور دوم زنجان - ابهر- تاکستان و سلطانیه - قیدار - کبودرآهنگ بازدید کرد و در جریان روند اجرا و پیشرفت این پروژه ها قرار گرفت.
بازدید از پروژه‌های شهر زنجان شامل سبزه‌میدان، بیمارستان ۱۴۴ تختخوابی ولیعصر(عج) و مصلای نماز جمعه و حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه نوبخت به زنجان بود.
۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار با سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به زنجان اختصاص یافت
زنجان- ایرنا - استاندار زنجان گفت: با سفر معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به این استان در مجموع ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار عاید زنجان شد که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ در جریان سفر، ابلاغ شد و بقیه نیز در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.
فتح‌الله حقیقی اظهار داشت: دعوت از مسؤولان ملی برای سفر به زنجان، اقدام نمایشی نبوده بلکه بر اساس نقشه راهی است که برای توسعه و پیشرفت استان ترسیم شده است.
وی با بیان اینکه تلاش و حرکت مجموعه مدیریتی بر اساس نقشه راه و واقعیت‌های موجود استان است، خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی این نقشه راه، فراهم کردن بستر لازم برای تبدیل زنجان به عنوان منطقه لجستیک شمال‌غرب کشور است.
حقیقی افزود: الفبای تبدیل شدن به منطقه لجستیک، داشتن امنیت و شرایط مساعد در راه‌های مواصلاتی از جمله جاده و راه‌آهن است.
وی با بیان اینکه ۲خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین و اجرای پروژه‌های راهسازی سبب کاهش زمان سفر و افزایش میزان حمل و نقل بار می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این‌ها هدف اصلی از ۲خطه کردن راه‌آهن این بود که بستر لازم برای لجستیک کردن زنجان در شمال‌غرب کشور را فراهم کنیم زیرا ۵۰ درصد جمعیت و منابع کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری این استان قرار دارد.
استاندار زنجان با اشاره به پایین بودن سرانه تخت بیمارستانی استان زنجان اظهار داشت: تکمیل طرح افزایش ۱۴۴ تخت آی‌سی‌یو برای الحاق به بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان، نیاز به ۲۳ میلیارد تومان اعتبار داشت که به محض درخواست رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، مورد موافقت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: این طرح تا مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
انتهای پیام/
شتاب گیری اجرای طرح‌های عمرانی، دستاورد سفر نوبخت به زنجان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار