گزارش اختصاصی نصر/

تبریز امن ترین کلانشهر ایران/ کاهش ۱۲ درصدی وقوع جرم در آذربایجان شرقی/ نزاع بیشترین سهم پرونده های ورودی به دادگستری استان

1399/05/07 - 12:32 - کد خبر: 24090 نسخه چاپی

نصر: ساعت ۱۰:۳۰ شب بود و همه جا تاریک و خلوت. با قدم هایی تند ولی دلی آرام به سمت خانه قدم برمی داشتم و در دل خود هزاران بار مردان سبزپوش شهرم را دعا می کردم که با گذشت از جان و خانواده خود،

تا این اندازه امنیت را به شهرم به ارمغان آورده اند که یک دختر تنها، بعد از اتمام کارش با خیال راحت و بدون هیچ ترسی ساعت ۱۰:۳۰ شب، در خیابان به سمت خانه اش می رود.
به گزارش نصر، مردان سبزپوشی که اگر برای یک لحظه دست از تلاش شبانه روزیشان بردارند، شب که سهل است حتی در روز روشن هم نمی شود پا به خیابان گذاشت!
محمد سلطانی، تاجری که به خاطر شرایط شغلی اش به کشورهای مختلفی سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگار نصر درباره امنیت موجود در شهر تبریز گفت: در ۲۰ سال گذشته به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده ام، به شهرهای مختلف ایران برای تجارت رفته ام، اما هیچ جایی را به اندازه آذربایجان و تبریز امن ندیدم.
وی ادامه داد: در یکی از کشورهای خارج که بودم، از ترس شب ها نمی توانستم بیرون بروم، وضعیت طوری بود که باید با طلوع آفتاب طلوع می کردی و با غروب آفتاب هم غروب!
سلطانی افزود: هر وقت به تبریز پا می گذارم، احساس امنیت کامل به من دست می دهد، طوری که اگر نصف شب هم بیرون از منزل کار داشته باشم بدون هیچ ترسی به کارم می رسم.
 
نزاع خیابانی بیشترین سهم پرونده های ورودی به دادگستری استان
احمد موقر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار نصر، تبریز را به عنوان امن ترین شهر ایران خواند و اذعان داشت: در بین هشت کلانشهر کشور، رتبه اول را از لحاظ برقراری امنیت در سطح شهر داریم و همین طور میزان وقوع جرم در این شهر، چه جرم خشن و چه جرم غیر خشن، نسبت به کلانشهرهای دیگر کشوراز پایین ترین میزان خود برخوردار است.
وی پرونده های مربوط به درگیری های خیابانی را از بالاترین پرونده های موجود در دادگستری استان بیان کرد و افزود: به دلیل کاهش تاب آوری مردم در جامعه، کوچکترین تنش باعث نزاع و درگیری می شود؛ که باید در بحث فرهنگی بر روی افزایش تاب آوری مردم بیشتر تلاش کنیم.
موقردر ادامه به 8 جرم بالاتر از لحاظ فراوانی در سطح شهر تبریز اشاره کرد و اذعان داشت: جرم های توهین به اشخاص، ضرب و جرح عمدی، سرقت، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، تصادفات، تصرف عدوانی به ترتیب از بالاترین میزان وقوع در کلانشهر تبریز برخوردارند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: تعداد وقوع جرم ضرب و جرح عمدی در سه ماهه نخست سال 1398، هشت هزار و 492 مورد بوده و در سه ماهه نخست سال 1399 نیز، به هفت هزار و 489 مورد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش داشته است.
 فقر و بیکاری ریشه اصلی وقوع جرم در آذربایجان شرقی
موقر علت اصلی بروز جرم را مشکلات اقتصادی دانست و افزود: مشکلات اقتصادی فراوان باعث ایجاد تنش و درگیری در بین مردم شده است و فقر و بیکاری بر این عوامل بیشتر دامن می زنند.
وی به اقدامات فرهنگی این سازمان برای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و اذعان داشت: در این راستا قراردای با اداره ورزش و جوانان استان، دانشگاه های تبریز و شهید مدنی در حوزه دانشجویی، شهرداری تبریز در خصوص محیط های شهری و فضای شهری، بهزیستی برای ارئه خدمات به خانواده های نیازمند و صدا و سیما بسته ایم.
 
کمتر شدن سن برخی از جرایم، لزوم مدیریت مناسب دستگاهها
دکتر رقیه تمیز، دکترای تخصصی جامعه شناسی، با اشاره به اینکه ایران با تغییرات بسیار عمیق و سریع اجتماعی در حال گذر از جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن است، خاطرنشان کرد: بدیهی است که در این تغییر و تحولات شاهد وقوع برخی جرایم باشیم که پیامدهای آن بر خود فرد و اعضای خانواده و اجتماع ناگوار می باشد.
وی به بحث مدیریت جرم اشاره کرد و اذعان داشت: کمتر شدن سن برخی از جرایم و آسیب های اجتماعی، بحث مدیریت و برنامه ریزی مناسب در خصوص کنترل جرم و هنجارشکنی را ضروری می نماید.
تمیز علل وقوع جرم را عوامل فردی و محیطی اجتماعی دانست و افزود: بیماری ها و اختلالات جسمی، خستگی، بی خوابی و کم خوابی، عوامل جنسی، اختلالات و بیماری های روانی، اضطراب و افسردگی، ناکامی و محرومیت، واکنش غمگین و اختلالات شخصیتی، از عوامل فردی وقوع جرم هستند.
وی ادامه داد: فقدان روابط عاطفی در خانواده، مدرسه و محیط آموزشی نامطلوب، عضویت در گروههای فساد و تقلید از همسالان، گروه دوستان معتاد، زندگی در مناطق بزهکار، بیکاری، دسترسی به مواد مخدر، توزیع ناعادلانه ثروت، سطح پایین پایبندی، نابسامانی و آشفتگی های اجتماعی از عوامل محیطی اجتماعی وقوع جرم محسوب می شوند.


دو راهبرد "قانونی و تربیتی آموزشی"، از راهبردهای اساسی برای محدود کردن جرم
این دکترای جامعه شناسی، دو راهبرد "قانونی و تربیتی آموزشی" را از راهبردهای اساسی برای محدود کردن جرم دانست و اذعان داشت: راهبرد "تربیتی آموزشی" امروزه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در این زمینه طرح "هشدار" و طرح "آموزش مقاومت"، که آموزش هر دو طرح از خانواده شروع شده و به مدرسه و مراکز آموزشی گسترش می یابد، در برخی کشورها با موفقیت توانسته است وقوع جرم را محدود نماید.
وی ادامه داد: آموزش روش های مقاومت در برابر همسالان، موردی است که ضریب اثر آن بر وقوع جرم ثابت شده است و باید خانواده ها تلاش نمایند که فرزندانی تربیت کنند که پایبند به اعتقادات مذهبی، خانواده و ... باشند و همچنین صمیمیت و انسجام فرزندان با سایر اعضای خانواده را افزایش دهند.
 
به گزارش نصر، یکی از مهم ترین شاخص های جامعه سالم «امنیت» است؛ به طوری که اگر امنیت نباشد، حتی اگر رفاه در بالاترین حد خود باشد و هیچ مشکل اقتصادی برای مردم وجود نداشته باشد، باز هم نمی توان در آن جامعه زندگی کرد، نمی توان درس خواند و پیشرفت کرد، نمی توان تفریح و گردش رفت و از زندگی لذت برد و هزاران نوع از این نمی توان ها!
همه ما می دانیم که احساس امنیت مهم ترین و اصلی ترین دغدغه هر انسانی محسوب می شود؛ احساس امنیتی که در آن مردم آزادانه با همدیگر ارتباط برقرار کنند و به کار و فعالیتشان بپردازند، بدون آنکه کوچکترین تهدیدی شوند.
چرا که پیشرفت یک جامعه در گرو حفظ امنیت و احساس ناشی از آن در بین مردم است و حضور مردم در سطح شهر نیز مستلزم احساس امنیت از سوی آنان است؛ که به گفته معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، شهر تبریز امن ترین شهر ایران است و ما این امنیت را مدیون تلاش های شبانه روزی حافظان امنیت به ویژه نیروی انتظامی در جامعه هستیم؛ امنیتی که قدرش را می دانیم و به خاطرش شکرگذار هستیم.

گزارش از فاطمه قلی پور
عکس ها از علی حامد حقدوست


انتهای پیام/
تبریز امن ترین کلانشهر ایران/ کاهش ۱۲ درصدی وقوع جرم در آذربایجان شرقی/ نزاع بیشترین سهم پرونده های ورودی به دادگستری استان فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار