معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی؛

خانواده‌ها به جای سکه، مهریه‌های دیگری تعیین کنند

1399/05/07 - 11:00 - کد خبر: 24077 نسخه چاپی

نصر: معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی با بیان این‌که حذف سکه از مهریه یکی از راه‌های پیشگیری از زندانی شدن افراد است، گفت: خانواده‌ها می‌توانند به جای سکه، مصادیق مالی دیگری را به عنوان مهریه درخواست کنند.

به گزارش نصر، رسول هاشمی فیروزمند در گفت‌وگویی با بیان این‌که ستاد دیه‌ی استان هر سال بر اساس دستور العمل تعیین شده از سوی ستاد دیه کشور اقدام به آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد می‌کند، اظهار کرد: پرونده‌ی زندانیان توسط مددکاران داخلی بررسی و به ستاد دیه ارجاع می‌شود و پس از انجام تحقیقات اولیه، از سوی مراجع قضایی بی بضاعت بودن زندانیان به استناد دادنامه‌های اعسار تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: پس از انجام تحقیقات اولیه، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی فرد نیز بررسی می‌شود تا مشخص شود فرد دارای سوابق کیفری نیست، پس از انجام این موارد، طی فرآیندی پرونده به هیئت امنای ستاد دیه ارجاع داده می‌شود. هیئت امنا نیز بر اساس دستوالعمل و اطلاعات جمع آوری شده توسط تیم تحقیقات و مستندات دادگاهی نسبت به نحوه‌ی مساعدت به زندانیان جرائم غیرعمد تصمیم می‌گیرند.
هاشمی فیروزمند در خصوص نحوه‌ی مساعدت ستاد دیه به زندانیان مهریه، گفت: براساس دستوالعمل، به طور کلی تسهیلات به زندانیان مهریه ارائه می‌شود تا بدهی خود را از طریق وام پرداخت ‌کنند.

 
85 محکوم مهریه و نفقه در استان
 وی تعداد زندانیان جرایم غیرعمد استان را 404 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۱۱ نفر محکوم مالی و ۸۵ نفر نیز محکومان مهریه و نفقه و مابقی نیز شامل حوادث کارگاهی و دیه‌ی شبه عمد و غیرعمد هستند.


برخی با تعیین سکه‌ی زیاد، به دنبال اثبات شخصیت خود هستند
معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی با اشاره به پیشگیری از ورود محکومین مهریه به زندان، تشریح کرد: معقولانه نگری در تعیین مهریه یکی از مواردی است که باید حین عقد به آن توجه کافی داشت، به عنوان مثال در برخی از خانواده‌ها بزرگان مجلس برای این‌که شخصیت خود را با میزان سکه به اثبات برسانند، زندگی دو جوان را بازیچه‌ی خود قرار داده و میزان سکه‌ی مهریه را غیرمعقول اعلام می‌کنند؛ در حالی که برخی از آن‌ها حتی پنج سکه‌ی طلا را یکجا ندیده‌اند.


 خانواده‌ها شعار " مهریه را کی داده و کی گرفته" را سرلوحه‌ی خود قرار ندهند
وی با اشاره به شعار غلط در مورد مهریه، گفت: برخی از خانواده‌ها شعار "مهریه را کی داده و کی گرفته" را سرلوحه‌ی خود قرار داده و آن را توجیهی برای بی نقص نشان دادن مهریه‌ی بالا می‌دانند؛ درحالی که همین جمله از اعتبار عقد نکاح می کاهد.
وی ادامه داد: برخی از بانوان که مهریه‌ی بالای چند هزار سکه در حین عقد برای آن‌ها تعیین می‌شود، چگونه انتظار دارند همسرشان که دارایی‌اش حتی کم‌تر از یک سکه است، برای آن‌ها مهریه‌ی چند هزار سکه‌ای را عندالمطالبه پرداخت کند؟


میزان مهریه و سکه تضمین کننده‌ی خوشبختی در زندگی مشترک نیست
معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که میزان مهریه و سکه تضمین کننده‌ی خوشبختی در زندگی مشترک نیست، گفت: میزان سکه در مهریه،  بر اساس عقل و وجدان ضمانتی بر دوام زندگی نیست، مهریه تنها نمی‌تواند سکه و پول نقد باشد، بلکه می‌تواند تعهد یا عملی خاص تعیین شود.
وی ادامه داد: افراد در تعیین مهریه تا جایی که خلاف قانون نباشد، صاحب اختیار هستند. قانون نمی‌تواند اختیارات افراد را محصور کند و بگوید نمی‌توانید مهریه‌ی خود را غیر سکه تعیین کنید.
وی با بیان این‌که می‌توان سنت اشتباه مهریه‌ی سکه‌ای را با فرهنگ سازی صحیح در جامعه اصلاح کرد، افزود: برخی از افراد نیز مهریه‌ی خود را تک رقمی حتی زیر پنج سکه تعیین می‌کنند و معتقدم این فرهنگ در جامعه وجود دارد.
هاشمی فیروزمند ادامه داد: متاسفانه مهریه‌های با سکه‌ی زیاد در سطح فرهنگی  اقشار مرفه و پایین جامعه مشاهده می‌شود ولی در قشر تعدیلی جامعه چنین تفکری وجود ندارد و آن‌ها تقریبا در تعیین میزان مهریه معقولانه رفتار می‌کنند.
وی با بیان این‌که ازدواج امری حسنه بوده و دوام و پایداری آن برعهده‌ی زوجین است، گفت: اکثر عواملی که باعث گرفتاری زندانیان مهریه می‌شود، عدم تعهد زوجین به یکدیگر است، اختلافی که منتج به تفاهم شود باعث افزایش علاقه بین زوجین، افزایش شناخت و دوام زندگی می‌شود.
وی با بیان این‌که سنت‌های خوب ازدواج نیز در جامعه زیاد است که باید برای اشاعه‌ی آن‌ها تلاش کنیم، گفت: رسانه‌ها فرهنگ‌ و سنت‌های مثبت در زمینه‌ی ازدواج را منعکس کنند و تنها به بعد منفی ازدواج و مهریه تمرکز نکنند، مثلا طلاق فردی که با مهریه‌ی 1500 سکه‌ی طلا ازدواج کرده بیشتر رسانه‌ای می‌شود تا افرادی که با مهریه‌های پایین و حتی بدون سکه توانسته‌اند سال‌ها کنار هم زندگی کنند.
معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بعد از صدور دستور ریاست قوه‌ی قضاییه در خصوص کاهش جمعیت کیفری به ویژه زندانیان غیرعمد و مهریه، کاهش چشمگیری در این زمینه شده است. اکنون طبق ضوابط دادرسی مراجع قضایی تلاش‌های خود را برای ممانعت از ورود افراد بدهکار مهریه به زندان، به کار می‌گیرند البته این به مفهوم اجرایی نشدن قانون نیست.
وی افزود: قانون نمی‌تواند از ورود بدهکاران مهریه به زندان جلوگیری کند، چرا که شاکی خصوصی در آن وجود دارد، طبق قانون اجرای محکومیت‌های مالی زمانی که شاکی خصوصی خواستار حق و حقوق خود است و فرد نمی‌تواند آن را پرداخت کند، به ناچار باید راهی زندان شود.
هاشمی فیروزمند ادامه داد: اکنون تلاش دادگاه‌ها در جهت ایجاد تفاهم زوجین و پیدا کردن راه حلی برای بازگشت زوجین به زندگی مشترک، بیشتر از مواردی است که افراد را بدون هیچ تلاشی راهی زندان کنند، مراجع قضایی تلاش‌های زیادی می‌کنند تا زوجین به سمت طلاق پیش نروند.
انتهای پیام/
خانواده‌ها به جای سکه، مهریه‌های دیگری تعیین کنند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار