مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی؛

آتش سوزی تیر ماه چقدر به جنگل‌های ارسباران خسارت وارد کرد؟

1399/05/06 - 11:58 - کد خبر: 24020 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، میزان خسارت وارده به جنگل‌های ارسباران در آتش سوزی تیر ماه را تشریح کرد.

به گزارش نصر، رحیم مهردادی در گفت‌وگویی در تشریح این خبر اظهار کرد: در آتش سوزی سطحی تیر ماه سال جاری  در جنگل‌های ارسباران (شهرستان خداآفرین) حدود 96 هکتار مراتع مشجر و جنگل‌ دچار حریق شدند که هفت هکتار از این میزان به صورت تنه‌ای و 16 هکتار از آن شامل مراتع مشجر بود، همچنین 73 هکتار از پوشش علفی و زیر آشکوب جنگل دچار حریق شد، اما آسیب چندانی به درختان موجود در این عرصه وارد نشده است.
وی با اشاره به تفاوت‌های آتش سوزی سال گذشته جنگل‌های ارسباران با آتش سوزی سال جاری، گفت: تجربه تلخ آتش سوزی جنگل‌های ارسباران در سال گذشته سبب شد که امسال به محض وصول گزارش همکاران اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خداآفرین، فرماندار شهرستان، نیروهای بسیج و سپاه، هلال احمر، حفاظت محیط زیست، مرزبانی استان و سایر دستگاه‌های عضو کارگروه اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع به محل حریق عزیمت کرده و ضمن انجام عملیات اطفاء و ارزیابی وضعیت آتش سوزی مراتب را به اداره کل گزارش کنند.
وی ادامه داد: از ستاد اداره کل منابع طبیعی هم بنده در معیت سه اکیپ، در مجموع شامل  30نفر، به عنوان اکیپ عملیاتی به صورت شبانه، برابر با هفدهم تیر ماه به محل آتش سوزی عزیمت کردیم و عملیات اطفاء از ساعت پنج صبح چهارشنبه، شروع شده و با عنایت به پیگیری‌های جدی و مکرر مسئولان ارشد استانی در کم‌ترین زمان ممکن دو فروند هلی کوپتر هلی برن و آب پاش به محل آتش سوزی  اعزام شدند.

عدم امکان رساندن آب و غذا به نیروهای اطفاء کننده، دردناک‌ترین مشکل اطفاء حریق تیر ماه
مهردادی با اشاره به سختی‌های کار اطفاء حریق، گفت: اطفاء حریق در جنگل و مرتع، سختی‌های خاص خود را دارد، اما شیب بسیار تند و صعب‌العبور بودن محل آتش سوزی، اطفاء حریق اخیر را به مراتب سخت‌تر کرده بود و عدم امکان رساندن آب و غذا به نیروهای اطفاء کننده به هنگام نیاز ضروری از دردناک‌ترین و سخت‌ترین مشکلات اطفاء حریق تیر ماه سال جاری در جنگل‌‎های ارسباران بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا تدابیر لازم برای حوادث احتمالی بعدی اندیشیده شده است؟، بیان کرد: انعقاد قرارداد دیده‌بان حریق با شناسایی نقاط بحرانی آتش سوزی با همکاری سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های ارسباران انجام شده است، بر این اساس نیروهای بسیجی و جوامع محلی و بومیان منطقه به عنوان دیده‌بان در مناطق بحرانی به کار گرفته می‌شوند تا ضمن حضور در عرصه و انجام اقدامات ترویجی از آتش سوزی جنگل‌ها جلوگیری کرده و در صورت بروز حریق با سازماندهی جوامع محلی با استفاده از تجهیزات در اختیار تا رسیدن نیروهای منابع طبیعی نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.
وی با بیان اینکه ایجاد پایگاه اطفاء حریق هوایی دائمی در جنگل‌های ارسباران به عنوان یک مطالبه اصلی و ملی و یک نیاز و ضرورت، اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: این مطالبه مورد پیگیری اداره کل منابع طبیعی و استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان ارشد استانی و نماینده مردم شهرستان کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی بوده و با توجه به اهمیت و ارزش جنگل‌های ارسباران امیدواریم این مهم هر چه سریعتر تحقق یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طرح صیانت از جنگل‌های ارسباران در سنوات گذشته دارای ردیف اعتباری قابل توجهی بوده است، گفت: پیگیری‌های لازم انجام می‎شود تا اعتبارات لازم تامین و این طرح اجرایی و عملیاتی شود.

اطفاء حریق جنگل و مراتع استان توسط نیروهای ادارای انجام می‌شود
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا هنوز هم نیروهای اداری برای اطفاء اعزام می‌شوند؟، بیان کرد: اطفاء حریق جنگل و مراتع استان توسط نیروهای اداری انجام می‌شود و نیروهای حفاظتی ویژه جهت اطفاء حریق جنگل در استان وجود ندارد و همکاران اداری ما بصورت شبانه روزی نسبت به اطفای حریق در سطح جنگل و مرتع در نقاط مختلف استان اقدام می‌کنند.
مهردادی در بخش پایانی سخنانش از عنایات و زحمات شبانه روزی استاندار آذربایجان شرقی، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرمانده سپاه عاشورا و به ویژه از نماینده مردم شریف شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین و مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، قدردانی کرد.
انتهای پیام/
آتش سوزی تیر ماه چقدر به جنگل‌های ارسباران خسارت وارد کرد؟ خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار