سخنگوی وزارت خارجه؛

آمریکا به دوره‌گردی افتاده است/ کره استقلالش را به نمایش بگذارد

1399/05/06 - 11:31 - کد خبر: 24017 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران به وقت مقتضی پاسخ لازم به اقدام تروریستی آمریکا در مورد هواپیما مسافربری را خواهد داد.

به گزارش نصر، سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به سفر اخیر ظریف به مسکو اظهار کرد: آقای ظریف در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای لاوروف از طریق خط تلفنی امن یک ساعت با آقای پوتین در مورد مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی و منطقه رایزنی کردند.
وی همچنین به سفر ظریف به عراق و سفر نخست وزیر این کشور همسایه به تهران در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: امیدوارم که  نتایج این سفرها خیر  برای دو ملت ایران و عراق باشد.
موسوی در بخش دیگری از این نشست گفت : ایران به وقت مقتضی پاسخ لازم را  به اقدام تروریستی آمریکا در مورد هواپیما مسافربری ایران  خواهد داد .
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر پمپئو  در  ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاشهای این کشور در این زمینه  گفت:  بر اساس رایزنی‌ها و تماس هایی که ما با دوستان مان داشتیم، بعید  می‌دانم که آمریکایی‌ها به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنند.
موسوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم که ایران در نواحی مرزی سرزمین های اشغالی حضور پیدا کند، گفت: آقای نتانیاهو مثل آقای هوک حرف زیاد میزند. ما نه حضور نظامی در جایی داریم و نه قصد داریم به صورت دائمی حضور نظامی در جایی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است و این حضور به درخواست دولت سوریه انجام شده است، گفت: آنها هستند که باید مقداری خود را جمع و جور کنند. گرچه از اساس موجودیت آنها برای ما و کشورهای منطقه و حتی در سطح جهانی غیرمشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و چگونه حضور داشته باشد. اینها حرف های زیادی است که آقای نتانیاهو مطرح می کند.
این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد آخرین پیگیری های صورت گرفته از سوی ایران به منظور بازگردانده شدن پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و اقدام کره در احضار سفیر ایران اظهار کرد: ما هم در تهران و هم در سئول و در ملاقات هایی که در سطوح مختلف با یکدیگر داشته ایم اعلام کرده ایم که اقدام کره جنوبی در عدم بازگرداندن پول های ایران بر خلاف روابط دوستانه و سنتی بین دو کشور است و ما از آنها خواسته ایم که اراده کشور ثالثی را در این روابط دخالت ندهند.
وی با بیان اینکه بهانه های مطرح شده از سوی کره جنوبی در مورد این موضوع از جمله تحریم ها و فشارهای آمریکا برای ما قابل قبول نیست، گفت: ما انتظار داریم که آنها به تعهدات خود عمل کنند و اگر مدعی مستقل بودن دارند این استقلال خود را به نمایش بگذارند و نشان دهند که تحت تاثیر کشورهای ثالث قرار نمی گیرند. آنها در همین راستا باید پول ایران را آزاد کنند.
موسوی ادامه داد: رابطه آنها با سایر کشورها به خودشان مربوط است و خواست ما این است که بدون دخالت کشورهای ثالث پول ملت ایران را که برای مبارزه با کرونا و عواقب آن به آن نیازمند است آزاد کند.
وی همچنین در مورد اظهارات برایان هوک در جریان سفرهایی که به برخی از کشورهای منطقه داشته از جمله ادعای اینکه رئیس جمهور آمریکا در کنار ملت ایران است، گفت: آقای هوک حرف های زیادی می زند. حرف های مجانی می زند و از طرف دیگر با توجه به شرایط آمریکا و بر اساس توهماتی که دارد به یک دوره گردی افتاده اند.
وی با بیان اینکه حرف های وی بی اساس است، گفت: از جمله ادعای مضحکی که مطرح کرده بود مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا کنار مردم ایران است. واقعیت آن است که رئیس جمهور آمریکا مقابل ملت ایران است.
موسوی با اشاره به تحریم اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران و تهدید فشارها علیه کشورمان در زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: اقداماتی که او علیه شهروندان ایرانی در ارتباط با تروریسم اقتصادی و یا تحریم ها انجام داده آیا این بیانگر این است که او کنار مردم ایران ایستاده است؟ به خاطر بستن راه های قانونی و محدودیت هایی که برای ارسال دارو به ایران ایجاد کرده تعدادی از کودکان بیمار ما جان خود را از دست داده اند و بیمارانی که دچار بیماری صعب العلاج هستند در تهیه داروهای خود با مشکل روبرو هستند.
سخنگوی وزارت خارجه با برشمردن برخی دیگر از اقدامات نامشروع دولت آمریکا علیه ایران، گفت: دولت آمریکا تمام مقررات بین المللی را زیر پا می گذارد و با قلدری و یکجانبه گرایی عمل می کند. آیا این اقدامات به معنای ایستادن کنار ملت ایران است؟ ملت ایران به این حرف ها توجهی نمی کند. آنها قهرمان ملت ایران در عرصه مبارزه با تروریسم را بزدلانه ترور کردند. مردم ایران به این حرف های بی پایه و بی اساس مقامات آمریکایی توجهی ندارند.
موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش اروپا به نامه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با فعال شدن مکانیزم حل اختلاف که در برجام قید شده، چه بوده؟ گفـت: تا آنجا که می دانم اروپایی ها اعلام کرده اند که این نامه را دریافت کرده اند ولی فکر نمی کنم که پاسخی به آن داده باشند. در این مورد اطلاع دقیقی ندارم و باید بپرسم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر ظریف به مسکو ایران و روسیه در ارتباط با موضوع برجام نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند گفت: بخشی از رایزنی های دو کشور ایران و روسیه در جریان این سفر مربوط به برجام و تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود.
انتهای پیام/
آمریکا به دوره‌گردی افتاده است/ کره استقلالش را به نمایش بگذارد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار