درخشش خیران آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونا

1399/05/05 - 09:56 - کد خبر: 23930 نسخه چاپی

نصر: خیران آذربایجان‌شرقی که از قدیم الایام به پیشگامی در کارهای خیر و انسان‌دوستانه مشهورند، در روزهای دشوار کرونایی نیز همچنان گمنام و در پس پرده به یاری نیازمندان شتافتند و خوش درخشیدند.

به گزارش نصر، خیران آذربایجان شرقی همواره در کارهای خیر پیشقدم بوده اند و نام کسانی پرشماری مانند کلکته چی و برادران نخجوانی در یک سده قبل و برادران مردانی آذر، مقیمی و امثال آنها در سال های اخیر چون نگینی بر انگشتر نوعدوستی و کمک به نیازمندان می درخشد و آنان با گام های استوار خود نه تنها چراغ انسانیت را روشن نگه می دارند، بلکه بر مسیر ورود افراد جدیدی در این راه خداپسندانه و خیرخواهانه نورافشانی می کنند. 
شاید بد نباشد برای تشریح ایثار و فداکاری خیران آذربایجان شرقی به این نکته اشاره کنیم که آنان پارسال تنها در حوزه مدرسه سازی استان افزون بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه کردند. 
از سوی دیگر بنا بر اعلام مسوولان اداره کل بهزیستی و کمیته امداد آذربایجان شرقی، ۵۰ درصد هزینه های نهاد اولی توسط خیران استان تامین می شود و ۷۱ درصد بودجه نهاد دومی نیز مبتنی بر کمک های مردمی است که در رأس آنان خیران بزرگوار این خطه جای گرفته اند. 
از همین روست که خیران آذربایجان شرقی در روزهای کرونایی نیز دست یاری به سوی هموطنان شان دراز کردند و بدون اینکه کوچک ترین رد پایی از خود به جا بگذارند، به دست نهادهای حمایتی، حسینیه ها، مساجد و هیات های عزاداری دهها میلیارد تومان در قالب تهیه و توزیع بسته های معیشتی به اقشار نیازمند و کم درآمد کمک کردند. 
کمک های خود به نیازمندان را سه برابر کرده ام
«و-ح» ۳۵ ساله، یکی از اصناف خیّر تبریزی است که حاضر نشد نامش گفته شود و به رغم اینکه سن زیادی ندارد، دل بزرگی در بخشش دارد.
وی که از زمان شیوع ویروس کرونا، کمک های خیریه خود را چند برابر کرده است، در رابطه با نیت و انگیزه خود گفت: من بیش از ۱۰ سال است که در امور خیریه فعالیت دارم و هر چه در توان داشته باشم برای افراد نیازمند انجام می دهم.
این خیر جوان تبریزی افزود: بر خودم وظیفه می دانم تا به هموطنانم کمک کنم و اکنون که ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان شایع شده است، کمک های نقدی و غیر نقدی خود را سه برابر کرده ام، زیرا در این روزها مردم واقعا تحت فشار هستند.
وی با این استدلال که کمک به نیازمندان، از بهترین توشه های انسان برای سفر آخرت است، اظهار کرد: معتقدم تا زنده هستم باید برای خودم توشه راه جمع آوری کنم، زیرا جز یک کفن دو متری، هیچ چیز دیگری قرار نیست با خود به قبر ببرم.
این خیر تبریزی اضافه کرد: همیشه از خدا خواسته ام که قبل از دادن پول و ثروت، لیاقت داشتن آن ها را بدهد و گرنه چه فایده ای دارد، ثروت زیاد داشته باشی، آن را پس انداز کنی و خیری از داشته هایت به خلق خدا نرسد.
وی ادامه داد: تا حد ممکن سعی می کنم، کمک هایم غیر نقدی باشد و با تحقیق و شناسایی افراد نیازمند، هر اقلامی که نیاز داشته باشند، برای آنها می فرستم.
علی محمدی، از فرهنگیان آذربایجان شرقی نیز که اجاره سه ماهه مهدکودکی در شهرستان سراب را بخشیده است، به ایرنا گفت: من خود یک فرهنگی هستم و شاهد بودم که مهدکودک ها به خاطر شیوع کرونا درآمدی ندارند و خانواده ها نیز شهریه فرزندانشان را پرداخت نمی کنند، بنابراین تصمیم گرفتم سه ماه از اجاره بها را دریافت نکنم.
آقای حیدری، موجر یکی از مهدکودک های شهرستان چاراویماق نیز در این روزهای کرونایی، قبل از اینکه صاحب مهدکودک استیجاری اش لب به سخن بگشاید، شخصا اقدام به بخشش اجاره بها کرده است.
وی درباره دلیل این کارافزود: بعد از اینکه ویروس کرونا در کشور شایع شد، مهدکودک ها در عمل تعطیل شد و واقعا می دیدم که چقدر متضرر شده اند، من خودم به عنوان یک معلم، مدام از اخبار پیگیر شرایط بودم و این تنها کاری بود که از دستم بر می آمد.


خیران آذربایجان شرقی حامی نیازمندان و محرومان
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشارکت مردم و خیران استان در طرح کمک مومنانه، گفت: شکست کرونا با روحیه ایثار و فداکاری دفاع مقدس ممکن می‌شود .
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به مشارکت اقشار مختلف مردم و خیران استان در حمایت معیشتی از اقشار محروم و کم‌درآمد، اظهار داشت: وضعیت فعلی کشور و به خصوص آذربایجان شرقی و تبریز، تداعی‌گر روحیه ایثار و فداکاری ایام دفاع مقدس است.
وی گفت: انتظار داریم که کمک های مردمی تا عادی شدن شرایط، استمرار داشته باشد و دولت نیز نهایت تلاش خود را برای اعطای تسهیلات حمایتی و حمایت از اقشار نیازمند ادامه خواهد داد.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: در صورت ارزیابی میزان مشارکت مردم در دستگیری از آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، مطمئناً آذربایجان شرقی جزو استان‌های برتر خواهد بود.


۵۰ درصد هزینه‌های بهزیستی آذربایجان‎‌شرقی را خیران تامین می‌کنند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ درصد از مجموع هزینه‌های این نهاد از طریق خیرین و نیکوکاران استان تامین می‌شود.
فرگل صحاف افزود: آذربایجان شرقی از جمله استان های موفق در جلب کمک های مردمی و بهره مندی از امکانات خیرین است که در این زمینه قدردان حمایت های مردم استان و خیّرین در حمایت از اقشار نیازمند و آسیب پذیر هستیم.
وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، اظهار داشت: در این راستا با صدور مجوز  فعالیت برای ۱۵۵ مرکز خصوصی در سال گذشته، تعداد مراکز زیرنظر این اداره کل به یکهزار و ۷۰۰ مرکز رسیده و از این طریق برای بیش از ۱۲ هزار نفر نیز اشتغالزایی شده است.
صحاف از واگذاری ۸۵ درصد خدمات مربوط به امور زنان سرپرست خانوار به بخش خصوصی در آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: پرداخت مستمری ماهانه، اعطای تسهیلات اشتغال با وام های کم بهره، کمک های بلاعوض و دریافت بیمه تامین اجتماعی از جمله خدمات بهزیستی به زنان سرپرست خانوار می باشد.
به گفته وی سال گذشته حدود ۳ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی بیمه تامین اجتماعی شدند.
صحاف، افزایش جمعیت سالمند در استان را یکی از چالش های مهم حوزه بهزیستی برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۴۰۰ هزار سالمند در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۱۲ هزار سالمند دارای معلولیت هستند و از خدمات بهزیستی بهره می برند.
وی برقراری مستمری برای  ۱۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزستی آذربایجان شرقی را از اقدامات این اداره کل بیان و اضافه کرد: ۱۱ درصد از افراد تحت پوشش نیز در نوبت هستند و ما پیگیر برقراری مستمری آنها هستیم.
صحاف ادامه داد: تعداد یک هزار و ۲۷۲ دانشجو و ۶ هزار و ۸۰۰ دانش آموز نیز از حمایت های بهزیستی آذربایجان شرقی در صول سال تحصیلی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اهمیت تشخیص معلولیت های قبل از تولد در سالم سازی جامعه، از انجام مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک در این راستا خبر داد و افزود: پارسال ۵ هزار نفر با اعتباری افزون بر  ۱۳ میلیارد ریال در این طرح  غربالگری شدند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: هم اکنون تعداد ۷۴ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی در زمینه اعتیاد در استان فعالیت دارند  و سال گذشته با صرف اعتبار هفت میلیارد ریالی، ۲۵ هزار نفر از اداره کل خدمات گرفتند.
صحاف، انجام مشاوره های حضوری و تلفنی به منظور حل اختلافات خانوادگی و جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده را از دیگر اقدامات پیشگیرانه بهزیستی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر  ۱۶۴ مرکز دولتی و خصوصی در این زمینه فعالیت دارند و تعداد ۱۳۲ مرکز تخصصی نیز به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف مشغول هستند.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۶ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی بوده و از این تعداد برای حدود ۵۳ هزار معلول ماهیانه مستمری پرداخت می شود.


۷۱ درصد بودجه کمیته امداد آذربایجان شرقی مبتنی بر کمک های مردمی است
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا با بیان اینکه در سال جاری ۷۱ درصد از بودجه کمیته امداد استان مبتنی بر کمک های مردمی تعریف شده، گفت: تلاش داریم در سال های آتی از بودجه دولتی بی نیاز شده و فقر را با کمک های مردمی مدیریت کنیم.
محمد کلامی وی با اشاره به تاثیر کرونا بر معیشت قشر مشتضعف جامعه گفت: کرونا علاوه بر تهدید سلامت، به اشتغال خانواده های محروم نیز آسیب رساند و مراجعات به کمیته امداد را افزایش داد.
وی اظهار کرد: موفقیت های ارزنده کمیته امداد در عرصه محرومیت زدایی مرهون هماهنگی و همدلی مدیران و دستگاه های اجرایی استان است.
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی وی تاکید کرد: بصورت موثر و مستمر در کنار خانواده های آسیب پذیر هستیم تا از این شرایط سخت اقتصادی سال ۹۹ به سلامت عبور کنیم.
وی همچنین با اشاره به برگزاری مرحله دوم رزمایش «ایران همدل» در آستانه عید سعید قربان در استان افزود: پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر شکل‌گیری «نهضت تعاون و احسان» و تداوم رزمایش همدلی و نهضت کمک مومنانه، این پویش مردمی برای دستگیری از نیازمندان ادامه می یابد.
کلامی با اشاره به اینکه مرحله اول رزمایش ایران همدل در ماه مبارک رمضان و همزمان با اوج شیوع ویروس کرونا، برگزار شد، از مردم خیر و نیک اندیش استان خواست با شرکت در این پویش بار دیگر حماسه ای از جنس نوع دوستی خلق کنند.
وی ادامه داد: در مرحله اول این رزمایش با همت مردم و همراهی مسئولان استان ۹۰ هزار بسته غذایی و ۱۶۷ هزار پرس غذای گرم به ارزش ۲۵ میلیارد تومان به نیازمندان سراسر استان و آسیب دیدگان از بحران کرونا اهدا شد.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ۷۸ هزار و ۶۶ خانوار در سراسر آذربایجان شرقی زیر پوشش کمیته امداد هستند که ۵۹ هزار و ۳۷۶ خانوار از این جمعیت مستمری ماهیانه دریافت می کنند و بقیه خانوارها به شکل تک یا چند خدمتی زیرحمایت قرار دارند.
انتهای پیام/
درخشش خیران آذربایجان‌شرقی در روزهای کرونا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار