رییس هیات ورزش های همگانی استان؛

۲۸ درصد مردم آذربایجان‌شرقی ورزشکارند

1399/05/04 - 11:43 - کد خبر: 23883 نسخه چاپی

نصر: رییس هیات ورزش های همگانی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: حدود ۲۸ درصد جمعیت استان، معادل بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر، در بخش‌های مختلف ورزشی فعالیت دارند.

به گزارش نصر، رسول صادقی شنبه با حضور در  ایرنا مرکز تبریز با اشاره به فعالیت بیش از ۸۰۰ باشگاه ورزشی در آذربایجان شرقی افزود: سرانه ورزش آذربایجان شرقی در پنج سال گذشته ۱۵ درصد بود، اکنون به ۲۸ درصد افزایش یافته و قصد داریم این آمار را به حد استاندارد ۳۰ درصد ارتقاء دهیم.
 وی با اشاره به فلسفه ورزش همگانی گفت: ورزش همگانی باعث تغییر در رفتار و تحول در ساختار ذهنی هر فرد می شود و گرویدن مردم به ورزش همگانی حتی در میزان حضور آنان در کتابخانه ها و سینما ها نیز رابطه مستقیم دارد.
وی با بیان اینکه در هیات ورزش های همگانی آذربایجان شرقی حدود ۵۰ کمیته فعالیت دارند، بیان کرد: هیات همگانی وظیفه برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت این کمیته ها را در دستور کار خود دارد.
رییس هیات ورزش های همگانی استان اذعان کرد: ۲۵۰ ایستگاه ورزشی صبحگاهی در پارک ها هستند که مردم برای فعالیت های روزمره ورزشی خود از این ایستگاه ها بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: همچنین طبق تحقیق هایی انجام گرفته، سرانه ورزشی هر شهروند آذربایجان شرقی در طول شبانه روز در یک دهه قبل ۱۱ دقیقه بود که در حال حاضر به ۲۲ دقیقه افزایش یافته و این رقم در کشور های پیشرفته ۳۰ دقیقه در طول شبانه روز است.
صادقی اضافه کرد: فاصله دسترسی مردم به فضاهای ورزشی آذربایجان شرقی نیز از یک هزار و ۸۰۰ متر در سال های گذشته به یکهزار و ۲۰۰ متر کاهش یافته است.
وی یکی دیگر از وظایف هیات همگانی را ورود به بحث آموزش دانست که در قالب آن سالانه در سطح استان با برگزاری دوره های مختلف مربیگری، داوری و کارگاه های آموزشی، نزدیک به یک هزار نفر آموزش می بینند که به نوعی بحث اشتغال زایی نیز انجام می گیرد.
وی با انتقاد از خروجی تحصیلات در رشته تربیت بدنی اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که آموزشی که در دانشگاه ها انجام می گیرد، تنها باعث می شود تا سطح تحصیلات افراد بالا برود و این آموزش در سطح جامعه اثری ندارد و زمانی می توانیم احساس افتخار کنیم که آموزش ها باعث اثر بخشی در تمام آحاد جامعه باشد.
ورزش در میانسالی بیشتر از دیگر رده های سنی می باشد
رییس هیات ورزش های همگانی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جامعه مخاطب ما در امر ورزش در سنین میانسالی بیشتر است، عنوان کرد: با دقت در نمادهای ورزش همگانی تبریز که ائل گولی و عینالی می باشد، این واقعیت به دست می آید که قریب به اتفاق افراد در سنین میانسالی و بالاتر از این اماکن استفاده می کنند.
صادقی خاطرنشان کرد: امروزه فعالیت ورزشی یک تا ۲ ساعته در برنامه های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه ها جوابگوی نیاز فیزیکی جوانان و نوجوانان نیست و این زمان باید به چهار ساعت در طول هفته افزایش یابد؛ در گذشته به دلیل تحرک بیشتر اعضای جامعه شاید یک ساعت ورزش در هفته هم جوابگو بود، اما امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی شهرنشینی و عادت های مردم، این مقدار دیگر جوابگو نیست.
وی ادامه داد: ما از سازمان ها و ادارات و در راس آنها استانداری و فرمانداری می خواهیم تا روزانه فعالیت ورزشی نیم ساعت تا یک ساعت را به صورت اجباری در ساعت کاری کارکنان دنبال کنند تا افراد حداقل در ساعات کار دنبال ورزش و سلامت خود باشند، زیرا در ساعات غیراداری ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد ورزش می کنند.
رییس هیات همگانی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: باید باور غلط مردم نسبت به اینکه ورزش همگانی یعنی پیاده روی، تغییر کند، زیرا با مولفه های متعددی می توان از ظرفیت های ورزش در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، عاطفی، بهداشت و سلامت و غیره بهره برد؛ برای مثال بازی تیم تراکتور باعث ایجاد نشاط و شادابی در بخش عظیمی از جامعه استان می شود که تاثیر مستقیم ورزش در مسائل روانی و عاطفی مردم را به نمایش می گذارد.
وی ادامه داد: شهروندان به تناسب درآمد خود علاقه مند هستند در رشته های مختلف ورزشی فعالیت کنند و ما هرگز نمی توانیم به مردم پیشنهاد ورزش پیاده روی و کوه روی داشته باشیم و اینجاست که ما نیازمند حمایت های دولتی در ورزش هستیم.
صادقی در خصوص تغییر رویکرد ورزش در شهرداری تبریز از حوزه قهرمانی به حوزه همگانی نیز به نیکی یاد کرد و افزود: تحقق عملی این طرح نیازمند ارائه ایده ها و طرح های مختلف است، زیرا مصوبه شورای شهر در این زمینه به تنهایی کافی نیست و اثربخشی این رویکرد، تغییر از ورزش قهرمانی به همگانی، در زندگی شهروندان دیده نمی شود.
وی گفت: شهرداری تبریز به نسبت هزینه هایی که سال های قبل در حوزه ورزش قهرمانی متقبل می شد، در حوزه ورزش همگانی ورود پیدا نمی کند و به رغم اینکه برنامه های متنوعی تدارک می بینند، ولی در جامعه شاهد اثر مثبت در این زمینه نیستیم؛ باید بگویم که یکی از شرایط حصول نتیجه در این موضوع ایجاد ساختارهای متناسب با این رویکرد شهرداری است که تاکنون اتفاق نیافتاده و در این خصوص با ما ارتباطی برقرار نکرده اند. 
آخر هفته ۱۰۰ هزار نفر در ارتفاعات عینالی کوه پیمایی می روند
صادقی ابراز کرد: یکی از برنامه های هیات ورزش های همگانی، برگزاری برنامه های پیاده روی خانوادگی و کوهروی می باشد که هر ساله در مناسبت های مختلف هم در کلانشهر تبریز و دیگر شهرستان های آذربایجان شرقی دنبال می شود.
رییس هیات ورزش های همگانی آذربایجان شرقی با اشاره به شیوع کرونا و ممنوع شدن فعالیت بسیاری از رشته های ورزشی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بسیاری از برنامه های هیات از جمله برگزاری سمینارها و کلاس های آموزشی بصورت وبینار و از طریق شبکه های مجازی انجام می گیرد. 
وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما فرهنگ بیمه آن طور که باید جا نیفتاده است، اذعان کرد: بیش از ۹۰ درصد ورزشکاران هیات همگانی بیمه ورزشی نداشته و به این دلیل آمار سازمان یافته ای در این خصوص وجود ندارد، ولی با این حساب شهروندان بیشتری در فعالیت های ورزش همگانی مشارکت می کنند.
صادقی عنوان کرد: خوشبختانه در امر بیمه ورزشی تصمیم خوبی گرفته شد مبنی بر اینکه مهلت انقضای بیمه ورزشی تا پایان سال جاری نباشد، بلکه از زمان صدور بیمه تا همان روز سال بعد اعتبار داشته باشد.
رسول صادقی، رییس هیات ورزش های همگانی آذربایجان شرقی، متولد ۱۳۴۲ شمسی است و ۴۰ سال سابقه فعالیت های ورزشی دارد؛ او در قالب فوتبالیست در باشگاه هایآذربایجان شرقی فعالیت کرده و تحصیلاتش را در رشته تربیت بدنی تا مدرک کارشناسی ارشدادامه داده است.
انتهای پیام/
۲۸ درصد مردم آذربایجان‌شرقی ورزشکارند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار