مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛

کشاورزان به جای آیش، "علوفه دیم" بکارند

1399/05/04 - 12:09 - کد خبر: 23876 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان به جای آیش، علوفه دیم بکارند.

به گزارش نصر، جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگویی در خصوص اهمیت کشت علوفه دیم در اراضی، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کمبود منابع آب زیرزمینی و افزایش روزافزون جمعیت‌ دامداران، باید توجه ویژه‌ای نسبت به تامین علوفه برای دام‌ها انجام گیرد.
وی افزود: آذربایجان شرقی در یک منطقه سردسیر قرار گرفته و طی سال، بارندگی‌های مختلفی در آن رخ می‌دهد که می‌توان از این بارندگی‌ها در کشت دیم تناوب گندم اراضی بهره برد.
وی ادامه داد: بر این اساس، کشت علوفه دیم از جمله ماشک، شبدر و جو در تناوب کشت گندم به جای آیش، که فقط منجر به بی ثمر ماندن خاک مزرعه می‌شود، به کشاورزان توصیه می‌شود.
رحیم‌زاده در خصوص دلیل کاشت علوفه دیم، گفت: این کار، می‌تواند در افزایش مقدار محصول سال آینده و حاصلخیزی خاک بسیار تاثیرگذار باشد و هم‌چنین کمکی برای تولید علوفه دامداران محسوب می‌شود.
وی از تولید اندک علوفه دیم در استان خبر داد و افزود: به تازگی در شهرستان‌ها اقدام به کاشت علوفه کردیم؛ نزدیک به دو هزار هکتار یونجه دیم، یک هزار هکتار اکسپرس، یک هزار هکتار ماشک، ۱۳ هزار هکتار جو دیم، شبدر و سایر علوفه‌ها امسال در استان کشت می‌شوند.
وی متذکر شد: این مقدار علوفه، اصلا جوابگوی نیاز دامی استان نیست و فقط ۱۰ درصد از کل علوفه موردنیاز استان را تامین می‌کند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: کشاورزان به دلیل عدم آشنایی با اهمیت کشت علوفه و مزایا و منافع این کشت، چندان راغب به این کار نیستند، از این رو باید اقدامات ترویجی و توجیحی برای کشاورزان در راستای فرهنگ سازی انجام گیرد و تسهیلات مناسب بانکی نیز ارائه شود تا کشاورزان علاقه مند به کاشت علوفه دیم در تناوب گندم شوند.
وی در خاتمه در خصوص زمان کشت علوفه دیم، اظهار کرد: می‌توان در فصل پاییز و یا بهار اقدام به تولید علوفه در استان کرد.
بر اساس این گزارش، آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۶۷ درصد آن دیم و مابقی آبی است.
سالانه حدود ۷۲ هزار هکتار از اراضی آبی و ۳۶۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان زیرکشت گندم می‌رود.
انتهای پیام/
کشاورزان به جای آیش، خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار