گزارش اختصاصی نصر:

ویروس کرونا بهانه ای برای حذف رابطه های اجباری/ روزهای گذشته دیگر بازنمی گردند

1399/05/04 - 17:47 - کد خبر: 23865 نسخه چاپی

نصر: چقدر دوست داشتم که در ایام گذشته زندگی می کردم؛ ایامی که همه دور هم جمع می شدند، می گفتند و می خندیدند و غصه ها را به قصه تبدیل می کردند. ایامی که سفره های پهن و طویلش شمال پذیرایی را به جنوب آن وصل می کرد و همه دور آن می نشستند و از حضور همدیگر لذت می بردند.

به گزارش نصر، از مادربزرگ 95 ساله ای می خواهم برایم از دوران جوانی و کودکی اش بگوید؛ آه عمیقی می کشد و ادامه می دهد: دخترم آن زمان ها اصلا مثل الان نبود، نه موبایل بود نه هیچی. همه دور هم می نشستیم و آخر هفته ها هم رنگ خانه را نمی دیدیم، اما الان اول و آخر هفته برای مردم یکسان شده است. دیگر بچه هایم و نوه هایم حتی ماهی یک بار هم یادی از من نمی کنند.
به اینجا که می رسد چشمان این مادربزرگ پر از اشک می شود و دل من هم پر از غصه. حسرت روزگار جوانی این مادربزرگ را می خورم که عجب شادی و نشاطی در آن بود.اما الان تنها و بی کس گوشه خانه سالمندان روزگار می گذراند.
چقدر رنگ و بوی مهمانی های الان با رنگ و بوی مهمانی های دوران این مادربزرگ تفاوت دارند. حیف که ما از آن دوران چیزی ندیدیم؛ و حالا هم بعد از شیوع ویروس کرونا این تفاوت ها پررنگ تر هم شده است. ویروسی که فاصله اجتماعی را بیش از پیش بزرگتر کرد.

کادر درمان از خانواده خود منزوی شده اند
مهدیه باقرزاده، کارشناس اتاق عمل بیمارستان امام رضای تبریز، از تاثیرات ویروس کرونا بر زندگی اش می گوید و ادامه می دهد: وقتی به خانه می روم، سعی می کنم بیشتر ساعاتم را در اتاقم بگذرانم، زیرا دچار عذاب وجدان شدید می شوم که نکند ناقل ویروس باشم و آن را به خانواده ام منتقل کنم. حتی نمی توانم به بیرون از منزل برای گردش و تفریح بروم، چون استرس این را دارم که ویروس را به دیگران منتقل کنم.
وی با ابراز ناراحتی از اینکه کادر درمان از خانواده خود منزوی شده اند، خاطرنشان می کند: به خاطر دوری از خانواده و جامعه دچار افسردگی شدید شده ام و دیگر شور و اشتیاق سابق برای زندگی را ندارم.
باقرزاده ادامه می دهد: کادر درمان به خاطر مردم و به امید روزهای بدون کرونا، همچنان تلاش می کنند و از جانشان مایه می گذارند؛ و من عاجزانه از مردم می خواهم نه به خاطر کادر درمان، بلکه به خاطر عزیزان خودشان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا انشالله روزی برسد که این بیماری کلا ریشه کن شود.
 
ویروس کرونا، بهانه ای برای حذف رابطه های اجباری
دکتر علیرضا مختاری، دکترای جامعه شناس و عضو هیئت علمی و رییس دانشگاه پیام نور آذرشهر، در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره به اینکه ویروس کرونا باعث بیشتر شدن شکاف بین مردم شده است، می گوید: در جامعه امروزی فقط سنت های حسنه ای که در ماه مبارک  رمضان و عید نوروز و امثال این ها وجود داشت، باعث می شد که مردم از حال همدیگر باخبر شوند، ولی شیوع ویروس کرونا این فرصت ها را هم از مردم گرفت و آن ها را بیش از پیش از هم دور کرد.
مختاری با اشاره به اینکه ویروس کرونا ویروس سرمایه داری است، ادامه می دهد: این ویروس باعث رشد خصوصیات اخلاقی سرمایه داری در جامعه شده است؛ به طوری که هر فردی فقط به فکر خودش است و رابطه اش را دیگران به حداقل رسانده است.
وی ادامه می دهد: البته هر فردی رابطه خوبی را که با دیگران داشت و در کنار آن احساس خوشایندی می کرد، را هنوز حفظ کرده است و فقط رابطه های اجباری که به خاطر رودربایستی بین افراد وجود داشت، حذف گردیده است. در واقع ویروس کرونا باعث حذف رابطه های اجباری شده است.


افزایش میزان طلاق در ابتدای شیوع ویروس کرونا
مختاری به افزایش میزان طلاق در ابتدای شیوع ویروس کرونا اشاره می کند و می گوید: در ماه های اسفند و فروردین که ابتدای شیوع این ویروس درجامعه بود، به دلیل خانه نشین شدن مرد در خانه، آمار نزاع و درگیری در خانواده ها بیشتر شده بود؛ و به طبع آن آمار طلاق هم بالا رفته بود، ولی به نظر می رسد در ماه های خرداد و تیر سازگاری بین خانواده ها افزایش یافته است.
وی جوانان و آن هایی که در حیطه آموزش و اجتماعی شدن هستند، را بیش از سایرین متاثر از کرونا می داند و خاطرنشان می کند: سنت های جامعه آن طور که می خواستیم به جوانان به خصوص متولدین دهه های 80 و 90 انتقال نیافته است و الان هم بعد از شیوع ویروس کرونا و خانه نشین شدن این افراد، ارتباطشان با دنیای اینترنت بیشتر شده است و از سوی فضای مجازی بمباران فکری می شوند که اصلا به صلاح جامعه نیست.
 

کاهش عادت های غلط نهادینه شده در بین مردم از آثار مثبت ویروس کرونا
این دکترای جامعه شناسی در ادامه کاهش عادت های غلط نهادینه شده در بین فرهنگ مردم را از آثار مثبت ویروس کرونا بر جامعه می داند و می گوید: نمی توانیم بگوییم این ویروس فقط تاثیرات منفی بر جامعه داشته است؛ بلکه باید تاثیرات مثبت آن را هم در نظر بگیریم که از جمله آن می توان به حذف عادت های غلط در مراسمات مختلف عزاداری و عروسی اشاره کرد.
وی ادامه می دهد: حتی در خانواده های متوسط و متوسط به پایین فرد به خاطر فرهنگ حاکم بر جامعه مجبور بود علی رغم عدم توانایی مالی، برای متوفی خود مراسم سوم و چهلم بگیرد که به لطف ویروس کرونا الان حذف شده است.
 
به گزارش نصر، به نظر می رسد دیگر آن روزها و ایام قدیمی که مادربزرگ از آن حرف می زد، دیگر بازنمی گردند. مردم به خاطر شرایط اقتصادی و فشاری که تحمل می کردند ، بیش از پیش از هم فاصله گرفته بودند و حال با شیوع ویروس کرونا در جامعه، این فاصله ها بیشتر هم شده است.
الان که دیگر نمی توانیم مثل روزهای گذشته هنگام دیدار همدیگر، روبوسی کنیم، دست بدهیم و همدیگر را در آغوش بکشیم، قدرشان را می دانیم و در دلمان طلبشان می کنیم. به قول بزرگان تا چیزی را از دست ندهیم قدرش را نمی دانیم!
اما با اندکی تامل به این نتیجه می رسیم که شاید بسیاری از گره های زندگی امروز ما بی تاثیر از رفتارهای خودمان نباشد. بد نیست از این زاویه هم نگاه کنیم که شرایط کرونایی شاید فرصت های ببیشتری را به رویمان گشوده است. کمک به اقوامی که به خاطر آسیب های کرونایی به نان شب محتاج اند، کمک به بیماران کرونایی و غیر کرونایی که در هزینه درمان خودشان مانده اند و... همه و همه نوعی صله رحم و جزء اعمال انسان دوستانه به شمار می روند.
انتهای پیام/
ویروس کرونا بهانه ای برای حذف رابطه های اجباری/ روزهای گذشته دیگر بازنمی گردند فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار