یادداشت نصر/

از بانگ الله اکبر در مسجد ایاصوفیه تا خشم اروپایی ها

1399/05/03 - 22:38 - کد خبر: 23848 نسخه چاپی

نصر: ایاصوفیه که بین سال های ۵۳۲-۵۳۷ میلادی در زمان ژوستینین یکم امپراطور بیزانس به عنوان کلیسا بنا شده بود پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳ توسط امپراطوری عثمانی به دستور سلطان محمد فاتح به مسجد تبدیل شد.

با لغو مصوبه ۱۹۳۴ هیأت وزیران ترکیه که طی آن مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر کاربری داده شده بود توسط دیوان عالی این کشور در ۲۰ تیر ماه سال جاری، ایاصوفیه از موزه به مسجد تبدیل شد.
انتشار خبر تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد با موافقت و تبریک برخی کشورها و واکنش برخی دیگر از کشورها خصوصا کشورهای عربی و اروپایی همراه شد.
به عنوان مثال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تبدیل مجدد ایاصوفیه به مسجد استقبال کرد.
"احمد بن حمد الخلیلی" مفتی سلطنت عمان هم تصمیم تغییر کاربری ایاصوفیه را به امت اسلامی، ملت ترکیه و رییس جمهوری این کشور تبریک گفت.
برخی از مقامات و شخصیت‌های لبنانی اما تغییر کاربری ایاصوفیه را محکوم کردند. «بشاره الراعی» سر اسقف کلیسای مارونی لبنان در این باره اظهار کرد، «از انتشار حکم تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد شوکه شدیم.»
«عباس شومان» قائم مقام سابق الازهر مصر هم ضمن انتقاد شدید از این تصمیم مقامات ترکیه تاکید کرد که چنین اقدامی با اسلام سازگار نیست و با آموزه های مدارا آمیز این دین مبین در احترام به عبادتگاه های همه ادیان نیز در تضاد است.
دارالافتای مصر هم در کنار مخالفت با این تصمیم ترکیه، از فتح قسطنطنیه به دست سلطان محمد فاتح با عنوان «اشغال» نام برد که این تعبیر خشم کاربران فضای مجازی را در پی داشت.
"نوره الکعبی" وزیر فرهنگ و جوانان امارات نیز در توییتر خود در این باره نوشت: ایاصوفیه نمادی تاریخی بوده که قدمت آن هزاران سال است و تحریف واقعیت آن با وارد ساختن تغییراتی در آن به جوهره بشری آن آسیب زده و به ارزش فرهنگی آن صدمه می زند در حالی که این بنا همیشه سمبل گفتگو و همزیستی بین تمدن ها و فرهنگ ها است. برخی از کاربران فضای مجازی در برابر وزیر اماراتی موضع گرفته و اقدامات غیرانسانی امارات در یمن و لیبی را گوشزد کردند و گفتند که گویا مسجد شدن ایاصوفیه اماراتی‌ها و سعودی‌ها را بیش از غربی‌ها ناراحت و نگران کرده است.
برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی یونسکو نیز با این اقدام ترکیه مخالفت کرده و آمریکایی‌ها هم در برابر این اقدام موضع گرفته و گفته‌اند چنین تصمیمی ناامید کننده است.
یونان هم روز بازگشایی ایاصوفیه به عنوان مسجد را روز عزا اعلام کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در برابر تمامی این موضع گیری ها گفت: مسئله ایاصوفیه یک مسئله داخلی و مربوط به ترکیه است و دیگران نباید در این زمینه دخالت کنند.
با وجود تمامی این واکنش ها امروز مسجد ایاصوفیه با حضور مقامات عالی رتبه ترکیه و با اقامه نماز جمعه بعد از ۸۶ سال به عنوان مسجد بازگشایی شد.
نمازگزاران که از اولین ساعات صبح به محل اقامه نماز در اطراف این مسجد آمده بودند به دلیل محدودیت های کرونایی ورود با سجاده و ماسک یکبار مصرف و رعایت فاصله اجتماعی به آنها اجباری اعلام شده بود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز حوالی ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی در میدان ایاصوفیه حضور یافت و پس از آن وارد این مسجد شده و در مراسم دعا و تلاوت قرآن کریم شرکت کرد.
در ادامه، چهار موذن از ۴ مناره این مسجد به صورت همزمان اذان خواندند. سپس اردوغان سوره فاتحه و آیات ابتدایی سوره بقره را شخصا تلاوت کرد و بعد از آن نمازگزاران به همراه علی ارباش، رئیس سازمان امور دینی ترکیه مراسم دعاخوانی اجرا کردند. بعد از اقامه نماز، اردوغان از آرامگاه سلطان محمد فاتح نیز دیدن کرد.
سپس وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: اکنون ایاصوفیه به اصل خود بازگشته است، مسجد بود و باز مسجد می‌ماند. ان‌شاء‌الله که از این پس نیز به عنوان مسجد در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که در نماز امروز ۳۵۰ هزار نمازگزار شرکت کرده است افزود: مسجد کبیر ایاصوفیه به عنوان میراث فرهنگی مشترک کل بشریت قابل بازدید برای پیروان تمام ادیان خواهد بود.
آیدین خطیبی
انتهای پیام/
از بانگ الله اکبر در مسجد ایاصوفیه تا خشم اروپایی ها آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار